Aktualny numer: Eurologistics 125 (2021)

Jak skutecznie rozwijać innowacje? Technologia zmieniła sposób prowadzenia biznesu. W rozwój przedsiębiorstw wpisane jest wdrażanie nowych technologii i innowacyjnych rozwiązań.
Jednak wiele firm nadal nie wypracowało sprawnego i efektywnego sposobu na ich implementowanie. Zawodne okazuje się wprowadzanie innowacji wyłącznie w celu eksperymentowania. Firmy, które znakomicie radzą sobie z nowymi rozwiązaniami i technologiami, pracują zarówno nad innowacjami podstawowymi, jak i sąsiadującymi i transformacyjnymi – proporcje zależą od charakteru przedsiębiorstwa i rynku, na którym działa. Tworzenie innowacji rzadko odbywa się w próżni pojedynczej organizacji – aby przyspieszyć tempo ich rozwijania, czy w celu zmniejszenia ryzyka warto tworzyć ekosystemy złożone z wewnętrznych i zewnętrznych parterów biznesowych. Jak jednak zaznaczają autorzy artykułu, kultura sprzyjająca innowacjom jest jak jogurt — może potrzebować „zaczynu”, który zapoczątkuje proces fermentacji.

Takim „zaczynem” mogą być zaangażowani w wykonywanie zadań pracownicy, którzy mają w sobie naturalny, wewnętrzny zapał. W tym wydaniu Eurologistics również o tym, w jaki sposób menedżerowie mogą docierać do wewnętrznej motywacji swoich podwładnych. Pracownik wykonujący pracę, która jest dla niego znacząca, wykonuje ją z najwyższą starannością, a ukończenie zadań stanowi dla niego źródło osobistej satysfakcji. Wewnętrznie zmotywowani członkowie zespołu czerpią korzyści z pracy dla siebie, ale przynoszą je również firmie, w której pracują.

Warto na zakończenie zastanowić się nad działaniem naszej pamięci. Dlaczego fałszywe wspomnienia są lepsze od braku wspomnień? Okazuje się, że kiedy chcemy sobie coś przypomnieć, nie przywołujemy pojedynczego wspomnienia, lecz za każdym razem na nowo je tworzymy. Nasz mózg nie zachowuje precyzyjnych wspomnień. Jak zauważa prof. Maciej Błaszak w swoim felietonie, nutka fałszu w świecie pamięci może być bardzo korzystna: zaoszczędza nam czas i energię, jeśli nie musimy zapamiętywać szczegółów, a tylko kontekst. Więc jeśli martwimy się, że zapomnieliśmy większość zdarzeń z naszego życia lub pamiętamy błędnie fakty, warto sobie uświadomić, że zadaniem pamięci nie jest wyjaśnienie i zrozumienie świata takim, jakim on jest.

Kinga Wiśniewska

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do pełnego wydania Eurologistics. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów.
Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Polecane artykuły

Eurologistics Newsletter