Aktualny numer: Eurologistics 127 (2021)

Kończymy rok, poznając firmy, które w najwyższym stopniu spełniają oczekiwania swoich klientów – laureatów badania Operator Logistyczny Roku. Wyniki prowadzonego od dwudziestu lat badania dostarczają nam co roku niezbędnych informacji pozwalających śledzić tendencje branży logistycznej, jej reakcje na zmiany gospodarcze i społeczne. Wnioski płynące z raportu dają nam odpowiedzi na kluczowe pytania związane z kondycją branży. Jak branża logistyczna radzi sobie z presją związaną z ożywieniem gospodarczym, niedoborem kierowców i z tendencjami burzącymi zrównoważony rozwój gospodarczy? Jakie strategie przyjmują odbiorcy usług logistycznych i czy nadążają za stale zmieniającą się dynamiką rynku?
Potwierdziły się zapowiedzi znacznej części klientów głównych firm logistycznych dotyczące zmiany strategii zaopatrzenia – nieco ponad 1/3 badanych firm dokonała w związku z pandemią zmian w organizacji dostaw. Większość przedsiębiorstw postrzega logistykę jako swoją krytyczną kompetencję, chcąc zachować nad nią kontrolę – w tym roku już tylko co siódma firma rozważa pełen outsourcing logistyczny w przyszłości. Jednak sytuacja uczestników rynku usług logistycznych choć ciągle trudna, poprawiła się w stosunku do ubiegłego roku. Warto zwrócić uwagę, że poziom zaufania klientów do czołowych operatorów usług logistycznych stale rośnie, a w ostatnim czasie jeszcze się umocnił, co można tłumaczyć tendencją do jednoczenia się w ciężkich czasach.
Rynek magazynowy notuje kolejne rekordy – w budowie znajduje się obecnie około 3,5 mln mkw. powierzchni. Jej zasoby w tym roku przekroczą zapewne 24 mln mkw. Powstają zarówno duże centra dystrybucyjne, jak małe dark stores w centrach miast. W tym wydaniu przyglądamy się więc magazynom pod kątem ich przeznaczenia i funkcji, a także zgłębiamy temat rozbudowy parków logistycznych.
Zastanawiamy się również nad rozwojem technologii w transporcie drogowym. W Stanach Zjednoczonych firmy rozbudowują tradycyjne zdolności transportowe, ale z drugiej zaczynają coraz śmielej eksperymentować z pojazdami autonomicznymi. To odpowiedź na deficyt kierowców, ale też szansa na wyeliminowanie ograniczenia wynikającego z czasu pracy kierowcy. Rozwój transportu autonomicznego ma się przełożyć na niższe nawet o połowę koszty usług i krótsze okresy realizacji zleceń.
Kończymy rok refleksją dotyczącą… szczęścia. Od czego zależy średni poziom naszego szczęścia? Badania pokazują, że w 50% od genów, w 10% od czynników środowiskowych, a w 40% od działań, które mamy pod kontrolą. Oznacza to, że to od nas samych zależy, czy jesteśmy bardziej lub mniej szczęśliwi. Na nowy rok prof. Maciej Błaszak proponuje dziesięć reguł budowania własnego szczęścia.

Kinga Wiśniewska

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do pełnego wydania Eurologistics. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów.
Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Polecane artykuły

Eurologistics Newsletter