Case study – transport na antypodach

26 lutego 2021

Są one taką samą częścią Australii jak kangury czy Wielka Rafa Koralowa: pociągi drogowe zaopatrują odległe obszary tego kontynentu we wszelkiego rodzaju produkty. Mierzą ponad 50 metrów długości i ważą 130 ton, co czyni je niekwestionowanymi królami dróg. Te giganty spędzają całe dnie wystawione na działanie ekstremalnych temperatur i takich też zabrudzeń. Zwyczajne sposoby czyszczenia ich po prostu nie mają tu szans.

Istnieje pewien spór o to, skąd pochodzi nazwa regionu Pilbara w Zachodniej Australii. Niektórzy wierzą, że pochodzi ona od aborygeńskiego słowa “bilybara”, które oznacza “suchy”. Inni twierdzą, że pochodzi ono od nazwy lokalnego gatunku ryby. Skądkolwiek pochodzi jego nazwa, region ten charakteryzuje się spektakularnie piękną przyrodą i jednymi z najstarszych naturalnych krajobrazów na świecie. Niekończące się pustynie, skaliste wąwozy i odległe osady. Ale jest też inna strona tego regionu. Znajduje się on w samym sercu australijskiego przemysłu wydobywczego, który wymaga transportu dużych ilości ropy naftowej, gazu ziemnego i rudy żelaza.

Aby połączyć region z resztą kraju, kierowcy pociągów drogowych muszą pokonać ogromne odległości. Pociągi drogowe to ogromne ciężarówki, które są wykorzystywane w Australii do transportu towarów drogą lądową do odległych regionów. Nigdzie na świecie nie ma więcej pociągów drogowych ani dłuższych pociągów drogowych niż w Australii. Setki tych pojazdów są obsługiwane przez firmę logistyczną Linfox. Transportują one nie tylko wydobyte zasoby naturalne, ale także dostarczają do regionu niezbędne towary, takie jak produkty żywnościowe czy paliwa.

Rob Harrison jest maszynistą pociągów drogowych. Wykonuje tę pracę od 20 lat i zna ten obszar jak własną kieszeń. Od czerwonego piasku rozległego pustynnego krajobrazu po krystalicznie czystą wodę oceanu – widział wszystko, co ten region ma do zaoferowania. Praca jest też jego pasją. Dzień Roba zaczyna się wcześnie. – Wstaję o 4:30 i ćwiczę. Jeśli siedzisz za kierownicą godzinami i mocno się koncentrujesz, to potrzebujesz czegoś, żeby zadbać o formę. Lubię pływać z przyjaciółmi, ale moim ulubionym zajęciem jest wiosłowanie na stojąco. Po treningu przychodzi czas na pracę, za kółkiem pociągu drogowego wartego ponad milion dolarów – opowiada Harrison.

Ważna dostawa

Dziś Rob kieruje się do Marble Baru, około 200 km w głąb lądu. Diesel, który transportuje Rob jest niezbędny tamtejszym kopalniom. “Bez naszych dostaw, generatory nie mogłyby pracować, stołówki nie miałyby jedzenia, maszyny nie byłyby w stanie działać. Wszystko co potrzebne przywozimy my”. Marble Baru to jedno z najgorętszych miejsc na świecie, z temperaturą regularnie przekraczającą 40 stopni. To niegościnne środowisko i prawdziwe wyzwanie dla ludzi i maszyn. – Jeśli temperatura osiągnie 35 stopni, pojawiają się burze piaskowe. Wyglądają one fantastycznie z daleka, ale jeśli się przez nie przejeżdża, od razu widać, że piasek osadza się na wszystkim – wyjaśnia Rob.

Po przejechaniu setek kilometrów po brudnych i, w niektórych przypadkach, nieutwardzonych drogach, wszystko jest pokryte pyłem. – Nie wystarczy upewnić się, że produkt dotrze tam, gdzie jest potrzebny. Muszę się też upewnić, że produkt jest dostarczany w idealnym stanie, bez żadnych zanieczyszczeń – mówi Rob i aby upewnić się, że tak jest, sprawdza zbiorniki oraz czyści miejsca połączeń na ciężarówce przed rozładunkiem.

Jest to region ekstremalny: w porze deszczowej deszcz jest tak intensywny jak gorące, suche warunki przez resztę roku. Szczególnie między listopadem a majem nagłe i obfite opady szybko zamieniają zakurzone drogi w błotniste ścieżki. Stanowi to również wyzwanie dla ciężkich pociągów drogowych. – Wkrótce okazuje się, że do podwozia ciężarówki przykleiło się 300 kilogramów błota – mówi Rob.

Czystość i bezpieczeństwo

Niezależnie od tego, czy jest to pył i piasek, czy mokre błoto, oba te czynniki wpływają na niezawodność transporterów. Wysokie standardy bezpieczeństwa i czyste pojazdy ciężarowe mają dla Linfox ogromne znaczenie. Ponieważ normalny system mycia ciężarówek nie jest odpowiedni dla ponad 50-metrowych pociągów drogowych, Linfox zlecił firmie Kärcher opracowanie systemu czyszczenia specjalnie dostosowanego do pojazdów ponadgabarytowych.

Obie firmy ściśle współpracowały nad stworzeniem unikalnego, nowoczesnego systemu mycia. Dzięki czteroetapowemu procesowi czyszczenia, gigantyczne pojazdy muszą przejść przez system tylko raz, aby zalśnić czystością.

Pierwszy etap chłodzi pociąg drogowy zimną wodą. Następnie samochód porusza się po specjalnym systemie, który czyści podwozie. W tym samym czasie, koła i boki pojazdu są czyszczone za pomocą wielu obrotowych dysz wysokociśnieniowych. W trzecim etapie dostępna jest stacjonarna myjka ciśnieniowa z czterema punktami użycia na dwóch poziomach, jeśli szczególnie uporczywe zabrudzenia muszą być usuwane ręcznie. W czwartym i ostatnim etapie ciężarówka przejeżdża przez łuk z dyszami wysokociśnieniowymi. Spłukuje ona pozostałe zabrudzenia. Gdy gigant ponownie się pojawia to wygląda tak jak nowy.

– System mycia ułatwia nam życie. W naszej branży czas jest zawsze ważnym czynnikiem. Zdolność do wyczyszczenia mojej 50-metrowej ciężarówki w 15 minut jest niesamowita – mówi Rob.

Przed opracowaniem nowego systemu mycia, pojazdy były czyszczone po prostu myjką ciśnieniową. Czyszczenie pojedynczej ciężarówki zajmowało pięć godzin – to cenny czas, który można by wykorzystać lepiej. – Teraz mogę po prostu jechać bez konieczności robienia czegokolwiek. Jadę prosto przed siebie, a system myjący dba o czystość – dodaje Rob.

Po zakończeniu czyszczenia, nadszedł czas, aby udać się na drogę jeszcze raz i wrócić na rozległe tereny Pilbary. Pomimo trudnych warunków i brutalnego upału, jest to dla mnie magiczne miejsce. Rob szybko zapomina o izolacji, samotności, ciężkiej pracy i długich dniach, kiedy widzi ten wyjątkowy krajobraz. – Wystarczy się rozejrzeć, by zobaczyć, jak tu pięknie – dodaje.

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Telematyka a młodzi kierowcy

5 marca 2021

Jak wskazuje Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (International Road Transport Union) Polska i Rumunia to kraje UE, w których najbardziej brakuje zawodowych kierowców. Według szacunków PwC i TLP, aby załatać lukę kadrową, na rynek każdego roku od 2019 do 2022 musiałoby wchodzić około 15 tys. truckerów. Tymczasem prognozuje się, że dzięki profilowanej edukacji przybędzie w tym roku 4 000 adeptów, a w 2024 ponad 12 000.

czytaj więcej »


Debata z Vicos i Zinek transport już 4.03.

2 marca 2021

Cyfryzacja branży TSL jest nieunikniona, a jednak przedsiębiorcy transportowi nadal posługują się papierowymi kartami drogowymi, które często błędnie wypełniane utrudniają profesjonalne rozliczanie kilometrów, kosztów i paliwa oraz przyczyniają się do powstawania strat finansowych.

czytaj więcej »


Włoska robota

24 lutego 2021

Włoska międzynarodowa firma Archese inwestuje w rozwiązania logistyczne korzystne dla środowiska. Firma zamówiła 300 naczep Krone Mega Liner, ze specjalnym wyposażeniem służącym do transportu kolejowego.

czytaj więcej »


Kamera i system do zarządzania w jednym

22 lutego 2021

Webfleet Solutions podejmuje współpracę z firmą Lytx. Rozwiązanie Webfleet Video łączy technologię kamer Lytx z danymi i systemem do zarządzania flotą firmy Webfleet Solutions. Użytkownicy zyskają dostęp do swoich pojazdów jak i kamer w pojazdach za pośrednictwem platformy Webfleet, mogąc zarządzać nimi jednym interfejsem.

czytaj więcej »


Elektryczny ambulans

12 lutego 2021

Firma Thermo King ogłosiła podjęcie współpracy z Mercedes-Benz AG, celem opracowanie elektrycznego prototypu pojazdu chłodniczego Mercedes-Benz eSprinter, Auto ma być przeznaczone do dostaw docelowych produktów farmaceutycznych i leków na terenach miejskich z zerową lokalną emisją spalin.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter