Rok 2013 można nazwać rokiem stabilizacji dla branży motoryzacyjnej, na co wskazują szacunki Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Liczba zarejestrowanych nowych samochodów osobowych i dostawczych wyniosła 332,1 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 6,4% w porównaniu z 2012 r. Przy czym, według analiz firmy badawczej Samar liczba zarejestrowanych pojazdów w grudniu 2013 r. była wyższa o 10,46% w porównaniu z poprzednim miesiącem.
Ostatni tydzień stycznia przyniósł na wielu stacjach podwyżki cen wszystkich rodzajów paliw i chociaż średnie poziomy cen w skali całego kraju zmieniały się od 1 do 3 groszy na lirze, to na części stacji zwyżki sięgały nawet 10 groszy na litrze – komentują Urszula Cieślak i Rafał Zywert z BM REFLEX.
Wśród przedsiębiorców związanych z branżą transportową można zaobserwować zdecydowaną poprawę nastrojów. Wskaźnik nastrojów Bibby MSP Index dla tego sektora, osiągnął w październiku 59,2 pkt. i jest wyższy o 9 pkt. wobec pomiaru z kwietnia tego roku.
I znowu wojna. Tym razem ogłosił ją wicepremier Piechociński. Wojna z tzw. szarą strefą, czyli przedsiębiorcami w imię europejskich standardów. Ofiarą padną stacje, które się w nich nie mieszczą, ale spełniają ważną rolę na rynku – dają wygodę kierowcom, pracę i dochody. No i obniżają ceny.
Zmiany cen na stacjach odnotowane w tym tygodniu potwierdziły nasze prognozy, czyli dalszy spadek cen benzyn i oleju napędowego oraz wzrost cen autogazu. Spadki cen na rynku hurtowym są co prawda niewielkie, ale w dalszym ciągu stanowią wyraźne zabezpieczenie przed wzrostem cen benzyn i diesla na stacjach – komentuje Urszula Cieślak z BM REFLEX.
Polski rząd podjął decyzję o biopaliwach na najbliższe 3 lata – zdecydował utrzymać obowiązujące ilości biokomponentów na poziomie 7,1 proc. udziału liczonego energetycznie. To decyzja wiążąca, natomiast postanowienie o wzroście ilości na lata 2017-18 trzeba odczytywać jako ukłon w stronę dostawców biokomponentów oraz zapewnienie, że ten rynek będzie się rozwijał. Jednak jego perspektywy nie są świetlane, dostawcy mają się bowiem czego obawiać.
Za litr benzyny bezołowiowej 95 płacimy obecnie około 5,61 zł, benzyny bezołowiowej 98 – 5,82 zł, oleju napędowego – 5,58 zł, autogazu – 2,29 zł. Oznacza to spadek średnich cen benzyny Eurosuper 95 o 3 grosze na litrze i olejunapędowego o 2 grosze na litrze w ciągu ostatniego tygodnia. Pozwala to wciąż na utrzymanie cen poniżej poziomu z roku ubiegłego, jednak benzyna bezołowiowa 95 jest tańsza już tylko o 5 gr/l niż rok temu, a olej napędowy o 2gr/l. Ceny autogazu spadły natomiast o 1 grosz na litrze i tym samym są na poziomie najniższym od listopada 2010 roku.
Opóźnia się termin wprowadzenia przez Francję nowego podatku w formie opłaty drogowej – Ecotaxe. Zamiast w lipcu, nowych opłat możemy się spodziewać najwcześniej 1 października 2013r. Obowiązywać będą one samochody ciężarowe o masie powyżej 3,5 t., poruszające się po drogach krajowych i trasach szybkiego ruchu. Podatek będzie pobierany równolegle do działającego dziś systemu opłat za autostrady o nazwie TIS PL.
Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w lutym stopy procentowe o 0,25 pkt. proc. Od środy podstawowa stopa procentowa wynosi 3,75 proc. Taką decyzję z zadowoleniem przyjęły polskie instytucje finansowe, w tym firmy leasingowe.
Badania koniunktury w ciężarowym transporcie samochodowym prowadzone w Instytucie Transportu Samochodowego (ITS) od 1997 r. stanowią jedną z metod monitorowania i oceny bieżącej sytuacji firm przewozowych, jak również przewidywania kierunków zmian, które mogą zajść w najbliższej przyszłości, czyli dokonywania krótkookresowych prognoz.