Dachser usprawnia dostawy w short distance

11 lutego 2021

Firma wprowadza rozwiązanie dla short distance we wszystkich europejskich oddziałach. Nowe urządzenie zapewnia kierowcom kompleksowy system wsparcia, który intuicyjnie i niezawodnie prowadzi ich przez wszystkie procesy logistyczne w transporcie. Z rozwiązania już korzystają dwa polskie oddziały – w Szczecinie i Poznaniu – a w kolejnych zostanie wprowadzone w tym roku. Ostatnie wdrożenie nastąpi w sierpniu 2021 r. we Wrocławiu.
Urządzenia SAM (Short-distance Assistance Mobile) to tzw. handheldy. Wyglądają jak zwykły telefon komórkowy, ale w zakresie logistyki dostaw na krótkich odcinkach są prawdziwą rewolucją. W ciągu niecałych dwóch lat system zostanie wdrożony w całej Europie, zastępując narzędzie komunikacji mobilnej używane do tej pory.
Zakończenie wsparcia i aktualizacji systemu operacyjnego Windows CE, na którym działają urządzenia, było tylko jednym z powodów podjęcia decyzji o przeprojektowaniu zarówno software’u jak i hardware’u skanerów. – To był idealny czas, aby przejść na nowy system. Przeanalizowaliśmy i przedefiniowaliśmy całą strukturę dostaw i procesów w ramach projektu Idea2net Short Distance 2.0. Wprowadzenie nowej generacji urządzeń to kolejny kamień milowy na naszej drodze do cyfryzacji – wyjaśnia Thomas Schmalz, Head of Production Management w Dachser. Wraz z Evą-Marią Marcour, Head of Systems Management TMS & Operations, uruchomili proces przejścia na nowe urządzenia i system. Do września 2021 roku w całej Europie zostaną wymienione łącznie 8823 urządzenia w 144 obiektach.

Maksymalna elastyczność
– Przejście na nową generację skanerów i system operacyjny Android otwiera drzwi dla kolejnych zmian w dziedzinie mobilnych urządzeń – mówi Thomas Herkommer, Department Head TMS Road w Dachser. Zapewnia to długoterminowe bezpieczeństwo aktualizacji oprogramowania i aplikacji. – Daje nam to maksymalną elastyczność w planowaniu przyszłych potrzeb dla mobilnych rozwiązań cyfrowych – dodaje.
W porównaniu z obecnymi urządzeniami, SAM oferuje cały szereg nowych funkcji ułatwiających pracę kierowcom, oddziałom, a także klientom. Na szczycie listy znajduje się intuicyjna obsługa urządzenia.
– Nie potrzebujesz instrukcji, aby zrozumieć i używać SAM. Wszystkie funkcje są zrozumiałe i dostępne w każdym języku używanym w firmie Dachser – wyjaśnia Dominik Schnatterer, Department Head Production Processes & Development.
SAM prezentuje imponującą listę zalet, a nowe handheldy to prawdziwa rewolucja w dziedzinie mobilnych technologii. Funkcja skanowania została znacznie ulepszona, a urządzenie otrzymało również zintegrowaną funkcję telefonu. Częścią systemu jest zoptymalizowana funkcja zarządzania przyborami ładunkowymi (np. paletami euro). Po raz pierwszy kierowcy mogą cyfrowo rejestrować wszelkie niezgodności i rozbieżności, co znacznie ułatwia pracę – wyjaśnia Schnatterer.

Coraz więcej praktycznych korzyści dla kierowców
System będzie stale udoskonalany i uzupełniany o nowe funkcje. Jego kolejna wersja zapewni kierowcom szereg praktycznych korzyści, w tym możliwość fotografowania (do dokumentowania uszkodzeń przesyłek lub dokumentów towarzyszących), a także zintegrowaną nawigację i funkcję tłumaczenia. Ponadto czat pozwoli kierowcom komunikować się z oddziałami firmy.
Aby opracować SAM w Dachser, eksperci IT i transportu dystrybucyjnego ściśle współpracowali z oddziałami i kierowcami. – Stawiając kolejne kroki – czy wręcz wykonując skok – w kierunku innowacyjnego produktu, kierowaliśmy się szczerością i otwartością w komunikacji i wspólnej pracy. Wysiłek nas wszystkich umożliwił opracowanie i wdrożenie SAM w bardzo krótkim czasie – mówi, nie kryjąc zadowolenia, Schnatterer.

Krok po kroku w całej europejskiej sieci
Ze względów technicznych i organizacyjnych wprowadzenie urządzeń i systemu w całej Europie wymaga czegoś więcej niż tylko dotknięcia przycisku – wymaga systematycznego podejścia. Dachser przetestował pierwszą aplikację na nowym urządzeniu mobilnym w swoich oddziałach w Öhringen i Bad Salzuflen w Niemczech w maju 2019 r. Wyniki zostały włączone do pierwszej wersji SAM, która weszła do eksploatacji pilotażowej w niemieckich oddziałach Langenau i Hof oraz francuskiego oddziału Niort w październiku 2019 roku. Wdrożenie i wymiana urządzeń idą pełną parą od maja 2020 roku.
– W Polsce planujemy zakończyć wdrażanie nowego systemu w sierpniu 2021 roku. Obecnie z urządzeń korzystają już kierowcy w Szczecinie i Poznaniu, a niedługo przeprowadzimy szkolenia także w Brwinowie – mówi Mateusz Kwil Dachser Expert Network Operations w Dachser Polska. I dodaje: – Mimo obostrzeń pandemicznych ostatnie wdrożenie handheldów w stolicy Wielkopolski odbyło się sprawnie i firmie udało się zapoznać z urządzeniami 32 kierowców short distance.
Dzięki wysokiej intuicyjności urządzenia, ok. 50 minut wystarcza każdemu uczestnikowi szkolenia, by przejść przez wersję DEMO aplikacji na treningowym skanerze. Pozwala to zapoznać się z nowym systemem operacyjnym oraz całością procesu – od załadunku towaru w magazynie po dostawę przesyłki do odbiorcy – i rozpocząć codzienną pracę z nowym skanerem.

– Dopóki SAM nie pojawi się w każdym oddziale, musimy obsługiwać systemy SAM i NVO (dotychczasowe oprogramowanie) równolegle bez utraty jakości – mówi Schmalz. Jak wyjaśnia, niezmiennie pozytywne opinie kierowców i pracowników oddziałów dowodzą, że takie podejście było słuszne. – To wystarczający powód, by być dumnym z tego, co osiągnęliśmy.

Projekt Idea2net Short Distance 2.0
Short Distance 2.0 został uruchomiony w ramach strategicznego programu Dachser Idea2net. Projekt zarządzany przez Thomasa Schmalz, Head of Production Management, polegał na ocenie procedur i procesów występujących w transporcie lokalnym, a następnie ich rewizji krok po kroku, biorąc pod uwagę cztery różne perspektywy: dyspozytora, personelu terminalu tranzytowego, kierowcy i klienta. Kluczową rolę odgrywają automatyzacja procesów pracy i związane z nimi nowe technologie cyfrowe – w większości opracowane wewnętrznie. Celem projektu jest usprawnienie istniejących procesów, uproszczenie pracy wszystkich zaangażowanych, a tym samym usprawnienie całego doświadczenia ze wszystkich perspektyw.

Ostatnie newsy więcej newsów »

Sięgając poza e-commerce: urbanizacja, digitalizacja i nowy konsument

20 kwietnia 2021

Minął rok, podczas którego pandemia wywarła głęboki wpływ na życie społeczne i przyczyniła się do znacznych turbulencji w gospodarce. Czy mamy do czynienia z długofalowymi trendami, czy obserwowane zmiany powinniśmy odbierać jako tymczasowe?

czytaj więcej »


InPost i kilkanaście nowych hubów logistycznych

19 kwietnia 2021

InPost uruchomi kilkanaście kolejnych hubów logistycznych w całej Polsce. Obiekty powstaną jeszcze w tym roku w Rzeszowie, Wrocławiu, Poznaniu, Wałbrzychu, Katowicach, Tychach, Radzyminie, Siedlcach, Kaliszu, Koszalinie i Szczecinie. Łącznie będzie to ponad 100 000 mkw. nowej powierzchni w ramach infrastruktury InPost.

czytaj więcej »


POLOmarket uruchomił trzecie centrum logistyczne

16 kwietnia 2021

W ubiegłym tygodniu rozpoczęło się towarowanie trzeciego, najnowszego centrum logistycznego sieci POLOmarket. Jest to jedna z największych inwestycji Grupy w ostatnich latach.

czytaj więcej »


Rozpoczął się montaż trzech suwnic RMG na terminalu CLIP w Swarzędzu

15 kwietnia 2021

Na terminalu intermodalnym CLIP w Swarzędzu koło Poznania rozpoczął się montaż trzech suwnic szynowych RMG. Po zakończeniu inwestycji wielkopolski hub logistyczny CLIP będzie mógł przeładowywać 8 pociągów intermodalnych jednocześnie.

czytaj więcej »


XPO prezentuje nową spółkę – GXO Logistics

14 kwietnia 2021

XPO Logistics, Inc. (NYSE: XPO), globalny dostawca rozwiązań w zakresie łańcucha dostaw, ogłosił tożsamość nowej firmy, która została utworzona w związku z planowanym wydzieleniem działalności logistycznej XPO.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter