BM Reflex: Tankujemy taniej niż przed rokiem

BM Reflex: Tankujemy taniej niż przed rokiem

Sytuacja na krajowym rynku detalicznym od początku roku pozostaje względnie stabilna. Po wzroście cen na stacjach w ubiegłym tygodniu do najwyższego w tym roku poziomu, ten tydzień kończymy niewielka korektą w dół. Średnio za litr benzyny i oleju napędowego płacimy o 2 grosze na litrze mniej niż tydzień temu.

 

 

Litr benzyny bezołowiowej 95 kosztuje około 5,32 zł/l, a oleju napędowego – średnio 5,37 zł/l.  Bez zmian pozostała cena autogazu, za litr którego płacimy średnio 2,67 zł.  Chociaż spadki cen o 2 grosze na litrze nie obniżają wyraźnie rachunków za tankowanie, to w porównaniu do sytuacji przed rokiem czy dwoma laty, różnica wydaje się być znacząca. Benzyna jest tańsza średnio o 22 grosze na litrze niż rok temu i o 30 gr/l niż w 2012 roku. W przypadku oleju napędowego mamy dzisiaj ceny niższe średnio o 19 gr/l niż przed rokiem i aż o 39 gr/l niż przed dwoma laty.

Analiza cen w regionach w tym tygodniu potwierdza, że w tym tygodniu w dalszym ciągu najtańsze benzynę i olej napędowy kierowcy mogą kupować w województwach dolnośląskim i lubelskim, a najdrożej za paliwa trzeba zapłacić w województwach małopolskim i warmińsko-mazurskim. Różnica sięga 24 groszy na litrze benzyny Eurosuper 95 i 23 groszy na litrze oleju napędowego.

W tym tygodniu ceny na rynku hurtowym kształtowały się odmiennie dla benzyn i oleju napędowego. Po danych na temat zapasów benzyn w USA wzrosły ich ceny na giełdach światowych, co przełożyło się na podwyżki także u  nas.  Z kolei ceny oleju napędowego minimalnie spadały.

W ślad za zmianami cen w hurcie, na stacjach powinniśmy obserwować niewielkie korekty cen. Jednak w zależności od obecnego poziomu cen i lokalizacji stacji mogą to być zarówno podwyżki jak i obniżki.  Spodziewamy się średnich cen paliw w przedziale: dla benzyny Bezołowiowej 95 5,30 – 5,35 zł/l, dla oleju napędowego 5,34 – 5,39 zł/l, dla autogazu 2,65 – 2,68 zł/l.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 14-02-2014 w Orlenie:  Eurosuper 95 – 4181 PLN/1000l (wzrost o 33 PLN/1000l w porównaniu do cen z 7-02-2014), Superplus 98 – 4265 PLN/1000l (wzrost o 45 PLN/1000l), olej napędowy 4193 PLN/1000 l (spadek o 3 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2986 PLN/1000 l (spadek o 7 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 14-02-2014 w Lotosie:  Eurosuper 95 – 4181 PLN/1000l (wzrost o 34 PLN/1000l w porównaniu do cen z 7-02-2014),  Superplus 98 – 4265 PLN/1000l (wzrost o 46 PLN/1000l), olej napędowy 4192 PLN/1000 l (spadek o 5 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2985 PLN/1000 l (spadek o 8 PLN/1000l).

Miniony tydzień na rynku ropy naftowej upłynął pod znakiem małej zmienności cen. Notowania marcowej serii kontraktów na ropę Brent w Londynie cały tydzień pozostawały w rejonie 107,60 – 109 USD/bbl.

Barierą dla dalszych wzrostów cen jest  niepewność co do dalszej polityki Fed wobec napływających słabszych danych z gospodarki największego konsumenta paliw na świecie. W trakcie wystąpienia nowej szefowej Fed rynek nie otrzymał bezpośredniej odpowiedzi na to, czy Fed zmniejszy tempo ograniczania programu skupu aktywów. Wcześniejszy ton wypowiedzi Bernanke został podtrzymany i Fed ma zamiar zgodnie z planem redukować program skupu aktywów i cały czas stymulować wzrost gospodarczy.

W styczniu sprzedaż detaliczna w USA spadła nieoczekiwanie 0,4% m/m, gorsze od oczekiwań okazały się również tygodniowe dane z rynku pracy. W dużej mierze spadek sprzedaży detalicznej wynikał z mniejszej sprzedaży aut, co z kolei wiązane jest w pewien sposób z panującymi od kilku tygodni bardzo złymi warunkami pogodowymi w USA.  Wpływ pogody na ostatnie słabsze dane z USA pozostaje dyskusyjny.

Z drugiej strony Międzynarodowa Agencja Energii  (IEA)zrewidowała w górę o 0,12 mln bbl/d tempo wzrostu światowej konsumpcji ropy, która w tym roku ma osiągnąć poziom 92,6 mln bbl/d – głównie ze względu na poprawiające się perspektywy gospodarki USA. MAE spodziewa się jednak mniejszego tempa wzrostu konsumpcji w rozwijających się gospodarkach Azji i Ameryki Łacińskiej. W IV kwartale ubiegłego roku z kolei zapasy ropy i paliw w krajach OECD spadły do poziomu 2559 mb i są najniższe od 2008 roku (103 mb poniżej pięcioletniej średniej).

Zgodnie z danym EIA amerykańskie rezerwy ropy wzrosły w ubiegłym tygodniu 3,3 mln bbl do 361,4 mln bbl za sprawą mniejszej konsumpcji i wzrostu importu. Po spadku w końcu stycznia, pierwszy tydzień lutego przyniósł wzrost importu ropy do USA o 1,04 mln bbl (15%) do poziomu 7,93 mln bbl/d. Popyt na paliwa natomiast zmniejszył się w skali tygodnia 3% osiągając wartość 18,5 mln bbl/d. W porównaniu z rokiem ubiegłym konsumpcja ropy w USA jest jednak 2,5% wyższa.

Zaskakująco dobre dane napłynęły z Chin. W styczniu import ropy do Chin wzrósł 11,9% w skali roku osiągając rekordowy poziom 6,6 mln bbl/d. Tymczasem Amerykańska Agencja Informacji Energetycznej (EIA) spodziewa się wzrostu konsumpcji ropy w Chinach w tym roku o 0,4 mln bbl/d, co będzie stanowiło 30% ogólnoświatowego wzrostu zapotrzebowania na ropę. Światowy popyt na ropę ma w tym roku osiągnąć poziom 91,7 mln bbl/d –  wzrost 1,3 mln bbl/d w skali roku. Podobnego tempa wzrostu konsumpcji należy spodziewać się w roku 2015.

Z kolei tempo wzrostu światowej produkcji ropy w krajach poza OPEC będzie wyższe niż wzrost światowej konsumpcji. W tym roku produkcja ropy w krajach poza OPEC wzrośnie 1,9 mln bbl/d, w przyszłym 1,5 mln bbl/d, co bezpośrednio spowoduje spadek zapotrzebowania na ropę OPEC i wzrost jego wolnych mocy przerobowych z poziomu 2,2 mln bbl/d do 3,8 mln bbl/d na koniec 2015 roku. Oczywiście motorem napędowych wzrostu produkcji ropy w krajach poza OPEC pozostają USA, gdzie produkcja ropy ma w tym roku wzrosnąć 1 mln bbl/d do 8,4 mln bbl/d, w 2015 natomiast osiągnie poziom 9,2 mln bbl/d. Cały wzrost amerykańskiej produkcji ropy koncentruje się na niekonwencjonalnych źródłach (łupkach).

Komentarz przygotowali: Urszula Cieślak i Rafał Zywert z BM REFLEX

14-02-2014

Rynek logistyki 2020

Rynek logistyki 2020

Yann Belgy, dyrektor zarządzający, ID Logistics Polska
To, z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się dziś operatorzy czy przedsiębiorstwa handlowe, zależy od sektorów ich działalności. Specjalizacją ID Logistics jest logistyka kontraktowa, głównie dla retail, FMCG i e-commerce, a tu sytuacja nie jest jednoznaczna.

czytaj więcej »

Rynek logistyki 2020

Rynek logistyki 2020

Tomasz Oczkowski, Commercial Director, FM Logistic Central Europe
Rok 2020 postawił nas wszystkich w nadzwyczajnej i niecodziennej sytuacji, był sprawdzianem dla łańcucha dostaw, ale unaocznił też jak ważną pełni on funkcję. Pandemia wzmogła świadomość, że wyłączenie, nawet na krótko, jakiegokolwiek oddziału dużej firmy logistycznej może mieć poważne konsekwencje dla wielu innych podmiotów, czy wręcz konkretnych grup konsumentów.

czytaj więcej »

Rynek logistyki 2020

Rynek logistyki 2020

Rafał Nawłoka, prezes zarządu, DPD Polska
Wzrost zainteresowania e-handlem pociąga za sobą zwiększony popyt na usługi kurierskie. Podczas pierwszej fali pandemii e-commerce stał się dla wielu konsumentów sposobem na realizowanie niezbędnych zakupów – od sprzętu IT umożliwiającego pracę zdalną, po środki chemiczne czy kosmetyki, a nawet żywność.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter