Transport szczepionek na koronawirusa

28 grudnia 2020

W najbliższych miesiącach w wielu krajach ma  rozpocząć się akcja szczepień na koronawirusa, będąca kluczowym krokiem do zatrzymania pandemii. Szybkie i bezpieczne dostarczenie głęboko mrożonych szczepionek to jedno z największych logistycznych wyzwań oraz złożone zadanie wymagające globalnej mobilizacji. Branża logistyczna i transportowa muszą się do niego dobrze przygotować – operacja wymaga przystosowania magazynów, pozyskania specjalnych kontenerów oraz zorganizowania połączeń lotniczych, mając jednocześnie na uwadze specyficzne wymagania temperaturowe szczepionek.

Transport tak wrażliwego i wartościowego towaru – zarówno międzykrajowy jak i wewnątrzkrajowy – musi być wpierany technologią na najwyższym poziomie oraz zostać dokładnie przemyślany, nie pozostawiając miejsca na błędy i wątpliwości.

Warunki transportu nowej szczepionki

Według danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) 25% transportowanych szczepionek po dotarciu na miejsce ulega degradacji z powodu nieprawidłowo przeprowadzonej wysyłki, a 30% niewykorzystywanych farmaceutyków jest wyrzucanych z powodu problemów logistycznych. Transport szczepionki na koronawirusa wiąże się z dodatkowymi trudnościami – nowa, głęboko mrożona szczepionka wymaga temperatury do -80°C. Ponadto wysyłka farmaceutyków jeszcze nigdy nie musiała zostać przeprowadzona na tak szeroką skalę, w tak krótkim czasie.

Producenci szczepionki informują o opracowaniu specjalnych transporterów, które będą w stanie zapewnić odpowiednie warunki przechowywania przy wykorzystaniu suchego lodu. Transporter utrzymać ma temperaturę przez 10 dni bez jego otwierania. Po otwarciu w punkcie szczepień będzie mógł spełnić funkcję czasowego przechowywania przez okres do 30 dni, przy konieczności uzupełniania suchego lodu co pięć dni. Producenci zaznaczają także, że po rozmrożeniu szczepionkę na koronawirusa można przechowywać do pięciu dni w lodówce w temp. 2-8°C – tak jak ma to miejsce w przypadku większości szczepionek.

Temperatura kluczowa dla bezpieczeństwa

Zapewnienie wymaganych warunków temperaturowych jest kluczowe dla zachowania jakości i bezpieczeństwa szczepionki. Ogromnym wyzwaniem jest zorganizowanie procesu dystrybucji w taki sposób, by warunki te pozostały nieprzerwane – w innym wypadku szczepionka może stracić swoje właściwości. Proces transportu wymaga zapewnienia rygorystycznej kontroli temperatury na każdym z etapów łańcucha dostaw.

– Możliwość natychmiastowego reagowania na zmiany temperatury jest niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu i przechowywania w tak wymagających warunkach, jakich potrzebują nowe szczepionki. Z pomocą przychodzi automatyzacja i technologie umożliwiające rejestrowanie temperatury o bardzo niskich wartościach w połączeniu z możliwością zdalnego odczytu danych w czasie rzeczywistym – mówi Jérémy Laurens, CEO firmy Blulog, dostarczającej nowoczesne rozwiązania monitoringu temperatury dla logistyki.

 

Monitoring może pomóc w szybkiej weryfikacji jakości i stanu szczepionki, w odpowiednim czasie wykrywając wahania temperatury i umożliwiając podjęcie działań naprawczych. Stała kontrola warunków i szczegółowe dane na temat transportu są także sposobem na udowodnienie, że temperatura rzeczywiście była bezpieczna.

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Kamera i system do zarządzania w jednym

22 lutego 2021

Webfleet Solutions podejmuje współpracę z firmą Lytx. Rozwiązanie Webfleet Video łączy technologię kamer Lytx z danymi i systemem do zarządzania flotą firmy Webfleet Solutions. Użytkownicy zyskają dostęp do swoich pojazdów jak i kamer w pojazdach za pośrednictwem platformy Webfleet, mogąc zarządzać nimi jednym interfejsem.

czytaj więcej »


Elektryczny ambulans

12 lutego 2021

Firma Thermo King ogłosiła podjęcie współpracy z Mercedes-Benz AG, celem opracowanie elektrycznego prototypu pojazdu chłodniczego Mercedes-Benz eSprinter, Auto ma być przeznaczone do dostaw docelowych produktów farmaceutycznych i leków na terenach miejskich z zerową lokalną emisją spalin.

czytaj więcej »


Nowy przewodniczący

18 stycznia 2021

Paweł Pach, prezes zarządu PKO Leasing, został wybrany na stanowisko przewodniczącego Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

czytaj więcej »


Poczta Polska rozszerza flotę

7 stycznia 2021

Poczta Polska otrzyma do dyspozycji w pierwszym kwartale 2021 roku wszystkie z ponad tysiąca nowych aut dostawczych. Do floty dołączyło właśnie ponad 400 aut zakontraktowanych w ubiegłym roku.

czytaj więcej »


MAN w DPD

3 stycznia 2021

W pierwszym kwartale 2021 roku do floty DPD Polska trafi 50 w pełni elektrycznych samochodów dostawczych marki MAN. Auta sfinansuje Carefleet.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter