Czy można wierzyć wirtualnym alkomatom?

2 grudnia 2019

Wirtualne alkomaty są popularne, ale bezrefleksyjne kierowanie się ich wskazaniami może drogo kosztować. Jak pokazało badanie firmy AlcoSense, niemała część kierowców na podstawie ich wyników podejmuje decyzję o wejściu za kierownicę.

Jak zbadało AlcoSense Laboratories, co trzeci polski kierowca (35,4%) przynajmniej raz skorzystał z wirtualnego alkomatu – przeglądarkowej lub mobilnej aplikacji, która oszacowuje poziom alkoholu we krwi. Mężczyźni częściej (41%), w stosunku do kobiet (28,3%), testowali swoją trzeźwość online.

Wyniki badania ujawniły przy tym dość niepokojące zjawisko. Znaczna część kierowców, którzy choć raz skorzystali z alkomatu online, potraktowało jego wskazania jako wiarygodne prognozy trzeźwienia. 39,2% z nich odpowiedziało, że podjęło na podstawie takich wyników decyzję o prowadzeniu pojazdu. Okazuje się, że bardziej skorzy do ufania testom online są mężczyźni (43,3%). Kobiety wykazują większą ostrożność (32,1%).

Alkomaty internetowe opierają się na algorytmach. Wprowadzając dane do kalkulatora, otrzymujemy matematyczną prognozę trzeźwienia. Większość wirtualnych alkomatów wymaga precyzyjnych informacji o rodzaju wypitego alkoholu, godzinie oraz zapełnieniu naszego żołądka. Musimy zmierzyć się z czynnikami, które trudno ocenić i w efekcie wpisujemy dane z przysłowiowego palca. Stosunkowo łatwo możemy się pomylić lub o czymś zapomnieć.

Twórcy takich aplikacji nie są też w stanie uwzględnić wszystkich zmiennych, takich jak choćby indywidualny poziom metabolizmu. Stąd często w opisie znajdziemy informację, że wskazania programu nie są w stu procentach pewne, a sam wynik jest jedynie szacunkowy.

Warto kierować się tu tą samą zasadą co na drodze – ograniczonym zaufaniem. Obowiązujący w Polsce limit 0,2 promila jest jednym z bardziej rygorystycznych w Europie, więc konsekwencje zbytniej ufności w algorytmy mogą być poważne.

– Niestety, problemem trapiącym wirtualne alkomaty, jest dokładnie to samo wyzwanie, które dotyczy wszelkich internetowych algorytmów, od kalkulatorów spalania paliwa po generatory idealnej diety. Chodzi o nieprawidłowość danych oraz ich zmienność w matematycznej formule. Każdy z nas inaczej toleruje alkohol, a tego żaden program nie jest w stanie uwzględnić. Jeśli potrzebujemy solidnego, a nie tylko orientacyjnego pomiaru, musimy dmuchnąć w ustnik fizycznego urządzenia. „Zbadałem się w internecie”, to wyjątkowo słaby argument na sali sądowej – wyjaśnia Hunter Abbot, ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego z firmy AlcoSense Laboratories.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprawdzić się online i wskazanie programu potraktować jako sugestię. Wirtualny alkomat może być również przydatnym narzędziem do oszacowania, ile alkoholu możemy wypić, żeby mieć czas wytrzeźwieć. Gdy jednak stoimy przed decyzją, czy wsiąść do samochodu i prowadzić, warto mieć pod ręką dobrej jakości tradycyjny alkomat.

Badanie SW Research dla AlcoSense Laboratories przeprowadzono w maju 2019 roku, na reprezentatywnej grupie 1090 polskich kierowców.

 

Ostatnie newsy Flota Auto Biznes więcej newsów »

Kamera i system do zarządzania w jednym

22 lutego 2021

Webfleet Solutions podejmuje współpracę z firmą Lytx. Rozwiązanie Webfleet Video łączy technologię kamer Lytx z danymi i systemem do zarządzania flotą firmy Webfleet Solutions. Użytkownicy zyskają dostęp do swoich pojazdów jak i kamer w pojazdach za pośrednictwem platformy Webfleet, mogąc zarządzać nimi jednym interfejsem.

czytaj więcej »


Elektryczny ambulans

12 lutego 2021

Firma Thermo King ogłosiła podjęcie współpracy z Mercedes-Benz AG, celem opracowanie elektrycznego prototypu pojazdu chłodniczego Mercedes-Benz eSprinter, Auto ma być przeznaczone do dostaw docelowych produktów farmaceutycznych i leków na terenach miejskich z zerową lokalną emisją spalin.

czytaj więcej »


Nowy przewodniczący

18 stycznia 2021

Paweł Pach, prezes zarządu PKO Leasing, został wybrany na stanowisko przewodniczącego Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

czytaj więcej »


Poczta Polska rozszerza flotę

7 stycznia 2021

Poczta Polska otrzyma do dyspozycji w pierwszym kwartale 2021 roku wszystkie z ponad tysiąca nowych aut dostawczych. Do floty dołączyło właśnie ponad 400 aut zakontraktowanych w ubiegłym roku.

czytaj więcej »


MAN w DPD

3 stycznia 2021

W pierwszym kwartale 2021 roku do floty DPD Polska trafi 50 w pełni elektrycznych samochodów dostawczych marki MAN. Auta sfinansuje Carefleet.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter