Kluczowa inwestycja w Porcie Gdańsk zakończona

31 marca 2021

10 km dróg, 7 km torów, 14 rozjazdów 7 obiektów inżynierskich w tym wiadukty drogowe i przepusty ochronne na rurociągach paliwowych PERN i LOTOS, parking buforowy dla aut ciężarowych – czyli kluczowa inwestycja Portu Gdańsk o łącznej wartości 166 mln zł netto, jest na ukończeniu.
Generalny wykonawca sopocka firma NDI ma do wykonania już tylko prace porządkowe. Obecnie trwają prace odbiorowe. W środę (17.03.) po południu pierwsze auta ciężarowe przejechały po docelowym układzie drogowym na ulicy Kontenerowej. Jej przekrój to aktualnie dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.
– To ogromne przedsięwzięcie, które ma dla Portu Gdańsk kluczowe znaczenie. Tą inwestycję realizujemy z myślą o naszych aktualnych i przyszłych kontrahentach, aby prowadzone przez nich procesy przeładunków były jak najbardziej wydajne. Chodzi tu o budowę nowych dróg i układów torowych wyprowadzanych ze stacji kolejowej PKP Port Północy do bram poszczególnych terminali. W przypadku największego z nich, czyli terminalu DCT, będą to dwa dedykowane tory. Dodatkowo zrealizowana właśnie inwestycja drogowa, wyprowadzi bezkolizyjne ruch z terminala, dalej na południe Polski. Co istotne, jest to zupełnie nowy układ drogowy, który umożliwi bezkolizyjny ruch pojazdów, co jest niezwykle istotne przy tak znacznym natężeniu ruchu towarowego. Dwie dedykowane jezdnie w układzie 2 plus 2 do terminala kontenerowego spowodują, że wyprowadzenie kontenerów będzie spełniało najwyższe europejskie standardy. Jedynym miejscem od wyjazdu z terminala, w którym trzeba zwolnić będą bramki na autostradzie. Nasza inwestycja wpisuje się doskonale w projekty realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, które na szczeblu rządowym koordynowane są przez Ministerstwo Infrastruktury. Autostrada A1 łącząca Czechy z polskim wybrzeżem Morza Bałtyckiego i Portem Gdańsk jest już gotowa w 85%. Już w 2022 roku przejedziemy bez świateł autostradą bezpośrednio z Portu Gdańsk do czeskiej Ostrawy, Brna, Pragi czy słowackiej Bratysławy – komentuje Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

Prace w Porcie Gdańsk rozpoczęły się w sierpniu 2018 roku, a zgodnie z umową mają zakończyć się maju 2021 roku. W tym czasie generalny wykonawca pracując przy pełnej operacyjności portu i wszystkich baz przeładunkowych wykonywał kolejne etapy prac.
– Największym wyzwaniem w trakcie tego projektu była dla nas logistyka – mówi Maciej Szymański, kierownik budowy z firmy NDI. – Niejednokrotnie prace toczyły się 24 godziny na dobę tak aby np. przywrócić w najkrótszym możliwym czasie ruch pociągów do terminala DCT. Roboty prowadziliśmy praktycznie we wszystkich branżach i zawsze musieliśmy zachować możliwość normalnego funkcjonowania portu. Udało się to dzięki doskonałej współpracy z inwestorem, czyli Zarządem Morskiego Portu Gdańsk oraz inżynierem kontraktu firmą SWECO – dodaje Maciej Szymański.
Zasadnicze prace konstrukcyjne udało się zakończyć jeszcze w ubiegłym roku. Ostatnie miesiące to prace wykończeniowe oraz prace brukarskie na ulicy Kontenerowej. Na budowie w Porcie Gdańsk budowlańcy wykorzystali 40 000 t masy bitumicznej, 13 000 m³ betonu konstrukcyjnego, 860 ton stali zbrojeniowej i 1200 ton szyn.

– Kończąca się inwestycja to nie tylko korzyści dla największego w tym rejonie Morza Bałtyckiego terminala kontenerowego DCT, ale także z uwagi na swój olbrzymi zakres dla całego obszaru Portu Zewnętrznego, który jest odpowiedzialny za przeważającą część przeładunków w gdańskim porcie. Ta inwestycja jest częścią największego programu inwestycyjnego w Porcie w Gdańsku od końca lat 70. ubiegłego wieku, którego wartość to ponad 750 mln zł. Jednocześnie Port Gdańsk nie zwalnia tempa i w planach są kolejne inwestycje w nabrzeża jak również w infrastrukturę drogową i kolejową, co pozwoli przekroczyć kwotę 1 mld zł inwestycji w infrastrukturę portową – mówi Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji w Porcie Gdańsk.
W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie przebudowywane zostały ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Powstały 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostały 2 istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport). Pojawił się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstał także parking buforowy dla aut ciężarowych – pierwszy w tej części portu.

Ostatnie newsy Eurologistics więcej newsów »

POLOmarket uruchomił trzecie centrum logistyczne

16 kwietnia 2021

W ubiegłym tygodniu rozpoczęło się towarowanie trzeciego, najnowszego centrum logistycznego sieci POLOmarket. Jest to jedna z największych inwestycji Grupy w ostatnich latach.

czytaj więcej »


Rozpoczął się montaż trzech suwnic RMG na terminalu CLIP w Swarzędzu

15 kwietnia 2021

Na terminalu intermodalnym CLIP w Swarzędzu koło Poznania rozpoczął się montaż trzech suwnic szynowych RMG. Po zakończeniu inwestycji wielkopolski hub logistyczny CLIP będzie mógł przeładowywać 8 pociągów intermodalnych jednocześnie.

czytaj więcej »


XPO prezentuje nową spółkę – GXO Logistics

14 kwietnia 2021

XPO Logistics, Inc. (NYSE: XPO), globalny dostawca rozwiązań w zakresie łańcucha dostaw, ogłosił tożsamość nowej firmy, która została utworzona w związku z planowanym wydzieleniem działalności logistycznej XPO.

czytaj więcej »


FM Logistic po raz szósty zdobywa certyfikację IFS z najwyższą notą

13 kwietnia 2021

Magazyn należący do FM Logistic obsługujący pod brandem FM Fresh klienta z sektora FMCG we Mszczonowie (woj. mazowieckie) po raz kolejny uzyskał 100% w audycie International Featured Standards.

czytaj więcej »


Transport intermodalny rośnie mimo pandemii

12 kwietnia 2021

W 2020 r. masa przewozów intemodalnych przekroczyła 10% udziałów w kolejowych przewozach towarowych. Wzrost udziału rok do roku wyniósł niemal 29%. To kolejny rok wzrostu tego rynku w Polsce. Urząd Transportu Kolejowego opublikował podsumowanie przewozów intermodalnych za ubiegły rok.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter