Rynek logistyki 2020

Rynek logistyki 2020

Filip Czerwiński, Managing Director, DSV Road Poland
Mijający rok był okresem wyzwań, wzlotów i upadków, przy czym tych ostatnich było niestety zdecydowanie więcej. Zaczęło się spokojnie, a potem – jak w filmach mistrza suspensu Alfreda Hitchcock’a – mieliśmy prawdziwe trzęsienie ziemi, po którym napięcie jeszcze rosło. Koniec marca to początek pandemii koronawirusa w Polsce. Kwiecień przyniósł gwałtowne załamanie gospodarcze, zaburzenia w światowych łańcuchach dostaw i dramatyczne spadki wolumenów transportowych. Brak ładunków przełożył się na nadpodaż środków transportu i głęboki spadek stawek frachtowych. Wiele firm transportowych zmuszonych zostało do zawieszenia działalności, wiele z nich niestety zbankrutowało. Kolejne miesiące przyniosły pewne uspokojenie, a we wrześniu i październiku wahadło wyraźnie przechyliło się w drugą stronę – rynek przyniósł odreagowanie po okresie zapaści, firmy zaczęły realizować zaległe zlecenia, budować zapasy na kolejne miesiące. Rekordowo wysokie wolumeny transportowe oraz ograniczona dostępność samochodów wpłynęły na skokowy wzrost stawek frachtowych. Sytuacji nie ułatwia permanentny niedobór zawodowych kierowców, pogłębiony jeszcze w czasach pandemii. Część kierowców wróciła do ojczystych krajów (zwłaszcza kierowcy z Ukrainy), część przebywa na kwarantannach bądź długoterminowych zwolnieniach.
Gwałtowne zmiany w ilości obsługiwanych zleceń, nieprzewidywalne przechodzenie od sytuacji nadpodaży do problemów z dostępnością floty, to wyzwania, z którymi w takiej skali branża logistyczna do tej pory nigdy się nie mierzyła.
Dopasowanie organizacji pod kątem zabezpieczenia zasobów osobowych i sprzętowych do gwałtownie zmieniających się realiów rynkowych było jednym z głównych i najtrudniejszych zadań dla osób zarządzających firmami. Na rynku dobrze poradziły sobie te firmy, które były w stanie reagować szybko i w sposób zdecydowany.
Obawiam się, że nieprzewidywalna rzeczywistość gospodarcza będzie nam towarzyszyła jeszcze przez parę najbliższych miesięcy, ale liczę na to i wszystkim życzę, żeby rok 2021 przyniósł powrót do normalności – tej gospodarczej i tej w życiu codziennym.

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

E-commerce i małe magazyny miejskie

E-commerce i małe magazyny miejskie

Zbigniew Smyczyński, Senior Leasing Manager, P3 Logistic Parks
Obiekty typu SBU znajdują się zwykle w przemysłowo-biznesowych obszarach położonych w niewielkiej odległości od centrum miast. Ich atutem jest łatwy dostęp do komunikacji publicznej i głównych dróg miejskich.

czytaj więcej »

Potencjał do rozwoju SBU w Polsce

Potencjał do rozwoju SBU w Polsce

Michał Czarnecki, Vice President, Head of Capital Deployment & Leasing, Prologis

Z punktu widzenia inwestora i dewelopera, kluczowym czynnikiem jest popyt wewnętrzny i możliwości komercjalizacji. Biorąc pod uwagę stały rozwój sektora e-commerce, potencjał drzemie przede wszystkim w obrębie dużych aglomeracji umożliwiających firmom wygodną dostawę coraz większej liczby zamówień bezpośrednio do klienta i szybkie uzupełnianie towarów na półkach.

czytaj więcej »

Jak rozwijać innowacje?

Jak rozwijać innowacje?

Zbigniew Kępiński, menedżer Genius lab, Grupa Raben
Każdy z elementów szeroko komentowanej i interpretowanej Czwartej Rewolucji Przemysłowej, czyli Internet of Things, mechanizmy sztucznej inteligencji (AI), automatyka oraz robotyka, dotycząca czynności magazynowych, odgrywają znaczącą rolę w rozwoju branży TSL.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter