Michał Czarnecki, Vice President, Head of Capital Deployment & Leasing, Prologis
Z punktu widzenia inwestora i dewelopera, kluczowym czynnikiem jest popyt wewnętrzny i możliwości komercjalizacji. Biorąc pod uwagę stały rozwój sektora e-commerce, potencjał drzemie przede wszystkim w obrębie dużych aglomeracji umożliwiających firmom wygodną dostawę coraz większej liczby zamówień bezpośrednio do klienta i szybkie uzupełnianie towarów na półkach. W związku z tym można spodziewać się dalszego wzrostu zapotrzebowania na obiekty typu Last Touch® – mniejsze magazyny zlokalizowane w aglomeracjach o dużej gęstości zaludnienia, zapewniające szybką dostawę do dużej liczby klientów nawet w ciągu kilku godzin, a do tego sprawną obsługę zwrotów. Z tego względu rosnący potencjał mają też zlokalizowane w granicach miast magazyny typu Small Business Unit. Miejska lokalizacja pozwala na maksymalne skrócenie terminu dostaw – jak dobrze sprawdza się ten model obserwujemy na przykładzie Parków Prologis w Chorzowie, Wrocławiu i Poznaniu. SBU to idealne rozwiązanie nie tylko dla sektora e-commerce, ale także dla lokalnych i małych firm realizujących zamówienia towarów wrażliwych na upływ czasu, jak np. artykuły spożywcze.
Podstawowym atutem miejskich magazynów jest to, że najemcy prowadzący działalność znajdują się blisko swoich odbiorców, dzięki czemu wzrasta tempo i jakość realizacji zamówień, zmniejszają się koszty transportu, a co za tym idzie – obniża się także liczba emisji dwutlenku węgla, co przeanalizował nasz Dział Badań Prologis. W przypadku powierzchni SBU poza kluczową lokalizacją ważna jest także ich elastyczność, aby klienci rozwijający swoją działalność mogli rosnąć w ramach tego samego magazynu, bez konieczności przeprowadzki. Tu sprawdzają się elastyczne moduły magazynowe, które można ze sobą łączyć. Ponieważ są to z założenia budynki wielobiznesowe, przystosowujemy je na potrzeby klientów z różnorodnych sektorów, dzięki czemu powierzchnie spełniają potrzeby najemców niezależnie od profilu działalności – od niewielkiej produkcji, po handel internetowy.