Polska gospodarka – opinie

Polska gospodarka – opinie

Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska
Z prognoz dotyczących polskiego rynku KEP, opublikowanych w ubiegłym roku przez PwC, wynika, że w latach 2016-2018 branża będzie rosła w tempie ok. 12% rocznie, by w 2018 roku osiągnąć wartość 6,4 mld zł, przy wolumenie około 440 mln paczek. Wzrosty te są spowodowane przede wszystkim dynamicznym rozwojem handlu internetowego, który rośnie w tempie kilkunastu procent w skali roku. Z badań firmy Gemius „E-commerce w Polsce 2017” wynika, że już co drugi Polak (53%) dokonuje zakupów w polskich sklepach internetowych, z czego 16% kupuje w zagranicznych serwisach. Eksperci Sociomantic Labs z kolei szacują, że do 2020 roku w Internecie będzie funkcjonowało ponad 30 tys. polskich e-sklepów, a wartość rodzimego rynku e-commerce przekroczy 60 mld zł. Na rozwój rynku usług kurierskich wpływa także utrzymująca się od jakiegoś czasu koniunktura gospodarcza w Europie i wzrost konsumpcji. Przekłada się to na coraz większą popularność zakupów internetowych.
Wyniki finansowe firm kurierskich i duże inwestycje na rynku magazynowym potwierdzają, że branża logistyczna w Polsce przeżywa okres dynamicznego wzrostu. DPD Polska również dostrzega tę tendencję, notując dobre wyniki – na koniec czerwca 2017 roku przychody firmy wzrosły o 20% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku i wyniosły ok. 770 mln zł. W drugiej połowie roku powinny nadal rosnąć w tempie min. 10%, co pozwoli na przekroczenie styczniowych założeń o co najmniej 10% w całym 2017 r.
Warto jednak zauważyć, że wraz z rozwojem branży konkurencja się zaostrza. Oczywiście z punktu widzenia rynku i odbiorcy jest to bardzo pozytywne zjawisko – firmy inwestują w rozwiązania technologiczne i w wydajną infrastrukturę, podnoszą jakość swoich usług i wprowadzają usprawnienia na tzw. ostatniej mili.
Na razie nie widać na horyzoncie żadnych symptomów, które mogłyby świadczyć o spowolnieniu rozwoju rynku kurierskiego. Możemy jednak spodziewać się, że e-commerce w ciągu kilku lat się ustabilizuje. Wówczas dynamika wzrostu, w wyniku nasycenia rynku, może się nieco osłabić.

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Rynek logistyki 2020

Rynek logistyki 2020

Yann Belgy, dyrektor zarządzający, ID Logistics Polska
To, z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się dziś operatorzy czy przedsiębiorstwa handlowe, zależy od sektorów ich działalności. Specjalizacją ID Logistics jest logistyka kontraktowa, głównie dla retail, FMCG i e-commerce, a tu sytuacja nie jest jednoznaczna.

czytaj więcej »

Rynek logistyki 2020

Rynek logistyki 2020

Tomasz Oczkowski, Commercial Director, FM Logistic Central Europe
Rok 2020 postawił nas wszystkich w nadzwyczajnej i niecodziennej sytuacji, był sprawdzianem dla łańcucha dostaw, ale unaocznił też jak ważną pełni on funkcję. Pandemia wzmogła świadomość, że wyłączenie, nawet na krótko, jakiegokolwiek oddziału dużej firmy logistycznej może mieć poważne konsekwencje dla wielu innych podmiotów, czy wręcz konkretnych grup konsumentów.

czytaj więcej »

Rynek logistyki 2020

Rynek logistyki 2020

Rafał Nawłoka, prezes zarządu, DPD Polska
Wzrost zainteresowania e-handlem pociąga za sobą zwiększony popyt na usługi kurierskie. Podczas pierwszej fali pandemii e-commerce stał się dla wielu konsumentów sposobem na realizowanie niezbędnych zakupów – od sprzętu IT umożliwiającego pracę zdalną, po środki chemiczne czy kosmetyki, a nawet żywność.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter