Bariery dla nowej podaży na rynku magazynowym

Bariery dla nowej podaży na rynku magazynowym

Iwona Sadowska, Interim Head of Leasing P3 Logistic Parks
Od wielu kwartałów obserwujemy niesłabnący popyt na powierzchnie magazynowe zarówno te duże, położone poza granicami administracyjnymi miast, jak i mniejsze zlokalizowane blisko centrów aglomeracji. Naturalnym następstwem takiej sytuacji jest rosnące zapotrzebowanie na atrakcyjne grunty, które odpowiednio wcześniej zabezpieczone pozwolą na realizację inwestycji zgodnych z oczekiwaniami klientów. W Polsce mamy nadal dużą dostępność dobrze zlokalizowanych gruntów, które mogą być wykorzystane pod budowę parków logistycznych. Ponadto wciąż jesteśmy na etapie rozbudowy infrastruktury drogowej, co, jak pokazały także ostatnie lata, przyczynia się do otwierania nowych rynków tzw. wschodzących, gdzie również powstają magazyny.
Pewnym wyzwaniem może być dostępność i koszt zakupu działek miejskich, na których możliwa byłaby budowa magazynów obsługujących dynamicznie rozwijającą się logistykę miejską. Działki miejskie, ze względu na swoją atrakcyjność dla firm z różnych sektorów rynku nieruchomości – nie tylko komercyjnych, ale także w dużej mierze mieszkaniowych, zawsze były droższe niż te poza granicami aglomeracji. Trendem zauważalnym od pewnego czasu w Europie jest realizacja coraz większej liczby inwestycji typu brownfield, czyli kupno już wcześniej zagospodarowanych terenów np. poprzemysłowych i ich rewitalizacja poprzez przystosowanie do wymagań nowej działalności. Z kolei ostatnie półtora roku i pandemia COVID-19, które wymusiły zmiany na rynku handlowym, przyczyniły się do tego, że coraz częściej pojawiają się projekty zagospodarowania z przeznaczeniem na centra dystrybucyjne powierzchni np. po parkach handlowych czy dużych sklepach handlu hurtowego.
W Polsce mimo utrzymującego się wysokiego popytu i podaży nadal mamy spore braki w powierzchniach magazynowych – na jednego mieszkańca przypada około 0,5 mkw. a w Niemczech – około 1 mkw. By osiągnąć taki wynik, przy tempie rozwoju rynku magazynowego z 2020 roku, czyli 2 mln mkw. mamy potencjał wzrostowy na kolejne 10 lat. To bardzo dobra perspektywa, zważywszy, że nasza gospodarka dynamicznie się rozwija, a w szczególności w sektorze powierzchni magazynowych i przemysłowych.

 

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

E-commerce i małe magazyny miejskie

E-commerce i małe magazyny miejskie

Zbigniew Smyczyński, Senior Leasing Manager, P3 Logistic Parks
Obiekty typu SBU znajdują się zwykle w przemysłowo-biznesowych obszarach położonych w niewielkiej odległości od centrum miast. Ich atutem jest łatwy dostęp do komunikacji publicznej i głównych dróg miejskich.

czytaj więcej »

Potencjał do rozwoju SBU w Polsce

Potencjał do rozwoju SBU w Polsce

Michał Czarnecki, Vice President, Head of Capital Deployment & Leasing, Prologis

Z punktu widzenia inwestora i dewelopera, kluczowym czynnikiem jest popyt wewnętrzny i możliwości komercjalizacji. Biorąc pod uwagę stały rozwój sektora e-commerce, potencjał drzemie przede wszystkim w obrębie dużych aglomeracji umożliwiających firmom wygodną dostawę coraz większej liczby zamówień bezpośrednio do klienta i szybkie uzupełnianie towarów na półkach.

czytaj więcej »

Jak rozwijać innowacje?

Jak rozwijać innowacje?

Zbigniew Kępiński, menedżer Genius lab, Grupa Raben
Każdy z elementów szeroko komentowanej i interpretowanej Czwartej Rewolucji Przemysłowej, czyli Internet of Things, mechanizmy sztucznej inteligencji (AI), automatyka oraz robotyka, dotycząca czynności magazynowych, odgrywają znaczącą rolę w rozwoju branży TSL.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter