Aktualny numer: Truck Business 42 (2014)

Transport w cieniu polityki

Mieliśmy w tym roku wyjątkowo gorące lato. Temperatura wielokrotnie przekraczała 30 stopni Celsjusza, całymi tygodniami mogliśmy korzystać z uroków polskich plaż. Tak udanych wakacji nie było od lat!
Dobra jest także sytuacja polskiej branży transportowej, która napędza gospodarkę. Od kilku lat Polacy przodują w sektorze przewozów międzynarodowych, dystansując wieloletnich liderów, czyli Niemcy, Hiszpanię, Francję i Wielką Brytanię. Decydują o tym: nasze położenie geograficzne, konkurencyjna wartość relacji cena/jakość świadczonych usług transportowych oraz zaangażowanie przewoźników.
Podczas czerwcowej uroczystej Gali Truck Forum&Awards wręczyliśmy nagrody i wyróżnienia Top1500 Najefektywniej zarządzane firmy transportowe. Trofea trafiły w ręce zarządzających firmami małymi, średnimi i dużymi. Polski rynek TSL dojrzał i systematycznie rośnie. Dominują firmy średnie, które awansowały z podstawy piramidy i mają perspektywę skoku na szczyt. Mobilizują największych graczy do aktywności i zmian.
Niespodziewane ochłodzenie letniej sielanki przyszło jeszcze w czerwcu. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów 12.06.2014 r. wydał wyrok w sprawie ryczałtów za nocleg w kabinie ciężarówki, uznając ją za nieodpowiednie miejsce do bezpłatnego noclegu. Powstało spore zamieszanie i zagrożenie gigantycznymi stratami przewoźników, którzy nie mają odpowiednich zapisów w regulaminie pracy.
Toczy się także sprawa przewoźników ukaranych przez ITD za przeważenie pojazdów na drogach o dopuszczalnym nacisku na oś niższym niż 11,5 tony. Skarga trafiła do Komisji Europejskiej, gdyż tam stworzono zapisy Traktatu Akcesyjnego. Harmonizacja prawa w UE nakłada obowiązek wytrzymałości dróg w ruchu krajowym i międzynarodowym na poziomie 11,5 tony, a większość polskich szlaków nie spełnia tej normy.
W lipcu zapada wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, kwestionujący prawo do odliczenia VAT od paliwa zakupionego za pomocą kart paliwowych, gdyż transakcję uznawaną wcześniej za łańcuchową, teraz sklasyfikowano jako finansową. Wszystko zależy, od kogo przewoźnik kupuje paliwo, a także od orzecznictwa.
Z kolei w sierpniu Rosja nakłada roczne embargo na import żywności z UE, USA, Australii, Kanady i Norwegii w odpowiedzi na sankcje UE i USA związane z sytuacją na Ukrainie. Z granicy UE zawracane są polskie ciężarówki z żywnością, lawinowo spada liczba przewozów na Wschód. Dodatkowym utrudnieniem staje się ograniczenie tranzytu przez Rosję.
Polscy przewoźnicy są przedsiębiorczy, pracowici i elastyczni, ale taka kumulacja utrudnień nie ułatwia im życia.
Nie ma prostych rozwiązań, gdy polityka tak wyraźnie wkracza w gospodarkę, ale gdy dochodowa branża TSL traktowana jest wyłącznie jako źródło finansowania deficytu państwa, jest bardzo źle i najwyższa pora to zmienić.
Między innymi o tym możecie Państwo przeczytać w najnowszym numerze „Truck&Business Polska”, z lektury którego dowiecie się także, jak zarządzać stresem w firmie, oczywiście z sukcesem!

Marzenna Plewa-Dziurdzia

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do pełnego wydania Eurologistics. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów.
Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Polecane artykuły

Eurologistics Newsletter