Aktualny numer: Truck Business 29 (2012)

Pogoda dla dużych specjalistów

Jaki będzie 2012 rok dla polskiego rynku transportowego? To trudne pytanie, które zadaje sobie wielu przewoźników. Pytania są jednak i jeszcze trudniejsze, np. czy prowadzić dalej działalność transportową, czy „zwijać” interes, albo przebranżowić się? Wiadomo bowiem, że nie jest różowo w przewozach, konkurencja się nasila, a z posiadanych zasobów, głównie z pojazdów, trzeba wyciskać coraz więcej dochodów.
Rozmawiam z wieloma przewoźnikami drogowymi. Zawsze pytam jak im idą interesy. Niedawno jeden mi odpowiedział, że już ma dość tej nieustannej nerwówki i niepewności jutra i kończy z tym interesem. Zatelefonowałem do innej firmy transportowej z południa kraju, w której kiedyś byłem pogadać. W 2008 roku mieli 100 zestawów transportowych. – Teraz mamy 70 i zarabiamy znacznie więcej – powiedział mi współwłaściciel. Mniejsze koszty, mniej kłopotów z nieprzewidywalnymi ludźmi, a wszystko to za sprawą lepszego planowania tras, wykorzystania taboru, rezygnacji z trudnych klientów itp.
Zarówno chęć zwijania interesu, jak i efektywizacji funkcjonowania firmy zdają się potwierdzać wyniki badania rynku „Barometr transportu i logistyki”, które publikujemy w tym numerze Truck&Business Polska. Tytuł, który nadałem artykułowi prezentującemu wyniki tego badania jest znamienny i stanowi kontynuację i potwierdzenie myśli zawartej we „wstępniaku” do poprzedniego numeru, choć tamta myśl wywodziła się z innych przesłanek. Myśl ta zawarta jest w tytule artykułu opisującego rezultaty badania barometru – w transporcie „Nadchodzi czas dużych specjalistów”. Tylko tacy będą mogli wygrać w walce konkurencyjnej i przetrwać kryzysy, które w tej branży przychodzą niespodziewanie co jakiś czas.
Piotr Szreter, który przeprowadził badania „Barometru”, zastanawia się, czy przewoźników czeka okres stabilnego wzrostu, czy złowroga – druga fala kryzysu. Poprzedni bowiem kryzys miał przyczyny w nadpodaży środków transportu, a kolejny – o ile nastąpi – będzie miał przyczyny w wykorzystaniu posiadanych pojazdów. I tu wracamy do sedna i mądrości zawartej w wypowiedzi współwłaściciela firmy z południa Polski – dziś 70 ciężarówek daje większy zarobek niż 4 lata temu 100. Właśnie przed tak rozwijającymi się firmami barometr wskazuje piękną pogodę.

Marek Loos, redaktor naczelny Truck&Business Polska

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do pełnego wydania Eurologistics. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów.
Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Polecane artykuły

Eurologistics Newsletter