Aktualny numer: Logistyka Produkcji 27 (2017)

Niecierpliwi klienci

– Klienci są w stanie zapłacić nieco więcej aby poczekać na zamówiony towar kilka dni a nie kilka tygodni – powiedział prezes koncernu Jysk, komentując zmianę strategii swojej firmy. Znana sieć sklepów z meblami i akcesoriami do wyposażania domu ogłosiła że rozpoczyna ograniczanie współpracy z Chinami i będzie przenosiła produkcję do Europy Wschodniej.
Wśród powodów takiej decyzji wymieniane są dodatkowo rosnące koszty produkcji w Azji a także coraz większa automatyzację procesów, co dodatkowo wpływa na bilans finansowy. Nie wątpimy jednak, że zdanie o niecierpliwych klientach stanowi clou tej informacji.
Okres zachłyśnięcia się możliwościami, jakie daje produkcja w Chinach, zbliża się ku końcowi i zaczyna być to widoczne w strategiach producentów. Skrócenie łańcuchów dostaw, wyższa jakość oraz elastyczność wobec potrzeb klientów to korzyści, które warte są zwiększenia ceny. Jestem przekonany, że nie chodzi tu zresztą o czysty rachunek ekonomiczny – produkcja w Azji staje się passe i odpowiednia końcówka w adnotacji „Made in … ” będzie zyskiwała coraz większą wartość marketingową. Trend ten wysuwa się na pierwsze miejsce w Europie, gdzie hasła reindustrializacji trafiły na podatny grunt. Nie umyka on też uwadze firm w Polsce, o czym można poczytać w artykule o LPP.
Po przeczytaniu informacji z Jyska czy LPP, nie dziwią mnie już dane z raportu EY na temat atrakcyjności inwestycyjnej Europy. Globalne tendencje w gospodarce okazują się ważniejsze od krytycznych ocen niektórych działań naszego rządu i w 2016 roku Polska zajęła rekordowe miejsce w tym rankingu.
Za każdym razem, gdy dochodzą do mnie wiadomości na temat kolejnej znaczącej inwestycji produkcyjnej w Polsce, zadowoleniu z tego faktu towarzyszy obawa, że być może ten strumień już wysycha. Ale póki co, odkąd mam przyjemność pracować przy tworzeniu Logistyki Produkcji, nie widać końca dobrej passy. Korzystajmy więc z tego, ale bądźmy świadomi naszych silnych oraz słabych stron i dbajmy o właściwy kierunek rozwoju sektora produkcji, aby za kilkanaście lat nie okazało się, że Polska też już jest niemodna.

Witold Zygmunt

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do pełnego wydania Eurologistics. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów.
Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Polecane artykuły

Eurologistics Newsletter