Aktualny numer: Logistyka Produkcji 27 (2017)

Niecierpliwi klienci

– Klienci są w stanie zapłacić nieco więcej aby poczekać na zamówiony towar kilka dni a nie kilka tygodni – powiedział prezes koncernu Jysk, komentując zmianę strategii swojej firmy. Znana sieć sklepów z meblami i akcesoriami do wyposażania domu ogłosiła że rozpoczyna ograniczanie współpracy z Chinami i będzie przenosiła produkcję do Europy Wschodniej.
Wśród powodów takiej decyzji wymieniane są dodatkowo rosnące koszty produkcji w Azji a także coraz większa automatyzację procesów, co dodatkowo wpływa na bilans finansowy. Nie wątpimy jednak, że zdanie o niecierpliwych klientach stanowi clou tej informacji.
Okres zachłyśnięcia się możliwościami, jakie daje produkcja w Chinach, zbliża się ku końcowi i zaczyna być to widoczne w strategiach producentów. Skrócenie łańcuchów dostaw, wyższa jakość oraz elastyczność wobec potrzeb klientów to korzyści, które warte są zwiększenia ceny. Jestem przekonany, że nie chodzi tu zresztą o czysty rachunek ekonomiczny – produkcja w Azji staje się passe i odpowiednia końcówka w adnotacji „Made in … ” będzie zyskiwała coraz większą wartość marketingową. Trend ten wysuwa się na pierwsze miejsce w Europie, gdzie hasła reindustrializacji trafiły na podatny grunt. Nie umyka on też uwadze firm w Polsce, o czym można poczytać w artykule o LPP.
Po przeczytaniu informacji z Jyska czy LPP, nie dziwią mnie już dane z raportu EY na temat atrakcyjności inwestycyjnej Europy. Globalne tendencje w gospodarce okazują się ważniejsze od krytycznych ocen niektórych działań naszego rządu i w 2016 roku Polska zajęła rekordowe miejsce w tym rankingu.
Za każdym razem, gdy dochodzą do mnie wiadomości na temat kolejnej znaczącej inwestycji produkcyjnej w Polsce, zadowoleniu z tego faktu towarzyszy obawa, że być może ten strumień już wysycha. Ale póki co, odkąd mam przyjemność pracować przy tworzeniu Logistyki Produkcji, nie widać końca dobrej passy. Korzystajmy więc z tego, ale bądźmy świadomi naszych silnych oraz słabych stron i dbajmy o właściwy kierunek rozwoju sektora produkcji, aby za kilkanaście lat nie okazało się, że Polska też już jest niemodna.

Witold Zygmunt

Przeglądaj on-line