Aktualny numer: Logistyka Produkcji 22 (2016)

Droga ku dojrzałości

Dojrzałość organizacyjna to hasło, które przewija się nieustanie na łamach Logistyki Produkcji. Po głębszym zastanowieniu się możemy dojść do wniosku, że niemal wszystkie koncepcje, praktyki i działania, do których zachęcamy, mają na celu wyniesienie operacji w firmach produkcyjnych na najwyższy poziom. Na dojrzałość organizacyjną możemy patrzeć, biorąc pod uwagę wdrożone w firmie metodologie zarządzania, programy bezpieczeństwa pracy, zaangażowanie we wdrażanie innowacyjnych technologii czy dbałość o kwestie ekologiczne. Choć elementy te bez wątpienia są ważne, na dłuższą metę nie zapewnią sukcesu. O prawdziwej dojrzałości organizacyjnej świadczy bowiem umiejętność właściwego kreowania postaw wszystkich pracowników. Podczas konferencji Arena Produkcji nasi eksperci wielokrotne przypominali fakt, iż narzędzia odgrywają tylko marginalną rolę w doskonaleniu działalności firm produkcyjnych. Kształtowanie postaw, wzbudzanie w pracownikach chęci do zmiany zachowań i zaufania do firmy – to jest najważniejsze. A w jak sposób to osiągnąć? – Jeżeli wychodzicie na produkcję, musicie poszukiwać rzeczy, które możecie zrobić tam dla ludzi – powiedział Taiichi Ohno, twórca Toyota Production System. – Nie macie co robić na produkcji, jeżeli jesteście tam
tylko po to, by być. Musicie szukać zmian, które możecie wprowadzić dla dobra ludzi tam pracujących. Pozostawiamy ten cytat ku rozwadze menedżerów. Nieustannie nasuwa się nam jednak refleksja, że dojrzałość organizacyjna przedsiębiorstwa powinna korespondować z dojrzałością szerszych struktur w których funkcjonuje – samorządów czy całego państwa. Mam nadzieję, że zawirowania polityczne nie wpłyną na klimat inwestycyjny i naszą gospodarkę, choć sygnały na ten temat są sprzeczne. Dane makroekonomiczne nieco rozczarowują, ale z drugiej strony opisywana przez nas w tym numerze decyzja o ulokowaniu fabryki silników Mercedesa w Polsce to pozytywna wiadomość. Nie można jednak spocząć na laurach i zadowolić się tylko jedną fabryką – pamiętajmy, że Daimler ma w planach budowę także kolejnego zakładu, w którym będą powstawać już całe pojazdy. Tej szansy nie można zaprzepaścić, a drogą do jej osiągnięcia z pewnością jest dojrzałe postępowanie.

Witold Zygmunt

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do pełnego wydania Eurologistics. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów.
Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Polecane artykuły

Eurologistics Newsletter