Aktualny numer: Eurologistics 121 (2020)

Wstępne wyniki corocznego badania satysfakcji klientów Operator Logistyczny Roku pokazują, jak trudna i zarazem zróżnicowana jest sytuacja klientów firm logistycznych. Różnice te wynikają z rodzaju prowadzonej działalności, czy sposobu organizacji dostaw. W tej fazie analizy zgromadzonego materiału badawczego trudno jest jednoznacznie stwierdzić, jaką strategię dotyczącą zlecania obsługi logistycznej operatorom
planują przedsiębiorstwa. Od początku pandemii, w kolejnych jej etapach, aktywność poszczególnych branż w dziedzinie zakupu usług logistycznych zmieniała się. Lojalność względem operatora zapewne deklarować będą klienci, którzy nie odczuli skutków pandemii. Poszkodowani będą mniej lojalni.

W mijającym roku mierzyliśmy się z wieloma trudnościami. Szybkie reagowanie na dynamiczne zmiany wymagało od przedsiębiorstw dużej elastyczności, współdziałania. Pewnych rzeczy przewidzieć nie możemy, ale możemy myśleć o przyszłości i przygotowywać się na różne scenariusze…
Jak świat będzie wyglądał za 20 lat? Pytanie takie zadali sobie twórcy raportu „Logistyka 2040”. Dwie dekady w dynamicznie zmieniającym się świecie to dużo czasu, wystarczająco dużo, żeby mogły zajść zmiany w funkcjonowaniu społeczeństw, czy porządku świata. To, w jakim kierunku pójdziemy, wpłynie na działanie łańcuchów dostaw. Kreujemy więc wizję rozwoju firmy, uwzględniamy trendy, podejmujemy działania, aby przygotować się do tego, co nadejdzie. W raporcie znajdują się trzy scenariusze, trzy możliwe stany świata w 2040 roku. Czy czeka nas świat hi-tech, w którym większość obecnych problemów została już rozwiązana dzięki nadzwyczajnemu postępowi technologicznemu; czy świat „zerowego wzrostu”, w którym gospodarka i społeczeństwo są podporządkowane walce ze zmianami klimatu; a może świat pełen wyzwań, w którym poziom współpracy międzynarodowej jest niewystarczający, aby z powodzeniem rozwijać się i rozwiązywać najważniejsze problemy globalne?
Jaka będzie przyszłość logistyki, jaką rolę będzie pełniała w gospodarce Europy?

Po analizie wizji przyszłości, przed zbudowaniem strategii, zachęcam do wczytania się jeszcze w ostatni artykuł wydania – felieton prof. Macieja Błaszaka na temat poznawczych iluzji, w którym zastanawia się czy nieracjonalne myślenie może mieć pozytywny wpływ na decyzje w skali społecznej. Spoglądając w przeszłość, można odnieść wrażenie, że historii nie zdominowały racjonalne jednostki: „Idea nieracjonalnego zachowania
zmieniającego dzieje w stronę zwiększonego dobrobytu nie jest powszechna w myśleniu o polityce, co może być błędem. Co jeśli takie zachowanie pomaga osiągnąć strategiczne cele?”


Kinga Wiśniewska

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do pełnego wydania Eurologistics. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów.
Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Polecane artykuły

Eurologistics Newsletter