Aktualny numer: Eurologistics 94 (2016)

Mix światów

Realność i wirtualność przenikają się w dzisiejszym świecie tak dalece, że granice między tymi dwoma światami są płynne, a czasami się zupełnie zacierają. Łączenie tych dwóch światów to największy trend technologiczny współczesności. Wszyscy dziś jedną nogą tkwimy w świecie realnym, a drugą w wirtualnym. Świat wirtualny został jednak wymyślony przez człowieka osadzonego w otaczającej go rzeczywistości i de facto świat ten został wymyślony przez ludzki umysł. Bo przecież wirtualny świat to nie komputery, smartfony, sensory i inne elektroniczne narzędzia, lecz wytwory wyobraźni człowieka. Żyjemy w otoczeniu przeróżnych urządzeń, których jedynym zadaniem jest komunikowanie się ze sobą lub pośredniczenie w komunikowaniu. Paradoksalnie środki wykorzystywane współcześnie w komunikacji skróciły dystans między ludźmi i firmami w przestrzeni, ale wytworzyły dystans innego rodzaju. Sprawiły, że nastąpiła atomizacja społeczeństwa zarówno w przestrzeni środowiskowej, jak i biznesowej. Stapianie się człowieka z maszyną jest nieuchronnym procesem, ale tak naprawdę nie wiadomo, dokąd to może nas zaprowadzić. Na całym świecie firmy IT koncentrują swoją aktywność na tworzeniu rozmaitych algorytmów pozwalających organizacjom i ludziom łączyć się między sobą i wchodzić w interakcje. Sieć – Internet stał się trwałym elementem naszego życia. Stajemy się coraz bardziej wirtualni i chociaż człowiek nie może jeszcze przenieść całej swojej tożsamości do komputera, bo przecież nie może się przeprowadzić do wirtualnego świata – musi żyć w realnej rzeczywistości - to jednak granice między tymi światami są coraz trudniej zauważalne. Nim zdołamy przenieść świadomość do komputerów – eksperymentujemy ze sztuczną inteligencją, która pozwala wyręczać ludzi w niektórych
czynnościach. Na świecie trwa przyspieszony rozwój robotów nowej generacji, zdolnych do widzenia, przemieszczania się, reagowania na otaczające je środowisko oraz wykonywania precyzyjnych czynności we współpracy z człowiekiem. W ubiegłym roku na ulicach Londynu pojawił się robot, który dostarczał paczki klientom. Uprawnienie do odbioru paczki ma poprzez aplikację mobilną tylko osoba, która złożyła zamówienie. Na początku 2016 roku koncern Google opatentował autonomiczną ciężarówkę, która może dostarczać do odbiorcy przesyłki bez udziału człowieka. Auto ma poruszać się wyznaczoną wcześniej trasą i zatrzymywać się pod konkretnymi adresami. Odbiorca odbierze przesyłki wybierając odpowiedni numer skrytki w pojeździe. W przypadku opóźnienia dodarcia pod wskazany adres samochód wyśle do adresata sms. Czy ten mix światów - realnego i wirtualnego - nie tworzy nowego, niezdefiniowanego jeszcze otoczenia współczesnego człowieka i w istocie jego samego?

Redaktor naczelna Alicja Kostecka

Przeglądaj on-line