Aktualny numer: Eurologistics 111 (2019)

Na wstępie

Zamykając wydanie, nadal nie wiemy, na jakich zasadach i kiedy Wielka Brytania opuści Unię Europejską. Operatorzy logistyczni i przedsiębiorstwa przygotowani na różne scenariusze, aby nie dopuścić do przerwania łańcuchów dostaw, czekają na rozwój sytuacji i decyzje polityków.

Tymczasem na Wschodzie narasta chińsko-rosyjska presja na usprawnienie i poszerzenie Nowego Jedwabnego Szlaku. W ubiegłym roku, w porównaniu do 2017, liczba pociągów towarowych z Chin do Europy wzrosła o 73%, a chińskie inwestycje w NJS do 2021 roku wyniosą ponad 620 mld euro. Polska określana jest jako „wąskie gardło”, choć przepustowość przejścia w Małaszewiczach zwiększyła się ostatnio dwukrotnie.

Zdaniem rosyjskich ekspertów, Unia, aby choćby utrzymać poziom tranzytu ładunków przez Polskę, musi m.in. zwiększyć inwestycje w infrastrukturę na terenie naszego kraju, ujednolicić system elektronicznej dokumentacji przewozowej i ujednolicić politykę cenową.

Porty morskie zaś zmieniają swoje oblicze, intensywnie pracując nad nowymi technologiami i programami ekologicznymi. I w rozwoju korzystają z potencjału wielu start-upów. W porcie w Hamburgu kolejkowaniem samochodów ciężarowych na bramie terminali zarządza system, a operator terminala będzie sprawdzał technologię hyperloop w transporcie kontenerów. Port Rotterdam opracowuje koncepcję portu autonomicznego, opartego na technologii internetu rzeczy i przetwarzaniu danych w chmurze. Unikalne programy dla morskich start-upów powstają także w polskich portach, łącząc duży biznes z wizjonerskimi firmami.

Pomysłom młodych umysłów warto dokładnie się przyglądać. Dlatego z ciekawością patrzymy na projekty wyróżnione w nowej kategorii badania Supply Chain Designer. Studenckie zespoły projektowe, zdobywając wyróżnienie w kategorii Supply Chain Young Designer, z dynamizmem wkraczają w świat wielkiej logistyki.

Z przyjemnością prezentujemy również rozwiązania stworzone przez doświadczonych menedżerów logistyki, którzy z zaangażowaniem pracują nad usprawnianiem poszczególnych elementów łańcucha dostaw – mistrzów logistyki, laureatów tegorocznej edycji Supply Chain Designer.

Kinga Wiśniewska

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do pełnego wydania Eurologistics. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów.
Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Polecane artykuły

Eurologistics Newsletter