Aktualny numer: Eurologistics 101 (2017)

Na wstępie

Za nami pierwsza połowa roku i pierwsze podsumowania wyników branży TSL. Prognozy były optymistyczne – potwierdziły je widoczne w wynikach za pierwsze półrocze wzrosty.
Rynek powierzchni magazynowych zanotował rekordowy popyt. W pierwszych 6 miesiącach br. łącznie wynajętych zostało ponad 1,82 mln m2 nowoczesnej powierzchni magazynowej, co jest historycznie najlepszym wynikiem pierwszej połowy roku. Porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu odnotowały wzrost przeładunków, a z informacji przekazanych przez Urząd Transportu Kolejowego wynika, że kolejowe przewozy towarowe w pierwszym półroczu 2017 r. są najlepsze od 6 lat – przewieziono 114,1 mln ton towarów. Druga połowa roku również zapowiada się optymistycznie.

Inaczej wygląda sytuacja na rynku transportu drogowego. Wprowadzane zmiany wymagają od operatorów logistycznych podejmowania kolejnych działań, aby przepływ towarów i usług pozostał niezachwiany, a potrzeby klientów zaspokojone. Menedżerowie logistyki muszą zmierzyć się z jednej strony z regulacjami unijnymi dotyczącymi m.in. pensji minimalnej kierowców, zakazu weekendowych odpoczynków w pojeździe, propozycjami pakietu mobilności, z drugiej strony z trudną sytuacją na rynku pracy, czyli brakiem kierowców i problemami z zapewnieniem podwójnych obsad, a także ze wzrostem kosztów transportu drogowego. W Barometrze SCM zapytaliśmy przedstawicieli branży o ocenę wpływu zmian transportowych na obsługiwane łańcuchy dostaw i sposoby na rozwiązanie największych problemów, na które napotyka branża transportowa.

Sposób zarządzania procesami logistycznymi wywiera duży wpływ na wyniki finansowe przedsiębiorstw. Czy tak jest naprawdę i czy zaobserwować możemy to w każdym przypadku? Zachęcam do lektury artykułu: Logistyka a efektywność ekonomiczna przedsiębiorstwa, który analizuje udział kosztów logistyki w kosztach całkowitych przedsiębiorstwa i jej wpływ na funkcjonowanie innych sfer, jak sprzedaż, czy produkcja.

A na zakończenie refleksja… Sumienie menedżera w felietonie prof. Macieja Błaszaka. Jak to się stało, że ekonomia przeoczyła fakt, iż człowiek z natury jest zdolny do bezinteresownych i prospołecznych działań?

Kinga Wiśniewska

Przeglądaj on-line