Aktualny numer: Eurologistics 85 (2014)

Liczy się sprawność i szybkość działania

Rozwój sprzedaży wielokanałowej zwiększa znaczenie relacji między firmami zlecającymi transport a operatorami logistycznymi. W obecnych czasach precyzyjne określenie czasu dostawy jest niezmiernie ważne, ponieważ klienci oczekują szybkości, pewności dostaw i ofert dopasowanych do określonych potrzeb. Aby spełnić życzenia klientów, firmy konsekwentnie zwiększają częstotliwość odbierania i dostarczania przesyłek. Szybkość zapewniają systemy informatyczne i handel elektroniczny.
Postęp elektroniczny wpływa na cały łańcuch dostaw i inne rynki. W przemyśle odzieżowym np. określenie „szybka dostawa odzieży” dokładnie definiuje, co to znaczy, ponieważ w coraz szybszym tempie pojawiają się nowe kolekcje. Ale postęp elektroniczny oznacza coś więcej niż tylko szybkość. To także oszczędność czasu dla klientów powstała w wyniku właściwej preselekcji zleceń i realizowanych przez firmę zamówień. Sprzedawcy tradycyjni nie są w stanie oferować produktów występujących w milionowych odmianach. Ogromną przewagę nad nimi mają więc sprzedawcy cyfrowi, którzy oferują pełen zakres produktów. Sprawność i szybkość dostarczenia kolekcji jest jednym z głównych elementów zdobywania przewagi konkurencyjnej. Pomocny w tym względzie może być innowacyjny system MonaLisa, który proponuje SDI Group. Zmienia on sposób organizacji i dystrybucji towarów sprzedawców detalicznych z branży odzieżowej. Praktyka dowodzi, że stosujące ten system firmy e-commerce odsprzedają 90% zwracanego towaru w ciągu trzech dni.
Inną branżą, którą cechuje terminowość dostaw, jest Automotive. Tutaj każda sekunda jest ważna, linia montażowa ma bowiem precyzyjnie wyliczony „tact time”. Każde zakłócenie w dostawie czy wadliwa część unieruchamia cały łańcuch produkcyjny. Dlatego operator logistyczny w Automotive ma bardzo ważną rolę do odegrania, gdyż pojawia się na styku niemal wszystkich elementów łańcucha produkcyjnego i dystrybucyjnego wyrobów tej branży, zapewniając płynny przepływ materiałów.
Badaniu Operator Logistyczny Roku, prowadzonym od 13 lat przez Eurologistics i Data Group Consulting, klienci wskazują, że największy deficyt w zakresie obsługi logistycznej odczuwają ze względu na brak zasobów, brak kompleksowej oferty i niewystarczającą elastyczność w działaniu. Przewagę konkurencyjną zapewni więc sobie ten operator, który dostarczy korzyści nie tylko sprzedającemu towar, ale także kupującemu.

Alicja Kostecka - zastępca redaktora naczelnego

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do pełnego wydania Eurologistics. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów.
Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Polecane artykuły

Eurologistics Newsletter