Aktualny numer: Eurologistics 93 (2016)

Logiconomia

Taki termin Toyota Material Handling Europe wymyśliła na targi CeMAT 2016 - oznacza on nową filozofię myślenia koncernu odzwierciedlającą szerokie spektrum idei i koncepcji rozwijanych przez firmę od lat w intralogistyce. Mimo że Toyota od lat kojarzona jest z systemem produkcji wykorzystującym lean, to koncern TMH dopiero teraz zdecydowała się zaprezentować ten koncept w produkcji wózków widłowych. Lean jest tylko jednym z elementów logiconomii. Magazynowanie jako element logistycznej usługi podlega ciągłej transformacji. Olbrzymi wpływ na te zmiany ma postępująca w szalonym tempie cyfryzacja wielu obszarów biznesowej działalności przedsiębiorstwa. Kolejnym elementem nowej filozofii myślenia TMH są systemy pozwalające na transmisję danych on-line podczas pracy wózków widłowych, bazujące na zasadzie: wielka ilość danych - wielkie korzyści. Inny element tej koncepcji myślenia odnosi się do oszczędności energii, czyli stosowania ogniw paliwowych, baterii litowo-jonowych oraz odzyskiwania energii z operacji wykonywanych podnośnikiem. W filozofię tę wpisuje się także automatyzacja zaczynająca się od prostych elementów pracy magazynowej, poprzez kompleksowe rozwiązania, a kończąca się na pojazdach autonomicznych, sterowanych zdalnie i samoczynnie dokonujących załadunku i rozładunku w intralogistyce. W koncept ten doskonale wpisują się także roboty stosowane w centrach dystrybucyjnych Amazon, które spowodowały odwrócenie procesów intralogistycznych - to nie człowiek idzie po towar, a towar przychodzi do człowieka. A wszystko po to, aby szybciej realizować zamówienia, ponieważ klienci oczekują na dostawę tego samego dnia, w których zakupili towar. Ale nawet najlepsza sieć transportowa posiada luki, dlatego giganci w handlu internetowym przymierzają się do dostaw na ostatniej mili przy użyciu dronów. Cyfryzacja doprowadziła do reorganizacji wszystkich obszarów biznesowych przedsiębiorstw. Przed przedsiębiorstwami stoją dziś olbrzymie możliwości dla uzyskania przewagi konkurencyjnej. Wykorzystują one Internet Rzeczy, między innymi dla zdobycia ogromnej liczby danych, niezbędnych do tego, aby wejść na nowe rynki zbytu i dostosować produkty do oczekiwań potencjalnych klientów.
Należy jednak mieć świadomość, że proces ewolucji przedsiębiorstwa cyfrowego, to obecnie także duże wyzwanie, ponieważ wiąże się ze zdobyciem nowych kompetencji, zmianą sposobu kontaktów z klientami, z nowym biznesowym modelem zarządzania, niespotykaną dotychczas transparentnością działań oraz zabezpieczaniem prywatności zakupów klientów i z przeciwdziałaniem cyberprzestępczości.

Alicja Kostecka

Przeglądaj on-line