Aktualny numer: Eurologistics 87 (2015)

Big data to potężny oręż

Tak jak wszechświat jest nieskończony, tak niekończona jest ilość informacji, która do nas dociera. Firmy gromadzą i przetwarzają ogromne ilości informacji. Wynika to ze wzrostu znaczenia multimediów oraz powstawania coraz nowszych technologii umożliwiających tworzenie, zapisywanie i przesyłanie danych. Szybki rozwój Internetu sprawił, że ilość informacji, które wytwarzamy, gromadzimy i do których mamy dostęp, jest tak wielka, że przekracza możliwości tradycyjnych narzędzi do ich przetwarzania i analizowania. Dane te są liczone już nie w megabajtach, lecz w terabajtach lub petabajtach. Big data to potężny oręż w walce na coraz bardziej konkurencyjnym rynku w różnych obszarach. Te firmy, które będą potrafiły skutecznie zarządzać i wykorzystywać te nieustannie powiększające się zbiory danych zaczerpnięte z wielu odmiennych źródeł – wygrają. Nie wszystkie jednak gromadzone przez firmy dane są istotne z punktu widzenia prowadzenia ich działalności. Cała sztuka w umiejętnym przeczesywaniu gromadzonych zbiorów danych i profilowaniu ich pod kątem celów biznesowych firmy. Big data to nie wszystkie gromadzone przez firmy informacje. Pojęcie to odnosi się do zbiorów danych, których rozmiary przekraczają zdolności zwyczajnych narzędzi do ich gromadzenia, przechowywania, zarządzania i analizowania. Według badań Forrester Research organizacje analizują jedynie 12% wszystkich gromadzonych danych. Tymczasem menedżerowie wiedzą, że nie można zarządzać czymś, czego nie da się zmierzyć, dlatego muszą analizować informacje, przechowywane na coraz potężniejszych serwerach, aby przygotowywać coraz lepsze prognozy, a tym samym podejmować obarczone mniejszym ryzykiem decyzje. Tylko wówczas mogą mieć pewność, że zarządzają bazując na twardych danych, a nie na intuicji. Dlatego gromadzone w firmach zbiory mają ogromny potencjał, by zrewolucjonizować sferę zarządzania. Na znaczeniu będą wiec zyskiwać umiejętności menedżerskie związane z pozyskiwaniem informacji, wyłuskiwaniem istotnych dla rozwoju firmy danych, jak i budowaniem modeli analitycznych w celu wykorzystania nowych szans biznesowych w szybko zmieniającym się otoczeniu. Do analizy big data wykorzystuje się narzędzia technologiczne, które pozwalają na analizowanie danych na bardziej zaawansowanym poziomie. Narzędzia te znajdują już zastosowanie m.in. w logistyce. Dzięki nim dane zgromadzone w wielu niekompatybilnych i wydawałoby się niemających ze sobą nic wspólnego systemach, bazach i serwisach internetowych zostają przetworzone i połączone, dając spójny obraz badanej sytuacji czy firmy. Podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos big data uznano za nowy składnik aktywów firm, który przyrównano nawet do nowej ropy naftowej gospodarki światowej.

Alicja Kostecka - zastępca redaktora naczelnego

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do pełnego wydania Eurologistics. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów.
Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Polecane artykuły

Eurologistics Newsletter