Aktualny numer: Eurologistics 51 (2009)

Turbulencje

Turbulencje


Z gospodarką jest jak z samolotem. Też wpada w turbulencje. Nie wszystkie „dziury powietrzne” da się ominąć. Doświadczona załoga nie powinna jednak wpadać w panikę tylko utrzymać samolot na kursie. Od ich profesjonalizmu zależy czy w panikę wpadną pasażerowie.


Tak samo jest ze światową gospodarką. Wiadomo już, że wpadła w „finansową dziurę”. O jej globalnym rozmiarze zdecydowała niekompetencja, czy nazywając rzecz po imieniu: pazerność i zamiłowanie do odcinania kuponów, menedżerów. Kryzys w znaczący sposób wpływa na zmiany łańcuchów dostaw. Część fabryk zbankrutowała, powstają inne w miejscach, gdzie jest tańsza siła robocza.


Menedżerowie przestają traktować SCM jako źródło kosztów, jedynie wsparcie działu sprzedaży. W czasie spowolnienia gospodarczego widać, że dobrze naoliwiony łańcuch dostaw jest tym elementem działalności firmy, który decyduje nie o generowaniu kosztów, ale ich minimalizowaniu. To łańcuchy dostaw konkurują pomiędzy sobą. Okazuje się, że 30 proc. producentów realizuje 75 proc. zamówień w terminie i zgodnie z założonymi standardami. Według badań Aberdeen Group firmy na dokonanie korekty łańcucha dostaw potrzebują aż 70 godzin.




Analityk rynku, Piotr Szreter, na naszych łamach zauważa, że „Dostępność towarów, którą zapewniają wyspecjalizowane w organizacji systemów dostaw firmy logistyczne, o wiele bardziej trwale wpływa na sprzedaż towarów niż są to w stanie zapewnić zmiany w zakresie produktu, promocji i ceny.” To przekonanie z trudem przebija się do powszechnej świadomości w naszym kraju. Czy ignorowanie logistyki odejdzie w niepamięć, czas pokaże. Można powiedzieć, że logistyka jest barometrem gospodarki. W jakiej jednak kondycji jest polska logistyka? „Eurologistics” razem z firmą DGL tworzy narzędzie (Barometr Logistyki), które będzie monitorowało rynek. Bez barometru nie sposób przewidzieć pogodę. Konsekwencje poruszania się po omacku w gospodarce są znacznie poważniejsze. Praktycy potrzebują rzetelnych informacji, a nie wróżenia z chmur. Inaczej konsekwencją są turbulencje.


Przemysław Walewski


redaktor naczelny

Przemysław Walewski

Szanowny Czytelniku,
zarejestruj się by uzyskać bezpłatny dostęp do pełnego wydania Eurologistics. W ten sposób dbamy o polepszanie jakości naszych usług i dostarczanych do Ciebie materiałów.
Rejestracja oznacza akceptację aktualnej polityki prywatności.

Polecane artykuły

Eurologistics Newsletter