Transport drogowy w nowej gospodarce cyfrowej

3 kwietnia 2017
Transport drogowy w nowej gospodarce cyfrowej

Technologie opanowują transport drogowy w sposób niezwykle dynamiczny. Wręcz do tego stopnia, że postanowiliśmy poświęcić tej tematyce osobną konferencję. Niemal 200 uczestników, wielu wystawców i ciekawych prelekcji stanowiło potwierdzenie zasadności naszej decyzji.

Transport drogowy w nowej gospodarce cyfrowej – pod takim hasłem odbyło się spotkanie, które najbardziej zainteresowało przewoźników drogowych żądnych wiedzy o bieżących i przyszłych trendach technologicznych. Nie zabrakło jednak także informacji związanych z innymi zagadnieniami, co tylko wzbogaciło program merytoryczny. Zamiast tradycyjnej pokonferencyjnej relacji, przygotowaliśmy pakiet informacji w formie słowniczka terminologii, tendencji rynkowych, nazw firm partnerujących spotkaniu.

 

10 kroków do zakupu systemu TMS (wg Patryka Grzelaka z firmy interLAN)

* Powołanie zespołu ds. audytu wewnętrznego i ocena sytuacji firmy.

* Obserwacja konkurencji w kontekście używanych narzędzi IT.

* Rozpoznanie rynku usługodawców IT.

* Wytypowanie grupy potencjalnych dostawców systemu.

* Spotkania i prezentacje – starcie obietnic z rzeczywistością.

* Wyłonienie finałowej „dwójki”.

* Rozmowy z innymi użytkownikami opiniowanych systemów.

* Testowanie najlepszego rozwiązania.

* Określenie warunków umowy, w tym SLA.

* Negocjacje prowadzące do finalnego zakupu oprogramowania TMS.

ACC (aktywny tempomat), Cross Wind Assist (asystent bocznego wiatru), Lane Assist (utrzymanie pasa ruchu), Park Assist (asystent parkowania), Rear Traffic Alert (wspomaga cofanie) – to nazwy w mowie Szekspira określające systemy występujące w Volkswagenie Crafterze. Pojazd może być przydatny w różnych działaniach przewoźników i choć to auto stricte użytkowe, nie brakuje w nim ciekawych rozwiązań technicznych znanych z aut osobowych.

 

All-in-one – przewagi systemu (wg frameLogic):

* Wszystkie kluczowe dane w jednym systemie.

* Ograniczenie ilości wymaganych integracji.

* Dużo krótszy czas kompleksowego wdrożenia.

* Unikanie standardowych problemów wdrożeniowych.

* Dobór najlepszych technologii dla klienta.

* Jeden punkt kontaktu, jasno określona odpowiedzialność i łatwiejsza komunikacja.

* Unikanie zbędnych kosztów logistycznych.

AS24. Dostawca kart paliwowych. Maciej Parzych opowiadał o tym, w jaki sposób można efektywnie zarządzać środkami płatniczymi, wykorzystując ich pełne zastosowanie, również związane z aspektami technologicznymi.


BIT Logistics.
Polska firma transportowo-logistyczno-spedycyjna. Realizuje międzynarodowy i krajowy transport drogowy ciągnikami i pojazdami o DMC do 3,5 t. Do współpracy zaprasza przewoźników oraz firmy produkcyjne i handlowe.

Błędy. Najczęstsze błędy przy wyborze systemu TMS (wg Patryka Grzelaka z firmy interLAN):

* Pobieżna analiza danych.

* Zbyt małe zaangażowanie w ocenę ofert i dostawców.

* Podjęcie decyzji w emocjach.

* Zmęczenie długim trwaniem prowadzonych poszukiwań.

* Nieprawidłowo dobrany zespół uczestniczący w procesie decyzyjnym.

* Brak kompetencji IT po stronie przedsiębiorstwa.

Cargonexx. Tę nazwę warto zapamiętać. Niemiecka firma weszła do Polski zaledwie kilka miesięcy temu, a jej produkt już wzbudza duże zainteresowanie.

Connected Life. Czasopismo o nowych technologiach prowadzone przez Pawła Kacperka, znanego eksperta w branży usług lokalizacyjnych i nawigacyjnych. Patron medialny naszej konferencji.

Connected Van. Mobilny system zarządzania flotą oferowany przez Volkswagena, przekazujący dane z pojazdu do smartfona kierowcy oraz osoby zarządzającej flotą. Wśród dostępnych usług można wymienić między innymi zarządzanie pojazdem, kierowcami, ocena pracy kierowcy i pojazdu, dziennik tankowań, śledzenie GPS i trasy.

 

 

Czas pracy i wynagrodzenie w Belgii – informacje przedstawił Kamil Wolański z OCRK.

* Normalne godziny pracy – 38h w tygodniu.

* Dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych (50% stawki), w niedziele i święta (100 procent stawki), w nocy (około 1 euro/h).

* Premie za dyspozycyjności pracownika (do 99 procent stawki godzinowej).

* „Trzynastka”, premie za święta, dodatek za zakwaterowanie (33 euro) i wyżywienie (około 1 euro/h).

frameLogic. Firma świadcząca rozwiązania IT dla transportu. Codziennie w Europie monitoruje ponad 20 000 pojazdów. Siedziba mieści się we Wrocławiu a zespół tworzy ponad 100 specjalistów, w tym 30-osobowy dział IT.

Doskonały przykład różnicy w możliwościach współczesnej technologii podał prof. Wojciech Paprocki z Katedry Transportu w Szkole Głównej Handlowej. – Ocena off-line obecnie nie daje za wiele, bo to „tylko” możliwość wyciągnięcia wniosków na przyszłość. Interwencja on-line pozwala nawet zmienić przebieg aktualnie trwającego procesu i jego wynik.

GBOX to między innymi usługa w stałej abonamentowej cenie, brak jednorazowych kosztów zakupu urządzenia, obsługa posprzedażowa zdalna i w terenie, rozwiązanie dedykowane dla transportu ciężkiego.

Giełda transportowa TimoCom. 95 procent oferowanych ładunków pochodzi od przedsiębiorstw zagranicznych. Najwięcej propozycji pojazdów i frachtów pojawia się między godziną 6 a 7 rano. Firmy spedycyjne i transportowe powinny dobrze prezentować się w sieci, bo dzięki temu zwrócą uwagę nowych partnerów biznesowych.

InterLAN. Specjalista w produkcji w tworzeniu oprogramowania dla transportu, spedycji i logistyki, twórca InterLAN Speed. Dewiza firmy to „tworzymy, aby usprawniać”.

Internet. Nawet awaria tego „surowca” nie przeszkodziła firmie Cargonexx zaprezentować niezwykle ciekawego produktu. Jeszcze raz okazało się, że ważniejsza od rzeczywistości wirtualnej jest komunikacja między ludźmi, zresztą to stwierdzenie można było usłyszeć wiele razy na sali konferencyjnej. Agata Porazińska i Alexander Buja na tyle zaciekawili swoją opowieścią uczestników, że jeszcze długo po prelekcji odpowiadali na pytania a rozmowa z nimi była dla wielu ważniejsza niż lunch.

Insurance Telematics. Wysokość ubezpieczenia uzależniona od sposobu jazdy. Na razie rozwijana wśród klientów indywidualnych aut osobowych (pomiar z użyciem Yanosika), ale w przyszłości ma również zostać wprowadzona do flot i transportu ciężkiego.

Kodiak. Firmy transportowe mają we flocie również auta osobowe z zaawansowaną technologią. Jednym z ciekawszych produktów na rynku jest nowy SUV spod znaku Škody o nazwie Kodiaq. Uczestnicy konferencji mogli, dzięki firmie Bednarek, przetestować pojazd.

LED Pressure Alarm. System monitorowania ciśnienia w oponach w ciągniku siodłowym, naczepie. Zwiększa bezpieczeństwo jazdy, trwałość opony, obniża spalanie.

 

Łódź – termin typowo geograficzny, ale to właśnie do miasta słynącego między innymi z kinematografii zaprosiliśmy przewoźników na spotkanie – w Hotelu Borowiecki. Możemy śmiało napisać, że prawie 200-osobowa frekwencja potwierdziła trafność wyboru lokalizacji.

Marcos Bis. Tworzy oprogramowanie między innymi dla spedycji krajowej i międzynarodowej, transportu wyrobów własnych, transportu krajowego i międzynarodowego, przedstawicielstw handlowych, warsztatów samochodowych i innych. Najbardziej znany produkt to TMS Nawigator.

Milisekundy. Jednostka czasu, potrzebna systemowi do obliczenia ceny rynkowej danego ładunku. – Dzieje się to na podstawie dwóch milionów danych. Współpracujemy między innymi ze spedycjami „oddającymi” propozycję przewozu na naszą platformę, niemal równocześnie informacja o możliwości wykonania transportu wraz z wyceną dociera do zarejestrowanych przewoźników – powiedziała Agata Porazińska z firmy Cargonexx.

Naturyści. – Można śmiało powiedzieć, że wszyscy są naturystami, tylko nie każdy to przyznaje. Każde moje przesunięcie o 20 cm jest odnotowywane przez GPS. Dodajmy, że smartfon mamy zwykle włączony 24 godziny na dobę. Technologie są wszędzie – obrazowo opowiadał o nowych technologiach prof. Paprocki ze Szkoły Głównej Handlowej.

Nowe oczekiwania wobec przewoźników (wg profesora Paprockiego).

* Gotowość do równoczesnej pracy z wieloma zleceniodawcami – jeden kierowca i jeden samochód

będą realizować różnorodne zadania.

* Zdolność do równoczesnej wymiany danych z wieloma partnerami, występującymi w różnych rolach: zleceniodawcami, nadawcami/odbiorcami przesyłek, dostawców taboru i paliwa, organami administracji itd.

* Pełna dyscyplina przestrzegania limitu czasu pracy kierowcy, warunków eksploatacji taboru, sposobu realizacji jazd.

OCRK. Firma outsourcingowa zajmującą się profesjonalnym rozliczaniem czasu pracy kierowców (obecnie rozlicza 17 800 użytkowników aut).

Optidata. 15 lat doświadczenia w sektorze technologii IT, 60 pracowników, działa w obszarach analiz, projektów, produkcji oprogramowania, wdrożeń, serwisu. Technologie Voice, RFID, AutoID.

Partnerzy medialni i merytoryczni konferencji. Cargo.pl, CargoNews, Cargonexx, Clicktrans, Connected Life, Edroga.pl, Etransport.pl, Giełda Furgonetka, Log24.pl, Menadżer floty, Prawo i Logistyka, OSPTN Ponadnormatywni, Raben, Sądecka Izba Gospodarcza, Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych Dolny Śląsk, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie,

Pełna cyfryzacja. – Czeka nas pełna cyfryzacja, pytanie jak temu zaradzić i przygotować się. Nikt z klientów nie będzie prosił przewoźnika o „dostęp do jakiegoś systemu”. Platforma informatyczna powinna monitorować konkretna przesyłkę – powiedział Krzysztof Pusłowski z Trimble Transport & Logistics.

Problem. To słowo pojawia się przy różnego rodzaju wdrożeniach. – 99 procent problemów można rozwiązać szybko i sprawnie. Niestety, zazwyczaj ten 1 procent dotyczy ważnego klienta, niezwykle ważnego momentu działania, itp. Wtedy cały trud związany z budowaniem wizerunku niezawodności produktu idzie na marne – powiedział Bartłomiej Jabłocki z firmy Optidata.

Raben Group. Działa od 85 lat, obecnie w 11 krajach środkowoeuropejskich zatrudniając 9000 pracowników, użytkuje 7000 środków transportu.

Rozliczanie czasu pracy kierowców a telematyka (Sebastian Hunicz, OCRK) i Kamil Korbuszewski (GBOX) to:

* Zdalnie odczytywanie i przesyłanie plików cyfrowych ddd.

* Raportowanie przekroczeń granic.

* Raportowanie czynności kierowcy.

Ruptela. Międzynarodowa firma zajmująca się między innymi rozwojem i doskonaleniem rozwiązań telematycznych dla transportu, produkcją oprogramowania i urządzeń. Siedzibę znajdziemy w Wilnie.

Szybkość i łatwość obsługi, intuicyjne menu, kalkulowanie i planowanie czasu dostawy, status on-line, możliwość generowania raportów, możliwość kreowania szablonów to tylko kilka z zalet centralnej platformy Grupy Raben. Co niezwykle ważne, jest ona taka sama dla klientów, pracowników, partnerów biznesowych, podwykonawców firmy. – Nierzadko menedżerowie mówią informatykom, co chcą od systemu IT, a po kilku miesiącach zmieniają zdanie i praca idzie na marne. Przy naszej metodyce tworzenia systemu uczestniczą równolegle obie strony – cel w trakcie realizacji może ulegać ewolucjom, zmianom, tak zresztą działa rynek – powiedział Zbigniew Kępiński z Raben Management Services

Technologiedlatransportu.pl Nowy portal internetowy – w jednym miejscu gromadzimy wyselekcjonowane informacje związane z nowymi technologiami dla przewoźników i rynku transportu drogowego. Najnowszy produkt wydawnictwa Eurologistics, wydającego między innymi Truck&Business Polska.

Telematyka – zdaniem przedstawicieli firmy GBOX i OCRK usprawnia proces zarządzania firmą transportową, zwiększa bezpieczeństwo pracy kierowców i pojazdów, przyspiesza przepływ informacji, pozwala na eliminację naruszeń czasu pracy, generuje oszczędności czasu i pieniędzy.

TimoCom. Europejska platforma transportowa, na której każdego dnia wystawianych jest do pół miliona międzynarodowych ofert frachtów i wolnych przestrzeni ładunkowych. Tworzy sieć logistyczną składającą się z ponad 36 000 sprawdzonych firm.

TMS. Korzyści wdrożenia TMS wg Optidata:

* Minimalizacja kosztów dostawy poprzez optymalizację tras – nawet 15 procent.

* Zarządzanie procesami transportowymi i wzrost jakości obsługi klienta.

* Maksymalne wykorzystanie przestrzeni załadunkowej – blisko 100 procentowe wypełnienie.

* Automatyzacja procesu awizacji załadunków i rozładunków.

* Obniżenie kosztów obsługi planowania transportu – zmiana kompetencji personelu.

* Śledzenie i identyfikowalność wysyłek – moduł track and trace.

* Szybka wymiana informacji z operatorami logistycznymi.

* Rozliczanie faktur transportowych w powiązaniu ze zleceniami transportu.

* Niższe „koszty społeczne” – ograniczenie liczby ciężarówek, emisji spalin i wypadków

Trimble. Globalna firma z centralą w amerykańskim stanie Kalifornia. Wykorzystuje technologie, między innymi by zwiększyć wydajność pracowników transportu. Rozwiązania koncentrują się na aplikacjach wymagających informacji o pozycji/lokalizacji.

TruckForum&Awards. Ważna impreza dla firm transportowych. Warto sobie zarezerwować datę 8. czerwca w Warszawie, bo przewidujemy wiele, nie tylko handlowych i telematycznych atrakcji. Szczegóły już wkrótce na Log24.pl.

Uberyzacja. Istnieje zagrożenie dla przewoźników, że firma dotychczas znana głównie jako platforma do przewozów ludzi będzie poważną konkurencją dla przewoźników. – Nie demonizowałbym tego. Moim zdaniem transport drogowy znajdzie sposób, by obronić się przed tego rodzaju „przeciwnikiem” – uspokajał Jacek Machocki, jeden z największych ekspertów w branży transportowej.

Wyzwania w transporcie drogowym, to wg prof. Paprockiego między innymi zwiększenie dystansu, który pokonują kierowcy w ramach limitu czasu pracy, obniżenie kosztów jednostkowych pracy taboru (zł/km), zwiększenie efektywności pracy floty (zł przychodów/zł kosztów ogółem).

Zautomatyzowane stacjeto element oferty AS 24. Od momentu tankowania do wystawienia faktury nie ma interwencji człowieka, a system zapewnia bezpieczne transakcje. Aplikacja Fleet Manager umożliwia kontrolę wydatków.

Zmiany technologiczne. W ciągu ostatnich 5 lat motoryzacja się bardziej zmieniła niż w przeciągu poprzednich 50 lat. Kolejne 5 lat będzie nadal obfitować w olbrzymią dynamikę rozwoju – powiedział Paweł Kacperek z Connected Life.

 

 

Redakcja czasopisma Truck&Business Polska serdecznie dziękuję za współpracę wszystkim Partnerom wydarzenia.

 

 

Galeria zdjęć

Ostatnie relacje więcej relacji »

Truck Forum&Awards 2017 – działo się, oj działo…

9 czerwca 2017

Długie rozmowy handlowe, pierwsze dedykowane szkolenie z negocjacji dla transportu, dyskusje o przyszłym i teraźniejszym losie firm transportowych, wręczenie wyróżnień w konkursie „Najlepsze rozwiązania dla transportu”. Do tego możliwość skorzystania z bezpłatnej porady prawnej i zjedzenia smacznego lunchu w miłym branżowym towarzystwie. Takie bogactwa czekały na uczestników konferencji Truck Forum & Awards organizowanej przez Truck&Business Polska. Frekwencja? Ponad 250 osób!

czytaj więcej »


Różnorodność wpisana w ewolucję

24 maja 2017

Ewolucja, nowoczesne technologie – tak, ale przede wszystkim człowiek – jego rola i znaczenie, jego potencjał i różnorodność jaką tworzy w organizacji i kulturze – to główne zagadnienia tegorocznej Trendowni. Trendy to nie tylko to, co znajdziemy na głównych stronach portali. Trendy rzeczywiste to zjawiska, działania, strategie i technologie, które znajdujemy w firmach. Wykładowcy Trendowni z różnych firm przedstawili uczestnikom konferencji to, co dzieje się w ich organizacjach, w którą stronę kierują działania, gdzie szukają wskazówek. W 2017 roku spotkaliśmy się w Licheniu i przez dwa dni analizowaliśmy współczesny świat ekonomii, produkcji i logistyki.

czytaj więcej »


Masters of Supply Chain 2017

11 kwietnia 2017

Masters of Supply Chain, nowa konferencja w portfolio wydarzeń Wydawnictwa Eurologistics, z miejsca okazała się hitem. Trudno się dziwić, bowiem program wydarzenia, będący pokłosiem badania Supply Chain Designer, był wyjątkowo bogaty. Goście konferencji mogli zapoznać się z nagrodzonymi, najlepszymi projektami usprawnień w łańcuchach dostaw oraz co najważniejsze poznać stojące za nimi osoby – czyli Mistrzów Logistyki.

czytaj więcej »


Relacja z konferencji Arena Produkcji 2017

13 marca 2017

Czwarta edycja konferencji Arena Produkcji – a druga we Wrocławiu – już za nami. Z nieukrywaną dumą możemy ogłosić kolejny sukces na polu integracji środowiska produkcji i szerzenia wiedzy na temat najlepszych praktyk w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Ponad 200 uczestników, reprezentujących mniej i bardziej znane firmy produkcyjne działające w Polsce, nie mogło się nudzić.

czytaj więcej »


Prawo transportowe trzeba znać

23 lutego 2017

Nieznajomość prawa nie tłumaczy. Najwyraźniej polscy przewoźnicy doskonale znają tę zasadę, bowiem liczba miejsc na konferencję „Prawo w Transporcie 2016/2017” wyczerpała się na miesiąc przed jej rozpoczęciem.

czytaj więcej »