Zimowe wyposażenie ciężarówki w pigułce

7 stycznia 2019

Zima to wymagający czas dla branży transportowej. O tej porze roku na drodze liczą się nie tylko umiejętności kierowców, ale też odpowiednie wyposażenie pojazdów. Opony zimowe, łańcuchy, łopata czy worek z piaskiem zwiększają ich szanse w starciu ze śniegiem i oblodzeniem. A stawka jest wysoka, bo jest nią bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchy drogowego. Z tego względu zimowe wyposażenie ciężarówki jest w wielu krajach regulowane przez prawo. Continental zebrał najważniejsze europejskie przepisy, które należy wziąć pod uwagę, planując międzynarodową trasę.

Opady śniegu i deszczu potrafią poważnie utrudnić, a nawet uniemożliwić jazdę samochodem. Na terenie wielu europejskich krajów obowiązują regulacje dotyczące zimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych i autobusów. Przepisy określają m.in. obowiązek i terminy stosowania opon zimowych, wymagane homologacje czy dopuszczalną głębokość bieżnika. Przy planowaniu międzynarodowej trasy należy wziąć też pod uwagę instrukcje dotyczące stosowania łańcuchów śniegowych, opon z kolcami, a także posiadania łopaty śnieżnej czy worka z piaskiem. Brak jednolitych przepisów jest dla międzynarodowych przewoźników sporym wyzwaniem, szczególnie, że brak odpowiedniego wyposażenia może spowodować odmowę zgody na wjazd do kraju lub zakaz prowadzenia pojazdu. Przygotowując się do zagranicznego kursu zimą, należy więc sprawdzić, jakie są wytyczne poszczególnych krajów w zakresie zimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych.

Gdzie są obowiązkowe opony zimowe?

Opony zimowe dzięki specjalnym mieszankom gum oraz wzorom bieżnika zapewniają wysoki poziom trakcji nawet na mokrej i zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni. Takie ogumienie powinny mieć pojazdy poruszające się po krajach nordyckich, czyli Norwegii, Szwecji, Finlandii z wyjątkiem Danii, gdzie nie ma sprecyzowanych wytycznych oraz państwach bałtyckich: Litwie, Łotwie i Estonii. Bez opon zimowych lepiej nie wyjeżdżać też na drogi m.in. w Czechach, Austrii i Słowacji oraz większości państw bałkańskich. Choć we wszystkich tych krajach samochody ciężarowe powinny być wyposażone w opony zimowe, to występują pewne różnice dotyczące terminów obowiązywania zimówek, jak również tego, na których osiach mają być założone. Na przykład w Norwegii obowiązkowe jest stosowanie opon zimowych na wszystkich pozycjach osi w okresie od 15 listopada do 31 marca, natomiast w Austrii od 1 listopada do 15 kwietnia pojazdy ciężarowe muszą mieć przynajmniej na jednej osi napędowej opony z oznaczeniem M+S (błoto i śnieg).

Zimówki na każdą oś ciężarówki

Niezależnie od tego, czy obowiązek stosowania opon zimowych w samochodach ciężarowych jest uzależniony od warunków pogodowych, czy ma charakter sezonowy, priorytetem jest zawsze zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa na drogach. Z tego względu Continental rekomenduje montaż opon zimowych na wszystkich osiach pojazdu, co jak wykazały testy porównawcze, pozwala skrócić drogę hamowania na śniegu przy prędkości 50 km/h o blisko 10 metrów. Ogumienie jest jedynym punktem styku pojazdu z nawierzchnią, dlatego od jego właściwości zależą m.in. skuteczność hamowania czy sprawność systemów wspomagających kierowcę.

Dodatkowy zimowy ekwipunek

Opony zimowe to podstawowy, ale nie jedyny element zimowego wyposażenia ciężarówki. Istotną kwestią przy planowaniu trasy są również przepisy dotyczące łańcuchów śniegowych czy stosowania opon z kolcami. W Europie można spotkać skrajnie różne podejścia do tych rozwiązań. Część krajów zabrania używania tego typu akcesoriów, inne dopuszczają w określonych sytuacjach, lub jak w przypadku łańcuchów obligują kierowców do ich posiadania. Dodatkowym wymogiem może być posiadanie łopaty do śniegu czy worka z piaskiem (Bośnia i Hercegowina). Jak kwestia zimowego wyposażenia wygląda w naszym kraju? W Polsce nie ma ogólnych przepisów dotyczących opon zimowych. Łańcuchy śniegowe dozwolone są wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem, natomiast w miejscach, gdzie są obowiązkowe, informują o tym odpowiednie znaki drogowe. Zabronione jest z kolei stosowanie opon z kolcami.

Szczegółowe zestawienie najistotniejszych europejskich wymogów dotyczących zimowego wyposażenia ciężarówek i autobusów opracowane przez Continental można znaleźć na stronie:

https://www.continental-opony.pl/transport/knowhow/przepisy-zimowe

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Jaki będzie 2019 dla polskich przewoźników?

18 stycznia 2019

Pakiet Mobilności wydaje się być najgorętszym tematem dyskusji wśród kierowców ciężarówek i właścicieli firm transportowych. Tymczasem nic jeszcze nie jest pewne i na wieści z Parlamentu Europejskiego trzeba będzie chwilę poczekać. Podobnie jak w przypadku nowych pomysłów dotyczących tachografów. Podczas, gdy jeden przepis nie wszedł jeszcze w życie, urzędnicy już mają kolejne rewolucyjne propozycje. Co więc zmieni się na pewno, a co może stać się nieodległą i niepokojącą przyszłością? Komentują eksperci Inelo i Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

czytaj więcej »


Rok 2018 na budowie polskich dróg szybkiego ruchu

15 stycznia 2019

W mijającym roku oddanych do użytku zostało 275,1 km dróg ekspresowych. Uwzględniając w łącznej kalkulacji inwestycji – wcześniejsze niż zakładano zakończenie prac na niektórych odcinkach – zabraknie wykonania 72 km dróg szybkiego ruchu. Tegoroczne plany udało się zrealizować tylko częściowo.

czytaj więcej »


Najważniejsze zmiany w taryfikatorze dla polskich przewoźników

11 stycznia 2019

Miniony rok upłynął pod znakiem nowych regulacji w polskim prawie drogowym. Nowości uwzględniają między innymi wysokie kary, ale także możliwość utraty licencji czy przepisy dotyczące pracy w godzinach nocnych. Nie wszystkie zapisy są jasne i jednoznaczne dla kierowców oraz przedsiębiorców. Na co warto zwrócić uwagę? Eksperci podsumowują i komentują najważniejsze zmiany dla polskiego transportu.

czytaj więcej »


Ile zapłacić kierowcom?

9 stycznia 2019

Od 5 do 8,5 tysiąca zł na rękę – tyle może zarobić kierowca ciężarówki w polskim przedsiębiorstwie transportowym. Jak to możliwe, skoro będzie zatrudniony na najniższą krajową, która w 2019 roku wyniesie 2250 zł brutto miesięcznie? Na wynagrodzenie truckera składa się jeszcze wiele innych elementów wynikających ze specyfiki zawodu. Na co warto zwracają uwagę kierowcy oraz co może przynieść przyszłość, podpowiadają eksperci Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

czytaj więcej »


Telematics Conference – podsumowanie

4 stycznia 2019

150 osób z 24 krajów uczestniczyło w ósmej europejskiej edycji międzynarodowej konferencji Telematics Conference CEEurope poświęconej telematyce w branży transportowej. Patronat medialny sprawowała redakcja Truck&Business Polska.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter