Zasady ekojazdy

7 listopada 2017

Kierowca samochodu ciężarowego, który stosuje się do zasad ekonomicznej jazdy, może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 20 proc, a trwałość podzespołów wydłużyć o kilka lat. Jak wprowadzić w życie zasady ekojazdy?Eko jazda to odpowiedź na unijne wymagania dotyczące rocznych limitów emisji gazów, a także sposób dla firm transportowych na redukcję kosztów dzięki ograniczeniu spalanego paliwa. Zazwyczaj to właśnie zmniejszenie wydatków na utrzymanie pojazdu jest głównym powodem wprowadzania zasad ekojazdy dla flot ciężarowych. Technika ekologicznej i oszczędnej jazdy jako pierwsza pojawiła się w Skandynawii. W Finlandii uczestnicy kursów na prawo jazdy poznają zasady użytkowania auta „na zielono” i są z nich odpytywani podczas egzaminów. Podobne zasady są wprowadzane w Szwecji, stopniowo w Niemczech czy Hiszpanii. W 2010 roku większość europejskich producentów samochodów dołączyła do programu Ecowill, zgadzając się na taki dobór parametrów pojazdu, który umożliwi stosowanie zasad ekonomicznej jazdy. Z badań TNS Pentor wynika jednak, że ponad 50 proc. badanych nie wie, jak stosować zasady ekojazdy.

Rozmieszczenie ładunku. W samochodzie ciężarowym wiele zależy od umiejscowienia ładunku. Chcąc, aby pojazd mniej spalał, należy ładunek umieścić tak, aby jego najcięższe elementy znalazły się blisko środkowej osi auta lub poniżej jego środka ciężkości. Dzięki temu opór powietrza wytwarzanego przez pojazd będzie ograniczony.

Ekonomiczna klimatyzacja. Na współczynnik oporu wpływają również otwarte szyby czy wystawiony przez okno łokieć. Tym samym zwiększa się opór aerodynamiczny, jak również spalanie. Wtedy, gdy prędkość samochodu jest duża, a temperatura w pojeździe wysoka, bardziej niż otwarcie szyb opłaci się włączenie klimatyzacji.

Utrzymanie płynności jazdy. W przypadku samochodów ciężarowych bardzo ważna jest znajomość swojego pojazdu, gdyż tak naprawdę każdy prowadzi się nieco inaczej. – Istotnym elementem wpływającym na ekonomię jazdy jest ciśnienie w oponach. Równie ważny aspekt to także umiejętne, wynikające z doświadczenia kierowcy, wykorzystanie systemów wspomagających samochód typu tir, jak tempomaty czy automatyczne skrzynie biegów. Na oszczędny styl jazdy oddziałuje utrzymywanie stałej prędkości, unikanie rozgrzania pojazdu podczas postoju czy ograniczenie częstych zatrzymań samochodu. Nie jest także doradzane szybkie rozpędzanie pojazdu i maksymalne wciskanie pedału gazu, gdyż jednostka sterująca pracą silnika może odczytać ten manewr jako jazdę w trudnych warunkach, przez co dostarczy do komór spalania więcej paliwa – informuje Paweł Wloczek, dyrektor zarządzający WebEye Polska.

Pokonywanie wzniesień. Podjazd na wzniesienie powinno się wykonywać na możliwie najwyższym biegu, dodając do tego przyspieszenie. Chcąc zaoszczędzić, przed wjazdem należy lekko przyspieszyć samochód, aby następnie wytracić zebraną nadwyżkę. Taki manewr jest spowodowany faktem, że samochód na płaskiej powierzchni zużyje mniej paliwa niż przyspieszając podczas pokonywania wzniesienia.

Telematyka na pomoc. Szczególnym ułatwieniem dla osób zarządzających flotami pojazdów sprzyjającym oszczędności będą rozwiązania z zakresu telematyki, które umożliwią rejestrację informacji oraz ich przekazanie z pojazdów do nadzorujących systemów. – Usługi sprzyjające ekonomicznej jeździe analizują styl poruszania się kierowcy, pomiar paliwa czy monitorują wydajność pojazdu. Dla przykładu rozwiązanie DrivingStyle analizuje dane według wcześniej określonych kryteriów oraz ocenia kierowców. Świadomość popełnianych błędów pomaga zmniejszyć, wynikające z niewłaściwej eksploatacji, koszty utrzymania pojazdów oraz zwiększone zużycie paliwa. Według naszych ekspertów opanowanie zasad ekojazdy umożliwia zmniejszenie kosztów utrzymania samochodów ciężarowych o około 15-20 proc. – dodaje Paweł Wloczek z WebEye.

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Dokąd jeżdżą Polscy kierowcy ciężarówek i na co powinni uważać?

24 września 2018

Niemcy i Francja – to do tych krajów najczęściej jeżdżą ciężarówki z Polski. Tak wynika z  najnowszego raportu OCRK. Kolejne miejsca zajmują Belgia oraz Holandia, a dopiero dalej plasuje się Wielka Brytania. To główne kierunki podróży służbowych polskich kierowców. Czy pamiętają o ważnych regulacjach i przepisach obowiązujących za granicą? Podpowiadamy, na co warto zwrócić szczególną uwagę.

czytaj więcej »


Nowe usługi monitorowania 

20 września 2018

Volvo Trucks stosuje nowe metody monitorowania i analizowania w czasie rzeczywistym elementów o znaczeniu krytycznym, aby zapobiec możliwym awariom, zanim wpłyną one na działalność klienta. Nowa usługa zarządzania oponami została wprowadzona w Szwecji równolegle z dużym pilotażem testu zaawansowanego monitorowania samochodów ciężarowych w Europie. Dzięki zastosowaniu maszynowego uczenia poprawi się dokładność przewidywania niezaplanowanych postojów i zapobiegania im.

czytaj więcej »


Nowi nadawcy na Kongresie Transportowym

14 września 2018

Pekabex i Pepco to kolejne firmy, które dołączyły do grona nadawców transportu uczestniczących w Kongresie Transportowym. Z ich przedstawicielami będzie można porozmawiać już 18.10. w warszawskim hotelu Airport Novotel.

czytaj więcej »


Sukces to praca zespołowa

12 września 2018

Cyfryzacja jest jedną z sił napędowych szybkich zmian w sektorze mobilności. Tym, co nie zmienia się równie szybko, jest liczba kobiet pracujących w branży. Martyna Abendrot – dyrektor zarządzająca biura PTV Group w Polsce odpowiada za rozwój firmy na rynku polskim i w krajach nadbałtyckich. Mając duże doświadczenie w dziedzinie infrastruktury i inżynierii transportu dołączyła do PTV w sierpniu 2017, jako Country Director Traffic Software. W wywiadzie mówi o różnorodności, przywództwie i tym, co oznacza dla niej sukces. Oto pierwsza część rozmowy.

czytaj więcej »


Grupa Transporeon z TIM Consult

12 września 2018

Grupa Transporeon połączyła się z TIM Consult, międzynarodową firmą consultingową działającą w logistyce. Umożliwi to zaoferowanie platformy dla inteligentnej logistyki transportu, multimodalnych zamówień na przewozy oraz doradztwa biznesowego.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter