Zasady ekojazdy

7 listopada 2017

Kierowca samochodu ciężarowego, który stosuje się do zasad ekonomicznej jazdy, może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 20 proc, a trwałość podzespołów wydłużyć o kilka lat. Jak wprowadzić w życie zasady ekojazdy?Eko jazda to odpowiedź na unijne wymagania dotyczące rocznych limitów emisji gazów, a także sposób dla firm transportowych na redukcję kosztów dzięki ograniczeniu spalanego paliwa. Zazwyczaj to właśnie zmniejszenie wydatków na utrzymanie pojazdu jest głównym powodem wprowadzania zasad ekojazdy dla flot ciężarowych. Technika ekologicznej i oszczędnej jazdy jako pierwsza pojawiła się w Skandynawii. W Finlandii uczestnicy kursów na prawo jazdy poznają zasady użytkowania auta „na zielono” i są z nich odpytywani podczas egzaminów. Podobne zasady są wprowadzane w Szwecji, stopniowo w Niemczech czy Hiszpanii. W 2010 roku większość europejskich producentów samochodów dołączyła do programu Ecowill, zgadzając się na taki dobór parametrów pojazdu, który umożliwi stosowanie zasad ekonomicznej jazdy. Z badań TNS Pentor wynika jednak, że ponad 50 proc. badanych nie wie, jak stosować zasady ekojazdy.

Rozmieszczenie ładunku. W samochodzie ciężarowym wiele zależy od umiejscowienia ładunku. Chcąc, aby pojazd mniej spalał, należy ładunek umieścić tak, aby jego najcięższe elementy znalazły się blisko środkowej osi auta lub poniżej jego środka ciężkości. Dzięki temu opór powietrza wytwarzanego przez pojazd będzie ograniczony.

Ekonomiczna klimatyzacja. Na współczynnik oporu wpływają również otwarte szyby czy wystawiony przez okno łokieć. Tym samym zwiększa się opór aerodynamiczny, jak również spalanie. Wtedy, gdy prędkość samochodu jest duża, a temperatura w pojeździe wysoka, bardziej niż otwarcie szyb opłaci się włączenie klimatyzacji.

Utrzymanie płynności jazdy. W przypadku samochodów ciężarowych bardzo ważna jest znajomość swojego pojazdu, gdyż tak naprawdę każdy prowadzi się nieco inaczej. – Istotnym elementem wpływającym na ekonomię jazdy jest ciśnienie w oponach. Równie ważny aspekt to także umiejętne, wynikające z doświadczenia kierowcy, wykorzystanie systemów wspomagających samochód typu tir, jak tempomaty czy automatyczne skrzynie biegów. Na oszczędny styl jazdy oddziałuje utrzymywanie stałej prędkości, unikanie rozgrzania pojazdu podczas postoju czy ograniczenie częstych zatrzymań samochodu. Nie jest także doradzane szybkie rozpędzanie pojazdu i maksymalne wciskanie pedału gazu, gdyż jednostka sterująca pracą silnika może odczytać ten manewr jako jazdę w trudnych warunkach, przez co dostarczy do komór spalania więcej paliwa – informuje Paweł Wloczek, dyrektor zarządzający WebEye Polska.

Pokonywanie wzniesień. Podjazd na wzniesienie powinno się wykonywać na możliwie najwyższym biegu, dodając do tego przyspieszenie. Chcąc zaoszczędzić, przed wjazdem należy lekko przyspieszyć samochód, aby następnie wytracić zebraną nadwyżkę. Taki manewr jest spowodowany faktem, że samochód na płaskiej powierzchni zużyje mniej paliwa niż przyspieszając podczas pokonywania wzniesienia.

Telematyka na pomoc. Szczególnym ułatwieniem dla osób zarządzających flotami pojazdów sprzyjającym oszczędności będą rozwiązania z zakresu telematyki, które umożliwią rejestrację informacji oraz ich przekazanie z pojazdów do nadzorujących systemów. – Usługi sprzyjające ekonomicznej jeździe analizują styl poruszania się kierowcy, pomiar paliwa czy monitorują wydajność pojazdu. Dla przykładu rozwiązanie DrivingStyle analizuje dane według wcześniej określonych kryteriów oraz ocenia kierowców. Świadomość popełnianych błędów pomaga zmniejszyć, wynikające z niewłaściwej eksploatacji, koszty utrzymania pojazdów oraz zwiększone zużycie paliwa. Według naszych ekspertów opanowanie zasad ekojazdy umożliwia zmniejszenie kosztów utrzymania samochodów ciężarowych o około 15-20 proc. – dodaje Paweł Wloczek z WebEye.

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Volvo Trucks rozwija segment LNG

15 grudnia 2017

Dzięki funduszom unijnym w najbliższych latach w Europie znacząco wzrośnie liczba stacji, na których będzie można zatankować pojazd zasilany skroplonym gazem ziemnym (LNG). Inwestycje w infrastrukturę napędzą rynek i sprawią, że na drogach przybędzie samochodów ciężarowych z eko-napędem. Volvo Trucks ma już takie pojazdy w ofercie – to FH LNG i FM LNG. Volvo Trucks stawia nie tylko na poprawę bezpieczeństwa swoich samochodów – już w 2020 r. mają być one wyposażone w systemy, które w 100% zagwarantują bezkolizyjną jazdę. Równolegle firma pracuje nad tym, aby pojazdy były ekologiczne.

czytaj więcej »


Pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej targi Internetu rzeczy

14 grudnia 2017

Według danych z najnowszego raportu Verizon, największego operatora telefonii komórkowej w Stanach Zjednoczonych, Internet of Things jest obecnie rdzeniem transformacji cyfrowej w biznesie. Napędza jej rozwój oraz pomaga zwiększyć efektywność operacyjną firm. W dniach 17-18 kwietnia 2018 roku w Centrum Targowo – Kongresowym MT Polska, znajdującym się przy ul. Marsa 56c w Warszawie, odbędą się pierwsze w tej części Europy targi Internetu rzeczy „IoT Poland Show”, będące platformą do dialogu, edukacji, wymiany doświadczeń oraz nawiązania nowych relacji biznesowych. Patronat medialny sprawuje redakcja Truck&Business Polska.

czytaj więcej »


W 7 dni z Lublina do Ankary

13 grudnia 2017

Go Logis dostarczył ciągnik rolniczy o wadze 12 ton, który w ciągu 7 dni dotarł z Lublina do Ankary, przez Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię. Przy organizacji transportu spedytorzy musieli uwzględnić wielkość i niestandardowe rozmiary ciągnika rolniczego oraz jego przeznaczenie. Do transportu wykorzystano naczepę typu mega. Ciągnik został przywieziony do Turcji na czas określony, z przeznaczeniem do testów, a na granicy tureckiej dokonano szybkiej odprawy celnej czasowej na podstawie karnetu ATA. 

czytaj więcej »


Rozwój szybkich linii drobnicowych Mainfreight na trasie Polska – Portugalia

11 grudnia 2017

Mainfreight Poland, będący częścią nowozelandzkiej grupy logistycznej, jednej z największych na świecie, dynamicznie rozwija sieć linii drobnicowych na trasie Polska – Portugalia. Wzrasta częstotliwość bezpośrednich transportów z/do Porto, a dzięki podwójnej obsadzie kierowców, czas dostawy jest skrócony do minimum. Już kilka samochodów tygodniowo kursuje regularnie pomiędzy Polską a Półwyspem Iberyjskim. Firma zapowiada utrzymanie trendu wzrostowego w roku 2018.

czytaj więcej »


Płacąc kartą możemy oszczędzić 6 godzin

7 grudnia 2017

Transakcja kartą zbliżeniową zajmuje średnio 12,5 sekundy, podczas gdy gotówką 34 sekundy. Przy tysiącu transakcji, każdorazowa oszczędność 22 sekund daje aż 6 godzin zaoszczędzonego czasu – pokazało badanie Barclaycard.

czytaj więcej »


Newsletter