Zakupy w grupie

21 lutego 2019

Na rynku transportowym zadebiutował system zakupów grupowych, umożliwiający kupno ciężarówek z rabatem dostępnym jak dotąd jedynie dla największych przewoźników.

Nowe w branży TSL rozwiązanie zostało opracowane przez firmę Exabid. Jak zapewniają jego twórcy, system oparty jest na idei rzeczywistych zakupów w grupie. Swoją misję Exabid realizuje, oferując mniejszym i średnim przedsiębiorcom dostęp do ekonomii skali, a tym samym oszczędności sięgające nawet setek tysięcy złotych. Dane GUS pokazują, że polski rynek transportowy to z jednaj strony zdecydowana przewaga mniejszych firm przewozowych, z drugiej – wyeksploatowana flota pojazdów. Pod koniec 2017 roku liczba samochodów ciężarowych w Polsce wyniosła 3,2 mln sztuk. Zanotowano przy tym wzrost udziału pojazdów w przedziale wiekowym 16 – 30 lat (z 36,5 proc. do 36,8 proc.), a powyżej 30 lat z 18,4 proc. do 19,3 proc. Wśród przedsiębiorstw transportowych w Polsce przeważały małe firmy (o liczbie pracujących do 9 osób), których udział w przewozach ładunków wynosił ponad 60 proc. Wszelkie dane i opinie mówią, że polski rynek transportu drogowego rośnie, problemem jest jednak sytuacja działających na nim firm, których często nie stać na modernizację swojej floty w obliczu rosnących wynagrodzeń dla kierowców.

Racjonalne zakupy w 4 krokach

Producenci samochodów ciężarowych bynajmniej nie ignorują mniejszych graczy. Im również oferują rabaty, często kusząc dodatkowym wyposażeniem czy pakietami serwisowymi. Niewielu właścicieli firm kalkuluje jednak rzeczywistą wartość samodzielnie wynegocjowanych warunków. Jeszcze mniej z nich zdaje sobie sprawę, że działając w grupie mogliby uzyskać znacznie więcej. – Exabid, który nie jest związany z żadnym producentem, reprezentuje interesy wyłącznie swoich klientów. Oferuje prosty i przejrzysty model współpracy, który pomaga przynieść znaczące oszczędności. To powrót do idei zakupów grupowych w ich pierwotnej, rzeczywistej postaci, z którą niewiele wspólnego mają mechanizmy znane z popularnych portali konsumenckich – mówi współzałożyciel firmy, Ignac Kowalczuk.

Jak system zakupów w grupie wygląda w przypadku zamawiania ciężarówek czy samochodów dostawczych? Pierwszym krokiem jest założenie profilu klienta na portalu exabid.com, a następnie określenie swojego zapotrzebowania oraz maksymalnej kwoty, jaką chce się przeznaczyć na zakup. Samo przygotowanie zamówienia nie jest zobowiązujące dla żadnej ze stron. Przygotowane zamówienie, by było wiążące, należy w serwisie złożyć i potwierdzić podpisaniem umowy przedwstępnej oraz wpłaceniem zadatku, co stanowi drugi krok procesu. W kolejnym następuje akceptacja zamówienia, jeśli Exabid uda się wynegocjować ofertę spełniającą warunki określone przez klienta. Akceptacja jest równoznaczna z podpisaniem przygotowanej wcześniej do każdego zamówienia umowy sprzedaży. Jeżeli w ciągu ustalonego indywidualnie okresu Exabid nie zdoła spełnić wymagań zamawiającego, zadatek jest zwracany. Ostatnim krokiem jest realizacja podpisanej umowy sprzedaży.

Pokonać przyzwyczajenia

Właściciele mniejszych firm transportowych mają swoje sposoby na tańsze zakupy. Często polega to na odkupywaniu kilkuletnich maszyn od większych graczy, których stać na regularną wymianę eksploatowanej floty. Do transakcji dochodzi dzięki wypracowanym przez lata osobistym układom, ale też pewnym nawykom. Rabat wynegocjowany samodzielnie wydaje się bardziej wartościowy niż korzystniejsze warunki uzyskane przez kogoś z zewnątrz. Właściciele mniejszych firm często nie mają też świadomości, że stać ich na zakup nowych maszyn. Celem Exabid jest zapewnienie siły przetargowej, która umożliwia średniej wielkości przedsiębiorstwom zakupy na warunkach dostępnych jak dotąd tylko największym. Zachęcamy klientów do tego, żeby indywidualnie negocjowali oferty z producentami, a uzyskane w ten sposób warunki potraktowali jako wyznacznik ceny, którą Exabid ma przebić. W przypadku wyposażenia dla branży transportowej nawet niewielka procentowo różnica może oznaczać oszczędność dziesiątek, niekiedy setek tysięcy złotych – tłumaczy Ignac Kowalczuk.

Pomysł zakupów grupowych nie jest nowy. Większość znanych z tego sposobu działania firm nie realizuje go jednak zgodnie z pierwotnymi założeniami, najczęściej funkcjonując na zasadzie platformy zniżkowej. Właściwie zorganizowane zakupy w grupie mogą jednak przynieść wiele korzyści. Poza oszczędnością pieniędzy na zakup sprzętu, pozwalają przenieść na zewnątrz procesu negocjacji, a przy pełnej przejrzystości współpracy znacznie upraszczają funkcjonowanie firmy.

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Pierwszy raz w social media

17 czerwca 2020

Jedni wierzą całkowicie w ich skuteczności, innych nie ma nawet na Facebooku. Osobiście traktuję media społecznościowe stricte użytkowo, dostrzegając biznesową skuteczność – o ile prowadzenie kont czy profili firmowych jest poprzedzone analizą i wyznaczeniem mierzalnych celi. To nie zabawa, należy bowiem odróżniać zasady publikowania słodkich fotek z kotkami od prowadzenia profilu firmowego. Te kanały mogą przynieść realne pieniądze w postaci nowych klientów czy kontrahentów, jednak jak do każdego nowego biznesu trzeba podejść na poważnie. Tekst przygotowała Diana Sieprawska.

czytaj więcej »


Naturalna rewolucja technologiczna

16 czerwca 2020

Tyle piszemy o technologiach w transporcie. TMS-ach, GPS-ach i innych narzędziach wspierających codzienne działanie całego łańcucha dostaw. Używamy stwierdzeń: „bez ich stosowania firmy wypadną z rynku”, „klienci wymagają, więc przewoźnik musi inwestować w nowe rozwiązania”, itp. Nie jest z tym tak łatwo, szczególnie w branży, w której za sterami wielu podmiotów zasiadają osoby, nie wypominając, mające wiele wiosen i zim za sobą. 30, 40 lat temu świat wyglądał inaczej – nie tylko starszemu pokoleniu okiełzanie tego wszystkiego co nas na co dzień otacza nie przychodzi łatwo.

czytaj więcej »


Opóźnienia w transporcie – zawsze winny kierowca?

16 czerwca 2020

Opóźniony transport? To nie zawsze wina kierowcy. Tym razem m.in. pokażemy, gdzie robione są błędy w obliczaniu czasów przejazdu. Tekst napisał nasz ekspert od spraw związanych z kierowcami – Tomasz Janowski.

czytaj więcej »


Zawieszenie działalności gospodarczej

15 czerwca 2020

Przedsiębiorca, który z jakichś względów zamierza zlikwidować swoją działalność gospodarczą nie musi tego robić, gdyż może skorzystać z przepisów Ustawy Prawo przedsiębiorców[1] przewidujących zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej. Autorem tekstu jest radca prawny Jan Jarzyński z Kancelarii Prawnej Jarzyński&Wspólnicy.

czytaj więcej »


Zmiany w transporcie drogowym

15 maja 2020
Początki dynamicznego rozwoju sektora TSL przypadają na lata 90-te ubiegłego wieku, kiedy zmiana ustroju pozwoliła na powstanie prywatnych firm transportowych. Dzięki nim krajowe towary wyruszyły na zagraniczne rynki, a Polacy mogli wreszcie nabyć upragnione, wcześniej niedostępne zachodnie dobra, także dzięki pracy kierowców. Co zmieniło się przez ostatnie 20 lat w transporcie? Grupa INELO postanowiła przypomnieć, jak wyglądała praca pionierów polskiego transportu międzynarodowego oraz jakie zmiany w technologiach okazały się przełomowe dla tego sektora.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter