Zabrali manatki do Wrocławia

3 października 2017

Do wrocławskiego ZOO trafiły dwa manaty karaibskie – Ling i Abel – samice w wieku 4 i 11 lat. Zwierzęta robią ogromne wrażenie, jednak jeszcze bardziej imponujący był transport tych morskich ssaków, które najpierw przyleciały z Singapuru do Warszawy, a później, już transportem drogowym, dotarły na Dolny Śląsk.

Manat niemal całe swoje życie spędza pod wodą, a bez niej potrafi wytrzymać maksymalnie trzy doby. To zagrożony gatunek. Dlatego transport tego zwierzęcia z niemal drugiego końca świata wymaga precyzyjnej logistyki i doskonałej organizacji.

Wielkie wyzwanie

– Przedsięwzięcie było bardzo skomplikowane i kosztowne, nie tylko ze względu na masę i rozmiary manatów, ale również na fakt, że to zwierzęta wodne. Oznacza to bardzo trudny załadunek i rozładunek – jeden manat w transporcie to 1500 kg, przy czym zwierzę waży tylko 1/3 tej wagi. Poza tym są one bardzo wrażliwe na zmianę warunków zewnętrznych, dlatego musieliśmy zapewnić im ściśle określone warunki podczas transportu – minimum 22 stopnie Celsjusza i 58 procent wilgotności. To z kolei wymagało odpowiedniego i szybkiego transportu – mówi Monika Kaczkowska, specjalista ds. marketingu wrocławskiego ZOO.

Na warszawskim Okęciu manaty znalazły się po niemal 13 godzinnym locie, który spędziły w specjalnej skrzyni wyłożonej wilgotnymi gąbkami. Do transportu z Warszawy wrocławskie ZOO skorzystało z usług firmy „Waldek” Pałys, od 20 lat specjalizującej się w przewozie piskląt jednodniowych. We flocie firmy znajduje się niemal 30 pojazdów, w tym między innymi ciągniki Volvo FH i naczepy Heering, wyposażone w nowoczesny system klimatyzacji. Bezpośrednio z  kabiny, kierowcy mogą w każdej chwili zmienić poziom wilgotności i temperaturę wewnątrz naczepy i dostosować ją do potrzeb przewożonego zwierzęcia.

W trasie z Warszawy do Wrocławia kierowców wspierał ośmioosobowy zespół składający się między innymi z 4 weterynarzy. – Przez cały czas śledzili oni parametry życiowe manatów i decydowali kiedy wstrzymać jazdę i sprawdzić stan przewożonych zwierząt. Załadunek, transport i rozładunek manatów udało się zamknąć w ciągu zaledwie 35 godzin – dodaje Monika Kaczkowska.

Raz pisklęta, raz manaty

Firma „Waldek” Pałys każdego dnia pokonuje setki kilometrów samochodami ciężarowymi Volvo z serii FH, przewożąc pisklęta jednodniowe i jaja wylęgowe. – To bardzo delikatny i niezwykle trudny transport, którym na taką skalę zajmuje się niewiele firm w naszej części Europy. Pisklęta i jaja przewozimy nie tylko na obszarze kraju, ale także do Francji, bliskiej Afryki, czy Azji – daleko na Wschód od Moskwy. Obsługujemy także wszystkie największe lotniska w Europie: Paryż, Frankfurt, Amsterdam – wylicza Marcin Pałys, właściciel firmy.

Jego flota składa się niemal z 30 pojazdów. Każda naczepa może pomieścić do 120 000 piskląt, jednak średnio przewozi około 80 000 malutkich kurczaków. – Każdy ciągnik wykonuje około czterech tras w miesiącu, zatem w  ciągu 30 dni jesteśmy w stanie przewieźć ponad 8 milionów piskląt. Postawiliśmy na ciągniki siodłowe Volvo, głównie ze względu na trudy transportu na Wschód. Inne samochody nie wytrzymywały wyjazdów do dalekiej Rosji. Miały zbyt twarde zawieszenie, które nie sprawdzało się na trudnych drogach i nie nadawało się do delikatnego ładunku – mówi Marcin Pałys.

Naczepy firmy Heering są dopasowane do transportu żywych zwierząt. – Kiedyś takie przewozy można było realizować tylko w nocy, a co kilkadziesiąt kilometrów trzeba było się zatrzymywać, by sprawdzić kondycję zwierząt. Dziś nie jest to konieczne. W każdej chwili możemy zwiększyć lub zmniejszyć temperaturę lub zmienić poziom wilgotności. To podnosi komfort naszej pracy na zupełnie inny poziom – wskazuje Marcin Pałys.

Czynnik ludzki

Flota ma ogromne znaczenie w prowadzonej działalności, jednak wciąż kluczowy pozostaje czynnik ludzki. – To bardzo specyficzny rodzaj transportu, do którego nie można wyznaczyć przypadkowych kierowców. Muszą oni przejść specjalne dodatkowe szkolenie, a we wszystkie trasy odbywają się w podwójnej obsadzie. Trzeba bowiem nie tylko dojechać z punktu A do B, ale także cały czas czuwać nad poziomem temperatury i wilgotności oraz niezwykle delikatnie i precyzyjnie prowadzić pojazd. Właśnie dlatego w naszym zespole od lat jeżdżą niemal ci sami ludzie, którzy świetnie znają się na swojej pracy i nie boją się kolejnych wyzwań, takich jak m.in. przewóz manatów – podsumowuje Marcin Pałys.

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Kongresowe rekordy

16 października 2017

23 prelekcje na dwóch salach, ponad 250 uczestników a na deser jedna, prawie dwugodzinna Sesja Handlowa – tak prezentują się podstawowe dane statystyczne V Kongresu Transportowego. Postanowiliśmy to skompensować w jedną, zdjęciowo-tekstową „pigułkę informacyjną”, stanowiącą jedynie zalążek tego co miało miejsce. Słowa i obrazy są bowiem w stanie zastąpić dużej porcji wiedzy, kontaktów biznesowych i kuluarowych rozmów.

czytaj więcej »


Kögel dla Friultrasporti Industriali

14 października 2017

Włoskie przedsiębiorstwo transportowe Friultrasporti Industriali S.r.l. z Livorno nabędzie 100 nowych naczep Kögel Cargo Coil. Firma Friultrasporti specjalizuje się w transporcie i logistyce stali, substancji chemicznych, papieru i innych towarów, przy czym transport stali stanowi około jedną czwartą całej działalności. Szczególną wagę spedycja przywiązuje do połączeń promowych między Włochami a Półwyspem Iberyjskim, Grecją, Turcją i Bałkanami. Naczepy Kögel Cargo Coil będą miały wyposażenie RoRo o zwiększonej wytrzymałości, które umożliwia transport intermodalny.

czytaj więcej »


Powiększona stacja Eurowag

10 października 2017

Spółka W.A.G. payment solutions, znana również pod marką Eurowag lub EW, zmodernizowała i rozszerzyła stację benzynową Eurowag – Ort im Innkreis w Austrii. Stacja znajduje się przy autostradzie A8 przy granicy z Niemcami. Wśród firm transportowych, które działają w Europie Środkowej i Wschodniej, jest bardzo popularna ze względu na korzystne ceny ropy naftowej i dobre położenie. Zwiększenie wydajności stacji oznacza dla kierowców ciężarówek skrócenie czasu oczekiwania na tankowanie.

czytaj więcej »


Trans Poland już wkrótce

3 października 2017

To już niedługo. W dniach 8-10 listopada 2017 roku w EXPO XXI Warszawa, przy ulicy Prądzyńskiego 12/14 odbywać się będą Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki TransPoland Translogistica. Zapraszamy na stoisko Truck&Business Polska, na którym będzie można porozmawiać z przedstawicielami naszej redakcji.

czytaj więcej »


Szybciej zapłacić na stacji

3 października 2017

BZ WBK Leasing poszerza pakiet usług związanych z kartami paliwowymi. Dotychczas skorzystało z nich już około 9 000 klientów Spółki. Teraz kierowcy samochodów osobowych i ciężarowych mogą ominąć kolejki w kasach, a za paliwo zapłacić przy dystrybutorze. BZ WBK Leasing uzupełnienia ofertę skierowaną do firm zainteresowanych finansowaniem pojazdów.

czytaj więcej »


Newsletter