Ważna decyzja Niemców

6 sierpnia 2020

W czerwcu br. Bundesrat zatwierdził zwolnienie ciężarówek na gaz z opłat drogowych do 2023 roku. Przed przewoźnikami otworzyło się nowe źródło oszczędności. Inwestycja w pojazdy napędzane LNG oznacza niższe koszty paliwa, jednak problemem pozostaje wąska sieć stacji, zapewniających bezpieczne tankowanie.

Rozwiązanie zaproponował operator kart paliwowych DKV, który rozszerzył sieć punktów ładowania LNG, w których można płacić kartą, do 87 lokalizacji w całej Europie. – Jako firma, której szczególnie bliskie są kwestie środowiskowe, już pięć lat temu zaczęliśmy inwestować w poszerzanie akceptacji karty o stacje LNG. Obok energii elektrycznej, LNG stanowi drugi rodzaj paliwa alternatywnego, który zmienia strukturę flot ciężarowych. Dziś kolejni nasi klienci decydują się na zakup flot na gaz ziemny, liczących nawet kilkadziesiąt pojazdów – mówi Michał Bałakier, dyrektor generalny DKV Euro Service.

Przewoźników kusi niższa cena gazu w stosunku do oleju napędowego. W pierwszej połowie br. średnie ceny za litr LNG wahały się od 0,67 euro w Estonii do 1,05 euro we Francji. Oszczędności mogą więc wynieść, w zależności od klasy wagowej, od 9,3 nawet do 18,7 centa za kilometr w porównaniu z pojazdem z silnikiem diesla Euro 6. Do zmian zachęca też polityka kolejnych państw. Na przykład Austria podejmuje kroki na rzecz popularyzacji gazu ziemnego w transporcie. Od 1 stycznia br. LNG nie podlega tam już podatkowi od paliw kopalnych.

Najbardziej rozwinięta infrastruktura stacji LNG dostępnych na kartę DKV znajduje się we Włoszech, Holandii i we Francji. Kolejne są Niemcy, Estonia i Belgia. W niektórych krajach kartami można płacić w większości dostępnych punktów, jak np. w Holandii – na 18 z łącznej liczby 24 stacji. – Do naszej sieci włączamy przede wszystkim stacje LNG położone w głównych korytarzach transportowych. To samo dotyczy Polski, gdzie już wkrótce kartą DKV będzie można zapłacić na stacji Citronex w Zgorzelcu – mówi Mariusz Derdziak, kierownik sprzedaży DKV Euro Service.

U nas w kraju pierwsze inwestycje podejmują firmy, które zdecydowały się na zakupy dużych flot LNG.  Jedną z nich jest Citronex, który na dziś dysponuje flotą 10 ciągników LNG, a na koniec lipca dołączy kolejne 20. Dzięki dalekim zasięgom pojazdów, firma realizuje przy ich użyciu zlecenia na terenie całej Europy. Na swojej stacji w Zgorzelcu – pod marką Dyskont Paliwowy – Citronex jeszcze w tym roku zbuduje dwa podwójne dystrybutory LNG, przy których w jednym momencie będzie możliwe tankowanie czterech aut. Kierowcy będą mogli obsługiwać je sami, bądź skorzystać z pomocy personelu. Operator buduje obecnie zbiorniki LNG o pojemności 80 metrów sześciennych, sięgające 16 m wysokości.

Zainteresowania pojazdami na LNG ma związek z opublikowaną niedawno w  Niemczech zmianą ustawy o pobieraniu opłat za korzystanie z federalnych autostrad i dróg federalnych (Bundesfernstraßenmautgesetz – BFStrMG), która przedłuża do 31 grudnia 2023 r. obowiązywanie zwolnienia z opłat za przejazdy niemieckimi autostradami (MAUT) dla pojazdów o masie powyżej 7,5 tony zasilanych gazem ziemnym (LNG lub CNG) lub zasilane dualnie (CNG/olej napędowy). Rząd Federalny Niemiec skupia się na gazie ziemnym jako kluczowym elemencie strategii osiągnięcia celów klimatycznych, stąd plany dalszej rozbudowy sieci punktów tankownia LNG w tym kraju.

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

24 września 2020

Grupa Transporeon poszerza swoją ofertę o cyfrowe audytowanie faktur za transport, dzięki przejęciu ControlPay. W rezultacie firma może zapewnić swoim klientom kompleksową obsługę zleceń transportowych – począwszy od ich pozyskiwania aż po zautomatyzowane rozliczenie i analizę płatności. Przedsiębiorstwo rozwija też swoją działalność w Europie Wschodniej – niedawno otworzył swoje pierwsze biuro na Ukrainie.

czytaj więcej »


Elektryczna autostrada

31 sierpnia 2020

Pierwsza niemiecka zelektryfikowana droga, znajdująca się w pobliżu Frankfurtu, została oddana do użytku na początku lipca br. Sieć trakcyjna w pełni współdziała z pięcioma hybrydowymi pojazdami Scania R 450 wyposażonymi w pantografy. Ostatni z pięciu pojazdów objętych projektem został niedawno dostarczony do firmy Knauf – niemieckiego producenta materiałów budowlanych.

czytaj więcej »


Tanie stacje

27 sierpnia 2020

DKV powiększa sieć stacji o kolejne punkty lokalnych marek, na których cena liczona jest na bazie stawek hurtowych. Od początku sierpnia należą do niej wszystkie stacje Moya, a także  nowi operatorzy, jak: Generon, Neo, Hawa, Petrodom, E100, Faraon czy ICF Paliwa. Stawki za paliwo są tu średnio 35 gr niższe. Aktualnie w sieci z tzw. „cenami z listy” jest już 599 stacji. Wkrótce dojdzie kilkadziesiąt nowych.

czytaj więcej »


Załadunkowe case study

25 sierpnia 2020
Problemy z załadunkiem na rampach są dobrze znane zarówno kierowcom, jak i przewoźnikom. Zwykle dotyczą długich kolejek do ramp lub ich wysokości niedostosowanej do różnych typów pojazdów. Kosztują czas, pieniądze i dostarczają wiele niepotrzebnego stresu. A udałoby się ich uniknąć, korzystając z mobilnej platformy z regulowaną automatycznie wysokością. Dzięki niej, załadunek może być prowadzony bez wykorzystania rampy, w dowolnym miejscu oraz czasie, np. za pomocą wózka widłowego. Takie rozwiązanie firmie Hydro Building Systems, globalnemu dostawcy aluminium, zaproponowali konstruktorzy Krause.

czytaj więcej »


Zmiana na S5

24 sierpnia 2020

Nastąpiła istotna zmiana organizacji ruchu na S5, na węźle drogowym Świecie Północ w miejscowości Morsk. Budimex będący generalnym wykonawcą budowy odcinka drogi ekspresowej S5 od Dworzyska do Nowych Marz zamknął łącznice wjazdowe i wyjazdowe ze Świecia w kierunku Bydgoszczy i Gdańska.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter