Transport szczepionek na koronawirusa

28 grudnia 2020

W najbliższych miesiącach w wielu krajach ma  rozpocząć się akcja szczepień na koronawirusa, będąca kluczowym krokiem do zatrzymania pandemii. Szybkie i bezpieczne dostarczenie głęboko mrożonych szczepionek to jedno z największych logistycznych wyzwań oraz złożone zadanie wymagające globalnej mobilizacji. Branża logistyczna i transportowa muszą się do niego dobrze przygotować – operacja wymaga przystosowania magazynów, pozyskania specjalnych kontenerów oraz zorganizowania połączeń lotniczych, mając jednocześnie na uwadze specyficzne wymagania temperaturowe szczepionek.

Transport tak wrażliwego i wartościowego towaru – zarówno międzykrajowy jak i wewnątrzkrajowy – musi być wpierany technologią na najwyższym poziomie oraz zostać dokładnie przemyślany, nie pozostawiając miejsca na błędy i wątpliwości.

Warunki transportu nowej szczepionki

Według danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) 25% transportowanych szczepionek po dotarciu na miejsce ulega degradacji z powodu nieprawidłowo przeprowadzonej wysyłki, a 30% niewykorzystywanych farmaceutyków jest wyrzucanych z powodu problemów logistycznych. Transport szczepionki na koronawirusa wiąże się z dodatkowymi trudnościami – nowa, głęboko mrożona szczepionka wymaga temperatury do -80°C. Ponadto wysyłka farmaceutyków jeszcze nigdy nie musiała zostać przeprowadzona na tak szeroką skalę, w tak krótkim czasie.

Producenci szczepionki informują o opracowaniu specjalnych transporterów, które będą w stanie zapewnić odpowiednie warunki przechowywania przy wykorzystaniu suchego lodu. Transporter utrzymać ma temperaturę przez 10 dni bez jego otwierania. Po otwarciu w punkcie szczepień będzie mógł spełnić funkcję czasowego przechowywania przez okres do 30 dni, przy konieczności uzupełniania suchego lodu co pięć dni. Producenci zaznaczają także, że po rozmrożeniu szczepionkę na koronawirusa można przechowywać do pięciu dni w lodówce w temp. 2-8°C – tak jak ma to miejsce w przypadku większości szczepionek.

Temperatura kluczowa dla bezpieczeństwa

Zapewnienie wymaganych warunków temperaturowych jest kluczowe dla zachowania jakości i bezpieczeństwa szczepionki. Ogromnym wyzwaniem jest zorganizowanie procesu dystrybucji w taki sposób, by warunki te pozostały nieprzerwane – w innym wypadku szczepionka może stracić swoje właściwości. Proces transportu wymaga zapewnienia rygorystycznej kontroli temperatury na każdym z etapów łańcucha dostaw.

– Możliwość natychmiastowego reagowania na zmiany temperatury jest niezbędna dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu i przechowywania w tak wymagających warunkach, jakich potrzebują nowe szczepionki. Z pomocą przychodzi automatyzacja i technologie umożliwiające rejestrowanie temperatury o bardzo niskich wartościach w połączeniu z możliwością zdalnego odczytu danych w czasie rzeczywistym – mówi Jérémy Laurens, CEO firmy Blulog, dostarczającej nowoczesne rozwiązania monitoringu temperatury dla logistyki.

 

Monitoring może pomóc w szybkiej weryfikacji jakości i stanu szczepionki, w odpowiednim czasie wykrywając wahania temperatury i umożliwiając podjęcie działań naprawczych. Stała kontrola warunków i szczegółowe dane na temat transportu są także sposobem na udowodnienie, że temperatura rzeczywiście była bezpieczna.

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Nowy przewodniczący

18 stycznia 2021

Paweł Pach, prezes zarządu PKO Leasing, został wybrany na stanowisko przewodniczącego Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

czytaj więcej »


Hama Polska i Volvo

13 stycznia 2021

Niemal do ostatniego dnia roku zespół Volvo Trucks podpisywał nowe kontrakty na rok 2021. Jednym z ważniejszych klientów jest Hama Polska.

Współpraca Volvo Trucks z Hama Polska rozpoczęła się w 2019 roku od zakupu 50 ciągników FH 4×2. Kolejne 100 pojazdów dostarczano sukcesywnie, mimo pandemii, w ciągu całego  2020 roku. Następne duże zamówienie na następne 130 jednostek z dostawami w roku 2021 podpisano w połowie grudnia minionego roku. Większość aut objęto pełnymi złotymi kontraktami serwisowymi, zapewniającymi niezawodność ich użytkowania dla wspólnych klientów.

Profil klientów Hama Polska obejmuje wykorzystanie sprzętu zarówno w usługach transportu dalekobieżnego, jak i  komunalnych oraz dystrybucyjnych. To pozwala przypuszczać, że ewentualne zamówienia obejmą podwozia pojazdów Volvo we wszystkich konfiguracjach kabin oraz przeznaczonych do różnych zastosowań. Kolejnym znaczącym efektem współpracy Volvo Trucks z Hama Polska, jest zainteresowanie partnerstwem obu firm w organizowanych od kilku lat przez Volvo Trucks Polska ofertach rozwiązaniach transportowych 4Poland.

czytaj więcej »


Scania w Kacpi Logistic

11 stycznia 2021

Wyjątkowy pojazd dołączył do floty firmy Kacpi Logistic. Silnik Scania V8 nowej generacji o mocy 770 KM i momencie 3700 Nm, to prawdopodobnie najmocniejszy obecnie produkowany fabrycznie silnik do pojazdów ciężarowych. Pojazd został wydany w serwisie Scania w Olsztynie.

czytaj więcej »


Poczta Polska rozszerza flotę

7 stycznia 2021

Poczta Polska otrzyma do dyspozycji w pierwszym kwartale 2021 roku wszystkie z ponad tysiąca nowych aut dostawczych. Do floty dołączyło właśnie ponad 400 aut zakontraktowanych w ubiegłym roku.

czytaj więcej »


MAN w DPD

3 stycznia 2021

W pierwszym kwartale 2021 roku do floty DPD Polska trafi 50 w pełni elektrycznych samochodów dostawczych marki MAN. Auta sfinansuje Carefleet.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter