System identyfikacji dla polskiej elektromobilności

9 października 2019
PSPA opracowało System Identyfikacji Elektromobilności, w tym propozycje znaków drogowych pionowych i poziomych. Oznakowania oparte na propozycjach PSPA wdrożyło już miasto Łódź.

96 proc. polskich kierowców nie zna przywilejów wynikających z użytkowania pojazdów elektrycznych, a 95 proc. z nich nie orientuje się, gdzie jest najbliższa ładowarka. Z drugiej strony, 85 proc. użytkowników EV spotkało się z nieodpowiednią reakcją pozostałych uczestników ruchu drogowego, np. na buspasach, a 55 proc. nie mogło skorzystać z ładowarki przez źle zaparkowany pojazd konwencjonalny. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez PSPA.

Raport PSPA zawiera m.in. propozycję znaków informujących o możliwości poruszania się pojazdów elektrycznych po buspasach, o miejscu postojowym przy ładowarce, które jest zastrzeżone dla EV, a także o kierunku i odległości do najbliższej stacji ładowania. –  Liczymy, że przygotowany przez nas raport otworzy dyskusję na temat konieczności uregulowania tej ważnej dla rozwoju rynku kwestii. Poddamy go konsultacjom branżowym i przekażemy administracji rządowej – mówi Łukasz Witkowski z PSPA.

Na koniec lipca br. po polskich drogach poruszało się 6300 pojazdów elektrycznych, z ok. 20 mln samochodów zarejestrowanych ogółem. Według PSPA, myśląc o elektromobilności, już dzisiaj powinniśmy realizować projekty typowe dla rynku masowego. Według Polish EV Outlook 2019, przy optymalnym wykorzystaniu środków z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu, w 2025 roku w Polsce może być już 300 tys. pojazdów elektrycznych. Z propozycji PSPA skorzystała już Łódź, która jako pierwsze miasto w Polsce, oznakowuje buspasy piktogramami informującymi o możliwości poruszania się po nich samochodów elektrycznych. Oznakowanie poziome buspasów zawiera symbol samochodu elektrycznego i skrót EV. W Łodzi namalowano w sumie 81 piktogramów na dziesięciu buspasach o łącznej długości niemal 15 km.

– Znaki, które wdrożyła Łódź, informują wszystkich użytkowników drogi o tym, że samochody elektryczne są uprawnione do poruszania się po buspasach. To bardzo istotne udogodnienie, szczególnie w godzinach szczytu. W konsekwencji, zastosowane oznakowania skutecznie przyczyniają się do promocji elektromobilności wśród potencjalnych nabywców pojazdów elektrycznych – mówi Adam Wieczorek, wiceprezydent Łodzi.

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Teraźniejsza przyszłość autonomicznej motoryzacji

17 października 2019
Największe światowe koncerny samochodowe intensywnie pracują nad rozwojem autonomicznych pojazdów. Powstają konstrukcje, które pozwolą kierowcy w czasie jazdy pracować na komputerze, oglądać filmy lub czytać. Następnym krokiem będzie rezygnacja z miejsca dla kierowcy. Wszyscy staniemy się pasażerami. Wiele się jednak przedtem wydarzy.

czytaj więcej »


Produkt Innowacyjny dla Logistyki, Transportu i Produkcji 2019

16 października 2019

Już niespełna trzy tygodnie pozostały na zgłaszanie do konkursu Produkt Innowacyjny dla Logistyki, Transportu i Produkcji 2019 produktów i usług wspierających logistykę. Zgłoszenia przyjmujemy do poniedziałku 4 listopada. Zapraszamy do udziału!

czytaj więcej »


Telematyczna fuzja

15 października 2019
Od 1 października 2019 roku TomTom Telematics zmienia się w Webfleet Solutions.

czytaj więcej »


Monitoring pojazdów w nowej odsłonie

11 października 2019

TomTom Telematics zaprezentował Asset Tracking. Dzięki niej firmy transportowe mogą sprawdzić stan i pozycję naczep, generatorów i innych elementów wyposażenia swojej floty.

czytaj więcej »


UE znowu przygląda się inteligentnym tachografom

7 października 2019

Konfederacja Organizacji Kontroli w Transporcie Drogowym (CORTE) uważnie przygląda się wdrożeniu inteligentnych tachografów. Przepis o smart tacho w każdym nowym pojeździe ciężarowym wszedł w życie i co dalej? O pierwszych problemach i nowych możliwościach opowiada Mateusz Włoch, ekspert Inelo, członek CORTE.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter