Punkty karne przez internet

15 maja 2017

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, sprawdzenie liczby posiadanych punktów karnych jest już możliwe. Służy do temu system CEPIK 2.0. Dostęp do danych z ewidencji można uzyskać bezpośrednio przez internet, bez wizyty w pobliskim komisariacie. Możliwość ta jest szczególnie ważna dla kierowców zawodowych.Ile punktów znajduje się obecnie na koncie oraz kiedy minie rok od popełnienia naruszenia? Te pytania zadają sobie tysiące polskich kierowców, którzy w wyniku np. przekroczenia prędkości otrzymali podczas kontroli stosowny mandat wraz z punktami karnymi. Dzięki systemowi CEPIK 2.0, który jest dostępny na platformie www.obywatel.gov.pl szczegółowe informacje można uzyskać niemalże natychmiast. Jak to zrobić?

Na początku: profil zaufany

Aby uzyskać dostęp do systemu, należy uprzednio założyć tzw. profil zaufany (eGO). W ten sposób potwierdzamy swoją tożsamość i jednocześnie mamy pewność, że nikt niepowołany nie otrzyma dostępu do poufnych danych. Posiadanie profilu będzie przydatne nie tylko w przypadku skorzystania z systemu CEPIK, ale również podczas dokonywania formalności w innych sprawach urzędowych. Profil zaufany założyć można przez internet oraz w punkcie potwierdzającym. W pierwszym przypadku, konto weryfikowane jest za pomocą internetowego konta bankowego lub certyfikatu kwalifikowanego. Warto również wiedzieć, że założenie profilu jest zupełnie bezpłatne, a ważność konta to trzy lata. Natomiast po upłynięciu tego okresu, możemy wnioskować o jego przedłużenie na kolejne trzy.

Ile punktów na koncie?

W sytuacji, w której posiadamy już dostęp do systemu CEPIK, wystarczy odwiedzić stronę www.obywatel.gov.pl i wybrać stosowną opcję, czyli sprawdzenie ilości punktów karnych. Po zalogowaniu się otrzymujemy dostęp do aktualnej bazy danych – wg. informacji dostępnych na stronie, baza aktualizowana jest raz dziennie. Zatem aby nie mieć żadnych wątpliwości, zaleca się sprawdzić swoje punkty jeszcze raz, np. kolejnego dnia. – Dostęp do danych odnośnie ilości punktów karnych jest niezwykle ważny zwłaszcza dla kierowców zawodowych, którzy ze względu na specyficzny charakter swojej pracy, muszą monitorować sytuację niemalże na bieżąco. Jednak nawet dla kierowców tzw. „osobówek”, informacja o dokładnej dacie, kiedy to punkty zostaną anulowane, jest niezwykle ważna. Pamiętajmy, że owa anulacja następuje w dwóch przypadkach. Po pierwsze, jeżeli od dnia naruszenia określonego przepisu, minie równo rok i po drugie, kiedy ukończone zostanie szkolenie pozwalające zmniejszyć liczbę punktów. Szkolenie takie organizowane jest przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, a o uczestnictwo w nim może starać się każda osoba, jednak nie częściej niż raz na 6 miesięcy. Efektem szkolenia jest ujęcie z puli 6 „najstarszych” punktów – informuje Mariusz Hendzel, ekspert kancelarii transportowej ITD-PIP.

Dane, które widnieją w systemie CEPIK możemy również eksportować do pliku PDF i tym samym wydrukować. Należy jednak pamiętać, że w żadnym wypadku nie jest to dokument urzędowy, o którego przedłożenie możemy zostać poproszeni np. przez sąd czy też stosowny urząd. W konsekwencji oznacza to, że wspomniany wcześniej organ może odmówić uznania takiego dokumentu, jeżeli miałby on być dowodem w sprawie. W przypadku, gdy jesteśmy zobowiązani do posiadania urzędowego zaświadczenia, musimy (tak jak do tej pory) udać się do najbliższego komisariatu policji.

CEPIK w przyszłości – co jeszcze nam zaoferuje?

W przyszłości, właśnie z myślą o kierowcach zawodowych, MSW planuje również wprowadzić opcję pozwalającą na udostępnienie swoich danych pracodawcy. – Dzięki temu odpowiedni podmiot będzie miał dostęp do określonych danych, np. zgromadzonej ilości punktów karnych. Oczywiście informacje te zostaną przekazywane dobrowolnie przez samego kierowcę, a pracodawca nie będzie miał możliwości na nikim wymusić ich udostępniania. Kolejną e-usługą, jakiej wdrożenie planowane jest w 2018 roku, to m.in. „mój pojazd”, gdzie będziemy mogli sprawdzić wszelkie dane dotyczące naszego samochodu – informuje Mariusz Hendzel, ekspert kancelarii transportowej ITD-PIP. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem, które może okazać się przydatne nie tylko dla przedsiębiorstw i kierowców zawodowych, jest opcja „przypominaj o terminach”. W przypadku skorzystania z niej, system poinformuje nas o nadchodzącym badaniu technicznym pojazdu, obowiązku przedłużenia polisy ubezpieczeniowej czy też o badaniach lekarskich dla kierowców.

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Futurystyczna ciężarówka umożliwia zwiększenie efektywności przewozu o 248%

18 czerwca 2018
 Dział olejowy Shell oraz AirFlow Truck Company ogłosiły wyniki jazdy testowej ekonomicznej i ekologicznej ciężarówki Starship, która miała miejsce w Stanach Zjednoczonych na trasie o długości ponad 3700 kilometrów. Efektywność przewozu jednostki ładunku[1] wyniosła litr na 68,9 tonokilometrów (galon na 178,4 tonomil)[2] – co jest wynikiem aż 2,5-krotnie lepszym w stosunku do średniej w Ameryce Północne, która wynosi litr na 27,8 tonokilometrów (galon na 72 tonomil)[3].

czytaj więcej »


Badanie Bibby MSP Index

15 czerwca 2018

Nieterminowe regulowanie opłat za sprzedane wyroby czy wykonane usługi dotyka 6/10 przedstawicieli sektora MŚP – wynika z 15. fali badania Bibby MSP Index. Z problemem niezapłaconej na czas faktury przynajmniej raz w miesiącu styka się ponad połowa (52,6%) ankietowanych firm. Jak na tym tle wygląda branża transportowa?

czytaj więcej »


Monitoring nie jest zły. Tylko trzeba przekonać o tym kierowcę

13 czerwca 2018

Dla większości firm korzyści płynące z monitorowania pojazdów są oczywiste. W celu pełnego wykorzystania możliwości i udogodnienia, jakie firmie przynosi monitoring floty, niezbędne jest przekonanie kierowców do tego rozwiązania. Jak tego dokonać? Poniżej prezentujemy pięć sprawdzonych sposobów.

czytaj więcej »


Prezesi na start

12 czerwca 2018

Ekstremalne zadanie sportowe wykonane dla szczytnej idei to cel Funduszu Podwójne Wyzwanie. Warto dołączyć do prezesów trzech dużych firm. Patronat objęły Truck&Business Polska i Log24.pl.

czytaj więcej »


Blaski i cienie leasingu

5 czerwca 2018

Najbardziej popularnym sposobem finansowania zakupu środków trwałych w transporcie w ostatnich latach stał się leasing, najczęściej w formie operacyjnej. Dla przypomnienia – wśród przewoźników drogowych to sposób zakupu kredytowego pojazdów poprzez jego użytkowanie i wykup ratalny w określonym czasie 3-5 lat. Ciągnik siodłowy przez ten okres jest własnością leasingodawcy, a leasingobiorca pokrywa wszelkie koszty jego eksploatacji, ubezpieczenia i opłaty obsługi „kredytowej”. Po zakończeniu umownego okresu leasingobiorca może za umówioną kwotę wykupić używany przez siebie pojazd na własność. Artykuł pojawił się w najnowszym wydaniu Truck&Business Polska i jego autorem jest Andrzej Nowrotek, wiceprzewodniczący OZPTD.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter