Kto zatrzyma pakiet mobilności?

1 października 2019

Europa, nawet Zachodnia, nie jest przygotowana na to, by przyjąć pakiet mobilności, gdyż funkcjonowanie obecnego systemu transportu drogowego opiera się na pracy przewoźników z części Środkowo-Wschodniej kontynentu. Choć wydaje się, że Niemcy i Francja najbardziej na tym skorzystają w przyszłości, to skutki nowego prawa odczują wszyscy Europejczycy w postaci wzrostu cen towarów i żywności – komentuje Karol Wolański z OCRK.

10Z danych Grupy Inelo wynika, że wartość rynku przewozowego ma się zwiększyć o 3,1 proc. do 2020 roku, zatem popyt na te usługi będzie rósł. Jeśli wschodnioeuropejscy przewoźnicy zaczną wozić mniej, czy kierowcy zawodowi z krajów Starej Unii sprostają zapotrzebowaniu na transport? Kontrowersyjne decyzje Komisji TRAN w sprawie pakietu mobilności powinny budzić niepokój wszystkich krajów Wspólnoty.

Kolejny etap prac

Do następnego etapu prac skierowano wszystkie dokumenty przegłosowane wcześniej w Parlamencie Europejskim w pierwszym czytaniu dotyczące:

  • delegowania kierowców w sektorze transportu drogowego, 28 za, 16 przeciw, 3 wstrzymało się
  • maksymalnych okresów przerw, odpoczynków, prowadzenia pojazdu – 30 za, 15 przeciw, 2 wstrzymało się
  • dostępu do rynku przewozowego – 30 za, 14 przeciw, 2 wstrzymało się.

Tym samym oficjalnie rozpoczynają się międzyinstytucjonalne negocjacje (Trilog) dotyczące przyjętych przez Parlament przepisów. Po dłuższej przerwie wynikającej z okresu wyborczego przystąpiono do finalizacji prac nad zapisami pakietu mobilności. Przewaga głosów „za” pokazuje, że po wyborach niewiele się zmieniło, jeśli chodzi o układ sił w Brukseli. Stanowisko Komisji Europejskiej, zaprezentowane już po głosowaniu w PE i łagodzące obecne przepisy zostało całkowicie pominięte w debacie europarlamentarzystów na posiedzeniu Komisji TRAN.

Wolny rynek nie ma znaczenia?

Pokazuje to, w jaki sposób prowadzone są prace nad prawem, które ma regulować europejski system transportu drogowego. Pośpiech, brak rzetelnej dyskusji oraz, co najważniejsze, brak odniesienia się do jakichkolwiek badań dotyczących skutków planowanych zmian dla wszystkich państw członkowskich budzi kontrowersje i niepokój. Unia, w której w ciągu 15 lat polscy przewoźnicy wypracowali trzecią pozycję w udziale PKB, zapewniająca swobodę przepływu towarów i usług, w odniesieniu do tej konkretnej branży właśnie upada. Teraz czas na Radę UE, która przed podjęciem decyzji, co do dalszych losów pakietu mobilności przeprowadzi szereg spotkań z KE i PE w ramach tzw. trilogu.

Wszystko po to, by nie przedłużać już procedury legislacyjnej. Z punktu widzenia rodzimych przedsiębiorców dzisiejszy wynik głosowania należy uznać za próbę maksymalnego ograniczenia w udziale w rynku przewozowym, co z wolnym rynkiem, będącym u podstaw UE, nie ma nic wspólnego.

Pozorny sukces Europy Zachodniej

Najwięcej na nowych regulacjach unijnych w ramach „ochrony” swojego rynku skorzystają Niemcy, Francja, a także Włochy, Austria i kraje Beneluksu. Ciężko przewidzieć wpływ pakietu na gospodarkę Wielkiej Brytanii oraz Irlandii z uwagi na brexit. Razem z Polską najbardziej ucierpią między innymi Rumunia, Litwa, Słowacja, Bułgaria i Łotwa. Niepocieszeni z uwagi na dalekie trasy typu cross-trade i udział w kabotażu będą też Portugalczycy i Hiszpanie. Jeśli Europa Środkowo-Wschodnia będzie przewozić mniej towarów, jak zostanie wypełniona luka pomiędzy popytem na transport transgraniczny a niedoborem wykwalifikowanych kierowców samochodów ciężarowych?

 

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Teraźniejsza przyszłość autonomicznej motoryzacji

17 października 2019
Największe światowe koncerny samochodowe intensywnie pracują nad rozwojem autonomicznych pojazdów. Powstają konstrukcje, które pozwolą kierowcy w czasie jazdy pracować na komputerze, oglądać filmy lub czytać. Następnym krokiem będzie rezygnacja z miejsca dla kierowcy. Wszyscy staniemy się pasażerami. Wiele się jednak przedtem wydarzy.

czytaj więcej »


Produkt Innowacyjny dla Logistyki, Transportu i Produkcji 2019

16 października 2019

Już niespełna trzy tygodnie pozostały na zgłaszanie do konkursu Produkt Innowacyjny dla Logistyki, Transportu i Produkcji 2019 produktów i usług wspierających logistykę. Zgłoszenia przyjmujemy do poniedziałku 4 listopada. Zapraszamy do udziału!

czytaj więcej »


Telematyczna fuzja

15 października 2019
Od 1 października 2019 roku TomTom Telematics zmienia się w Webfleet Solutions.

czytaj więcej »


Monitoring pojazdów w nowej odsłonie

11 października 2019

TomTom Telematics zaprezentował Asset Tracking. Dzięki niej firmy transportowe mogą sprawdzić stan i pozycję naczep, generatorów i innych elementów wyposażenia swojej floty.

czytaj więcej »


System identyfikacji dla polskiej elektromobilności

9 października 2019
PSPA opracowało System Identyfikacji Elektromobilności, w tym propozycje znaków drogowych pionowych i poziomych. Oznakowania oparte na propozycjach PSPA wdrożyło już miasto Łódź.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter