Korzystanie z trybu OUT w tachografie

30 stycznia 2019

Tachograf, jak wiadomo, towarzyszy kierowcy zawodowemu niemalże w każdej sekundzie jego pracy. Są jednak wyjątki, kiedy możemy o nim na chwilę zapomnieć – odpoczynek w domu, święta czy też… jazda. Dokładnie tak! Tachograf, w niektórych sytuacjach może nie rejestrować czasu pracy. Zobacz w jakich.

Tryb OUT to procedura związana zakresem stosowania Rozporządzenia nr 561/2006, 165/2014 oraz umowy AETR. Oznacza sytuację wyłączenia danego przejazdu z przepisów dot. przewozów drogowych rzeczy lub osób. W tym czasie pojazd (oraz kierowca) nie podlegają obowiązkowi rejestrowania swojej aktywności w tachografie. Tym samym kierujący nie jest zobowiązany do przestrzegania ograniczeń czasu jazdy oraz odpoczynków wynikających bezpośrednio z Rozporządzenia nr 561/2006.

 Dla kogo OUT?

W związku z tym, że niektóre firmy, a tym samym pojazdy, realizują specyficzne i niestandardowe przewozy, ustawodawcy postanowili wyłączyć je spod przepisów. – Często słyszymy, że kierowcy jadą na „oucie”. Może się tak stać wtedy, gdy są to np. przewozy odpadów komunalnych. Należy jednak pamiętać, że jeżeli ten sam kierowca dostanie zlecenie od dyspozytora, aby odebrał odpady od firmy (np. opakowania po zakupionych towarach, odpady biurowe), taki przejazd nie podlega już pod wykluczenia. Zatem praca takiego kierowcy musi zostać w pełni udokumentowana przez tachograf. Jest to o tyle istotne, że firmy, które chcą trudnić się wywozem odpadów komunalnych i zdecydują się na demontaż tachografu, muszą pamiętać o tym, że w przyszłości nie mogą realizować innych operacji, które wymagają obecności urządzenia rejestrującego – tłumaczy Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Dodatkowo z wyłączenia można korzystać również w trakcie przewozu płodów rolnych w gospodarstwie, jak i podczas przejazdów serwisowych i w trakcie konserwacji pojazdu. Z trybu OUT kierowca skorzysta również podczas przejazdu, który jest nieprzystosowany do przewozu rzeczy, np. wtedy, gdy porusza się samym ciągnikiem siodłowym. Rozporządzenie 561/2006 wyłącza również pomoc drogową (do 100 km od bazy) oraz przewozy osób na linii regularnej do 50 km.

 Warto pamiętać

Należy również pamiętać o tym, że w związku z dodatkowymi regulacjami, przedsiębiorcy bardzo często mylą się co do tego, czy dany przejazd to przejazd w trybie OUT czy też nie. – W różnych sytuacjach pojawiają się różne ograniczenia możliwości zastosowania tego przepisu (jednym z nich jest wspomniany wcześniej przewóz odpadów). Najczęściej jest to odległość od bazy przedsiębiorstwa (50 – 100 km). Natomiast niektóre wyłączenia nie są objęte ograniczeniem pod względem odległości, np. przejazd zupełnie nowym pojazdem, nieprzystosowanym do przewozu rzeczy – kontynuuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Najczęściej wyłączenie z przepisów stosuje się w sytuacji napraw, konserwacji lub podczas przejazdów po terenach budowy, obszarach niepublicznych. I tym samym, np. dojazd do serwisu na przegląd, konserwację lub naprawdę, jest wyłączony z przepisów o czasie pracy jedynie wtedy, gdy nie jest częścią normalnej trasy tego pojazdu z załadunkiem lub na załadunek. Jeśli kierowca odwiedzi serwis „po drodze”, wyłączenie nie będzie uznane.

Przewóz na pusto – w trybie OUT czy nie?

Najwięcej kontrowersji w wypadku wykluczenia spod przepisów, budzi przewóz „na pusto”. – Często do naszej Kancelarii trafiają przedsiębiorcy oraz kierowcy, którzy pytają o to, czy przejazd powrotny bez załadunku może być realizowany w trybie OUT. Odpowiedź jest jedna: nie. Co do zasady, pod regulacje dla transportu drogowego rzeczy czy też osób podlegają pojazdy przystosowane do takich przewozów. Niekoniecznie załadowane, czy też nie. Jeżeli w danym przedsiębiorstwie nadal pojawiają się wątpliwości interpretacyjne, zapraszamy na konsultacje. Najwięcej kłopotów sprawiać mogą przejazdy na liniach regularnych, wywóz odpadów komunalnych czy też pomoc drogowa, gdyż właśnie te sytuacje są dodatkowo określone kolejnymi ograniczeniami – przekonuje Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Nowy Ducato

16 lipca 2019

W salonach dealerów Fiata i Fiata Professional można składać zamówienia na Ducato MY2020. Pojazd został odnowiony pod względem wyposażenia i technologii. Debiutują nowe silniki Euro 6D, wyposażone w pakiet ECOpack, który wykorzystując Start&Stop, inteligentny alternator, pompę paliwa sterowaną elektronicznie i tryb „Eco” gwarantuje oszczędność energii i paliwa, wpływając korzystnie na TCO. Nowością jest też zaawansowana automatyczna skrzynia biegów. Dostępne są również systemy informacyjno-rozrywkowe najnowszej generacji  i zaawansowane systemy wspomagania jazdy.

czytaj więcej »


Prąd, CNG, LNG na kartę paliwową

11 lipca 2019

Wszystko wskazuje na to, że rok 2019 przejdzie do historii jako ten, w którym polska branża TSL na serio zaczęła myśleć o ekologii. Składają się na to światowe trendy i postęp technologiczny, ale też rachunek ekonomiczny. Coraz głośniej jest dziś o pojazdach autonomicznych, drogach zasilanych prądem, ale też o preferencyjnych warunkach na trasach całej Europy dla aut emitujących mniej zanieczyszczeń.

czytaj więcej »


AutoCB

9 lipca 2019

AutoMapa opublikowała AutoCB – nową, darmową aplikację łączącą w sobie cechy radia CB oraz krótkofalówki „walkie-talkie”. Rozwiązanie od kilku miesięcy znają już użytkownicy AutoMapy. Teraz, w formie wygodnej aplikacji, trafia do wszystkich pozwalając na pełne korzystanie z zalet komunikacji głosowej, także podczas korzystania z innych programów.

czytaj więcej »


Pierwszy nowy Actros w Polsce dla Kawczyński Logistics

5 lipca 2019

W siedzibie dealera Mercedes-Benz Trucks Sobiesław Zasada Automotive w Brzozie, oficjalnie przekazano pierwszego nowego Actrosa. Trafił on do firmy transportowej Kawczyński Logistics ze Ślesina.

czytaj więcej »


Niemcy skarżą Austrię za utrudnienia w ruchu

28 czerwca 2019

W ubiegłym tygodniu Austria wygrała postępowanie przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej przeciwko niemieckiemu systemowi opłat. Z uwagi na przegrane postępowanie, niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu zamierza donieść na Austrię i wnieść swoją własną skargę.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter