Brak kierowców wyzwaniem rynku transportowego w Polsce

11 maja 2017

W ostatnich latach znacząco wzrosła liczba obcokrajowców pracujących dla polskich firm transportowych. Jak pokazują dane z raportu „Rynek pracy kierowców w Polsce”, takie zainteresowanie kierowcami z zagranicy wynika ze zbyt małej liczby pracowników dostępnych na polskim rynku. Szacuje się, że w Polsce niedobór ten sięga ok. 100 000 kierowców zawodowych[i][1]. W konsekwencji spółki transportowe zmuszone są do dostosowania swoich ofert pracy do potrzeb pracowników z zagranicy.Niewystarczająca liczba polskich kierowców zawodowych to jeden z głównych tematów Spotkania Transportowego, organizowanego w ramach wiosennej edycji targów Transportu i Spedycji  Transportex w Sosnowcu. Podczas spotkania, które odbyło się 26 kwietnia br., eksperci branży transportowej debatowali między innymi nad głównymi przyczynami małej dostępności kierowców. Jak wynika z raportu „Rynek pracy kierowców w Polsce” obecnie na polskim rynku powstała luka na poziomie ok. 100 000 brakujących pracowników. Specjaliści wskazują, że deficyt spowodowany jest głównie wysokimi kosztami i skomplikowanym procesem uzyskiwania uprawnień, a także wieloma wymaganiami formalno-prawnymi. Kierowca zawodowy, który wchodzi na rynek pracy musi liczyć się z poniesieniem kosztów rzędu 10 000 zł. To suma pieniędzy, która przeznaczana jest na otrzymanie obowiązkowych uprawnień do prowadzenia samochodów ciężarowych. Polskich kierowców zniechęca taki wydatek, dlatego coraz mniej z nich decyduje się na zatrudnienie w zawodzie. Ze względu na brak stabilnego zespołu, firmy transportowe zmuszone są do posiłkowania się pracownikami z zagranicznych rynków, a tym samym dostosowania się do potrzeb obcokrajowców.

– Szacuje się, że ponad 20 proc. obecnie zatrudnionych kierowców rozważa zmianę pracy w przeciągu 3 miesięcy. W obliczu tych danych i znaczącego niedoboru kierowców, polskie firmy transportowe posiłkują się pracownikami spoza naszego kraju, w głównej mierze ze wschodu. Głównym problemem okazują się jednak bariery językowe. W takich sytuacjach, to od właścicieli spółek wymaga się, aby dostosowali oni oferty pracy do potrzeb zatrudnianych kierowców z zagranicy – mówi Kamil Korbuszewski, dyrektor Działu Sprzedaży GBOX.

Jak wskazuje ekspert, branża transportowa w Polsce coraz częściej sięga po rozwiązania telematyczne, umożliwiające właścicielom, spedytorom oraz kierowcom komunikację w językach obcych. Co więcej, opcje takie jak zdalne pobieranie danych z karty kierowcy i tachografu  czy dokumentowanie przekraczania granic są w stanie ułatwić bądź zdjąć z kierowców szereg obowiązków formalnych.

Przy zatrudnieniu obcokrajowców istotne jest, aby wszystkie obowiązki i ustalenia formalne zostały w pełni zrozumiane przez obie strony, zarówno pracodawcę, jak i pracownika. Wyjaśnienie skomplikowanych przepisów w zakresie czasu pracy kierowcy w języku obcym może przysporzyć wielu nieporozumień. Właściciele firm transportowych powinni zwrócić na to szczególną uwagę i dążyć do jak największej automatyzacji niektórych procesów – doradza Kamil Korbuszewski.

[1] Dane pochodzące z raportu PwC „Rynek pracy kierowców w Polsce” z października 2016 r., https://www.pwc.pl/pl/pdf/pwc-raport-rynek-pracy-kierowcow.pdf.

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Stan i perspektywy rozwoju międzynarodowego transportu drogowego rzeczy w Polsce – premiera książki dla firm transportowych i spedytorów

11 kwietnia 2018

Międzynarodowi przewoźnicy drogowi i spedytorzy zastanawiający się nad tym jak rozwiązać bieżące problemy związane z codzienną działalnością i jak będzie wyglądała najbliższa przyszłość mają szansę zdobycia wielu (bez)cennych informacji. Kilka dni temu na rynku pojawiła się książka „Stan i perspektywy rozwoju międzynarodowego transportu drogowego rzeczy w Polsce” pod redakcją prof. dr hab. Zdzisława Kordela i prof. dr hab. Wojciecha Paprockiego. Poruszana tematyka jest niezwykle ważna, a dotychczas nie doczekała się tak fachowej publikacji. 

czytaj więcej »


Od garażu do…

10 kwietnia 2018

Rok temu uruchomiono cyfrową platformę frachtową Saloodo!. – Wiele startupów opowiada historie o tym, jak zaczynali w garażu. W przypadku Saloodo! wyglądało to nieco inaczej – nasze pierwsze biuro znajdowało się nad garażem, wspomina Elaine Tan, mrugając okiem. Chief Technology Officer jest w Saloodo! od początku i nadzorowała uruchomienie cyfrowej platformy frachtowej rok temu.

czytaj więcej »


Dachser będzie testował elektryczną ciężarówkę

4 kwietnia 2018

Dachser wkrótce rozpocznie testy w pełni elektrycznego ciężkiego pojazdu eActros, wyprodukowanego przez Mercedes-Benz. Dachser jest jedną z pierwszych firm, do której trafi innowacyjny model ciężarówki. Operator będzie testował eActrosa przez 12 miesięcy.

czytaj więcej »


UTA a EETS

4 kwietnia 2018

Nowy model UTA One – interoperacyjne rozwiązanie do opłat drogowych firmy UTA umożliwia pobieranie opłat drogowych we wszystkich uczestniczących w systemie państwach UE. 

czytaj więcej »


Życzenia Wielkanocne

30 marca 2018

Życzenia świąteczne dla Czytelników Truck&Business Polska. 

czytaj więcej »


Newsletter