Brak kierowców wyzwaniem rynku transportowego w Polsce

11 maja 2017

W ostatnich latach znacząco wzrosła liczba obcokrajowców pracujących dla polskich firm transportowych. Jak pokazują dane z raportu „Rynek pracy kierowców w Polsce”, takie zainteresowanie kierowcami z zagranicy wynika ze zbyt małej liczby pracowników dostępnych na polskim rynku. Szacuje się, że w Polsce niedobór ten sięga ok. 100 000 kierowców zawodowych[i][1]. W konsekwencji spółki transportowe zmuszone są do dostosowania swoich ofert pracy do potrzeb pracowników z zagranicy.Niewystarczająca liczba polskich kierowców zawodowych to jeden z głównych tematów Spotkania Transportowego, organizowanego w ramach wiosennej edycji targów Transportu i Spedycji  Transportex w Sosnowcu. Podczas spotkania, które odbyło się 26 kwietnia br., eksperci branży transportowej debatowali między innymi nad głównymi przyczynami małej dostępności kierowców. Jak wynika z raportu „Rynek pracy kierowców w Polsce” obecnie na polskim rynku powstała luka na poziomie ok. 100 000 brakujących pracowników. Specjaliści wskazują, że deficyt spowodowany jest głównie wysokimi kosztami i skomplikowanym procesem uzyskiwania uprawnień, a także wieloma wymaganiami formalno-prawnymi. Kierowca zawodowy, który wchodzi na rynek pracy musi liczyć się z poniesieniem kosztów rzędu 10 000 zł. To suma pieniędzy, która przeznaczana jest na otrzymanie obowiązkowych uprawnień do prowadzenia samochodów ciężarowych. Polskich kierowców zniechęca taki wydatek, dlatego coraz mniej z nich decyduje się na zatrudnienie w zawodzie. Ze względu na brak stabilnego zespołu, firmy transportowe zmuszone są do posiłkowania się pracownikami z zagranicznych rynków, a tym samym dostosowania się do potrzeb obcokrajowców.

– Szacuje się, że ponad 20 proc. obecnie zatrudnionych kierowców rozważa zmianę pracy w przeciągu 3 miesięcy. W obliczu tych danych i znaczącego niedoboru kierowców, polskie firmy transportowe posiłkują się pracownikami spoza naszego kraju, w głównej mierze ze wschodu. Głównym problemem okazują się jednak bariery językowe. W takich sytuacjach, to od właścicieli spółek wymaga się, aby dostosowali oni oferty pracy do potrzeb zatrudnianych kierowców z zagranicy – mówi Kamil Korbuszewski, dyrektor Działu Sprzedaży GBOX.

Jak wskazuje ekspert, branża transportowa w Polsce coraz częściej sięga po rozwiązania telematyczne, umożliwiające właścicielom, spedytorom oraz kierowcom komunikację w językach obcych. Co więcej, opcje takie jak zdalne pobieranie danych z karty kierowcy i tachografu  czy dokumentowanie przekraczania granic są w stanie ułatwić bądź zdjąć z kierowców szereg obowiązków formalnych.

Przy zatrudnieniu obcokrajowców istotne jest, aby wszystkie obowiązki i ustalenia formalne zostały w pełni zrozumiane przez obie strony, zarówno pracodawcę, jak i pracownika. Wyjaśnienie skomplikowanych przepisów w zakresie czasu pracy kierowcy w języku obcym może przysporzyć wielu nieporozumień. Właściciele firm transportowych powinni zwrócić na to szczególną uwagę i dążyć do jak największej automatyzacji niektórych procesów – doradza Kamil Korbuszewski.

[1] Dane pochodzące z raportu PwC „Rynek pracy kierowców w Polsce” z października 2016 r., https://www.pwc.pl/pl/pdf/pwc-raport-rynek-pracy-kierowcow.pdf.

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Samochody ciężarowe ciągną transport ciężki

20 listopada 2017

W trzech pierwszych kwartałach br. firmy leasingowe sfinansowały w segmencie transportu ciężkiego aktywa o wartości 12,8 mld zł, porównywalne wartości do analogicznego okresu w 2016 roku. Szczególnie duży wzrost, o ponad 11 proc. dotyczył samochodów ciężarowych powyżej 3,5 t.

czytaj więcej »


frameLOGIC z GPS-LOG

16 listopada 2017

frameLOGIC, dostawca kompleksowych rozwiązań telematycznych, ogłosił przejęcie lokalnej konkurencji GPS-LOG. W wyniku transakcji, frameLOGIC pozyskał kilkuset nowych klientów oraz wkomponował cały zespół pracowników GPS-LOG w swoje struktury.

czytaj więcej »


Ekonomiczne opony do aut ciężarowych

9 listopada 2017

Marka Dayton wprowadza dwa nowe produkty do portfolio ekonomicznego segmentu opon ciężarowych. Są to D550S na oś kierowaną oraz D650D na oś napędową do średniej wielkości ciężarówek.

czytaj więcej »


Stawiają na LNG

7 listopada 2017

Grupa Jost podpisuje umowę na 500 samochodów ciężarowych IVECO Stralis NP (Natural Power) z zamiarem konwersji 35% swojego parku pojazdów na LNG do 2020 roku. Jedna z największych europejskich firm przewozowo-logistycznych złożyła duże zamówienie na samochody ciężarowe zasilane gazem ziemnym, stawiając na skroplony gaz ziemny (LNG) jako alternatywę dla oleju napędowego.

czytaj więcej »


Zasady ekojazdy

7 listopada 2017

Kierowca samochodu ciężarowego, który stosuje się do zasad ekonomicznej jazdy, może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 20 proc, a trwałość podzespołów wydłużyć o kilka lat. Jak wprowadzić w życie zasady ekojazdy?

czytaj więcej »


Newsletter