Brak kierowców wyzwaniem rynku transportowego w Polsce

11 maja 2017

W ostatnich latach znacząco wzrosła liczba obcokrajowców pracujących dla polskich firm transportowych. Jak pokazują dane z raportu „Rynek pracy kierowców w Polsce”, takie zainteresowanie kierowcami z zagranicy wynika ze zbyt małej liczby pracowników dostępnych na polskim rynku. Szacuje się, że w Polsce niedobór ten sięga ok. 100 000 kierowców zawodowych[i][1]. W konsekwencji spółki transportowe zmuszone są do dostosowania swoich ofert pracy do potrzeb pracowników z zagranicy.Niewystarczająca liczba polskich kierowców zawodowych to jeden z głównych tematów Spotkania Transportowego, organizowanego w ramach wiosennej edycji targów Transportu i Spedycji  Transportex w Sosnowcu. Podczas spotkania, które odbyło się 26 kwietnia br., eksperci branży transportowej debatowali między innymi nad głównymi przyczynami małej dostępności kierowców. Jak wynika z raportu „Rynek pracy kierowców w Polsce” obecnie na polskim rynku powstała luka na poziomie ok. 100 000 brakujących pracowników. Specjaliści wskazują, że deficyt spowodowany jest głównie wysokimi kosztami i skomplikowanym procesem uzyskiwania uprawnień, a także wieloma wymaganiami formalno-prawnymi. Kierowca zawodowy, który wchodzi na rynek pracy musi liczyć się z poniesieniem kosztów rzędu 10 000 zł. To suma pieniędzy, która przeznaczana jest na otrzymanie obowiązkowych uprawnień do prowadzenia samochodów ciężarowych. Polskich kierowców zniechęca taki wydatek, dlatego coraz mniej z nich decyduje się na zatrudnienie w zawodzie. Ze względu na brak stabilnego zespołu, firmy transportowe zmuszone są do posiłkowania się pracownikami z zagranicznych rynków, a tym samym dostosowania się do potrzeb obcokrajowców.

– Szacuje się, że ponad 20 proc. obecnie zatrudnionych kierowców rozważa zmianę pracy w przeciągu 3 miesięcy. W obliczu tych danych i znaczącego niedoboru kierowców, polskie firmy transportowe posiłkują się pracownikami spoza naszego kraju, w głównej mierze ze wschodu. Głównym problemem okazują się jednak bariery językowe. W takich sytuacjach, to od właścicieli spółek wymaga się, aby dostosowali oni oferty pracy do potrzeb zatrudnianych kierowców z zagranicy – mówi Kamil Korbuszewski, dyrektor Działu Sprzedaży GBOX.

Jak wskazuje ekspert, branża transportowa w Polsce coraz częściej sięga po rozwiązania telematyczne, umożliwiające właścicielom, spedytorom oraz kierowcom komunikację w językach obcych. Co więcej, opcje takie jak zdalne pobieranie danych z karty kierowcy i tachografu  czy dokumentowanie przekraczania granic są w stanie ułatwić bądź zdjąć z kierowców szereg obowiązków formalnych.

Przy zatrudnieniu obcokrajowców istotne jest, aby wszystkie obowiązki i ustalenia formalne zostały w pełni zrozumiane przez obie strony, zarówno pracodawcę, jak i pracownika. Wyjaśnienie skomplikowanych przepisów w zakresie czasu pracy kierowcy w języku obcym może przysporzyć wielu nieporozumień. Właściciele firm transportowych powinni zwrócić na to szczególną uwagę i dążyć do jak największej automatyzacji niektórych procesów – doradza Kamil Korbuszewski.

[1] Dane pochodzące z raportu PwC „Rynek pracy kierowców w Polsce” z października 2016 r., https://www.pwc.pl/pl/pdf/pwc-raport-rynek-pracy-kierowcow.pdf.

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Dostawczy Fiat w abonamencie

16 lutego 2018

Fiat Professional wprowadza program finansowania samochodów dostawczych w formie stałego miesięcznego abonamentu bez potrzeby angażowania kapitału na wpłatę początkową. Klient otrzymuje nowy model na 24 miesiące w wybranym przez siebie wariancie opłaty wstępnej i rocznego przebiegu.

czytaj więcej »


Nowy prezes KUKE

14 lutego 2018

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE S.A.) powołało nowego prezesa zarządu. Stanowisko objął Janusz Władyczak, który od czerwca 2016 roku pełnił funkcje wiceprezesa zarządu odpowiedzialnego za rozwój i sprzedaż produktów ubezpieczeniowych.

czytaj więcej »


Jan Łagunionok w Hussar Transport

12 lutego 2018

Jan Łagunionok obejmuje stanowisko dyrektora ds. floty w Hussar Transport. Nowy członek zespołu będzie odpowiedzialny m.in. za ekspansję spółki na nowych rynkach zagranicznych.

czytaj więcej »


Goodyear ma nowych klientów

8 lutego 2018

Goodyear Proactive Solutions zdobył nowych, flagowych klientów: TIP Trailer Services Poland i HOYER Mineralöl-Logistik Gmbh.

czytaj więcej »


Leasingowa fuzja

5 lutego 2018

Spółki Idea Leasing i Getin Leasing przekształciły się w Idea Getin Leasing S.A. W wyniku fuzji powstała jedna z największych firm leasingowych w Polsce i Europie Środkowej, ważny gracz wśród podmiotów finansujących środki transportu dla firm.

czytaj więcej »


Newsletter