Niesamowite możliwości dzięki aplikacjom na smartfony

13 marca 2018
Aplikacja na smartfony zamiast kluczka do samochodu, cyfrowa mapa miejsc postojowych zamiast męczącego poszukiwania parkingu i usługi typu car sharing, czyli czasowe korzystanie z samochodu bez konieczności posiadania go na własność: łączność sieciowa ułatwia życie użytkownikom dróg, zwiększając bezpieczeństwo i komfort przy jednoczesnym obniżaniu poziomu stresu na drogach. Według firmy badawczej Gartner do 2020 roku około ćwierć miliarda pojazdów na całym świecie zostanie połączonych z siecią.

Poniżej wybrane usługi sharingu i multimodalnej mobilności na rzecz bezstresowego ruchu miejskiego.
COUP. Zarezerwuj, zapłać, jedź – usługa udostępniania e-skuterów COUP to prosta alternatywa dla transportu publicznego, samochodów prywatnych lub taksówek. Po Berlinie i Paryż e-skutery pojawią się latem 2018 roku na ulicach Madrytu. Dzięki aplikacji COUP jej użytkownik może bez problemu zarezerwować znajdujący się najbliżej e-skuter i cieszyć się jazdą.
moveBW. W lipcu 2017 r. Bosch rozpoczął fazę testową multimodalnego asystenta mobilności moveBW. Usługa wykorzystuje dane w czasie rzeczywistym, aby znaleźć najprostszą drogę przez miasto. Pozwala ona szybko i elastycznie docierać do miejsca docelowego, a jednocześnie wpływa pozytywnie na zmiany w zarządzaniu ruchem w mieście.
myScotty. Korzystając z aplikacji myScotty użytkownicy są zawsze mobilni dzięki różnym ofertom transportu – od usług sharingu dla samochodów, skuterów i rowerów, a kończąc na taksówkach i autach z wypożyczalni. Użytkownicy rezerwują i płacą za usługi za pomocą smartfona. Aby korzystać z myScotty, każdy użytkownik weryfikuje swoją tożsamość na jednorazowym czacie wideo; start-up obsługuje proces rejestracji i weryfikacji u różnych dostawców.
Community-Based Parking. Dzięki wyszukiwarce miejsc parkingowych bazującej na społeczności Community-Based Parking, kierowca zostaje wyręczony w poszukiwaniu odpowiedniego miejsca dla jego samochodu. Korzystając z czujników ultradźwiękowych systemu wspomagania parkowania, auta identyfikują i mierzą wolne przestrzenie między zaparkowanymi pojazdami, gdy je mijają. Zebrane dane są przesyłane do cyfrowej mapy miejsc parkingowych, która jest dostępna dla użytkowników społeczności.
Automated Valet Parking. Kierowca opuszcza pojazd przy wjeździe do garażu i wydaje mu polecenia za pomocą aplikacji na smartfonie. Samochód sam szuka wolnego miejsca i parkuje na nim automatycznie. Jednym z czynników, który sprawił, że w pełni zautomatyzowany system parkowania staje się rzeczywistością, jest inteligentna infrastruktura parkingu, która umożliwia łączenie się z oprogramowaniem pokładowym pojazdu.
Aktualizacja oprogramowania over-the-air. To, co w przypadku smartfonów jest oczywistością, Bosch wprowadza także do samochodów: aktualizacje oprogramowania będą pobierane z chmury obliczeniowej. Umożliwia to także pobieranie dodatkowych funkcji, takich jak cyfrowa mapa miejsc parkingowych.
Perfectly keyless. Cyfrowy kluczyk do auta. Aby z niego skorzystać, kierowca pobiera aplikację na smartfon i łączy z nią swój samochód. Kiedy to zrobi, smartfon generuje jednorazowy klucz zabezpieczenia, który pasuje do cyfrowego zamka pojazdu. Właściciel może za pomocą Perfectly keyless udostępnić swoje auto innym osobom, np. członkom rodziny lub znajomym.
Prewencyjna diagnostyka pojazdów. Stan kluczowych części samochodowych takich jak akumulator, filtr paliwa lub klocki hamulcowe, jest analizowany w trakcie codziennej eksploatacji z wykorzystaniem danych z chmury. Jeśli wskazują one stan zużycia kwalifikujący je do wymiany, kierowca otrzymuje stosowny komunikat. Zapobiega to nagłej awarii samochodu na drodze.
Concierge service. Pomaga znaleźć najbliższy urząd pocztowy, zarezerwować stolik w restauracji, kupić bilet na koncert czy znaleźć atrakcje w obcym mieście. W momencie dotarcia do miasta docelowego, concierge wysyła informacje adresowe bezpośrednio do nawigacji.
Secure Truck Parking. Dostępna w całej Europie usługa Secure Truck Parking firmy Bosch pomaga kierowcom ciężarówek znaleźć odpowiednie i bezpieczne miejsce parkingowe. Przedsiębiorstwa spedycyjne i kierowcy ciężarówek mogą korzystać z bezpłatnego portalu internetowego, a w przyszłości także z aplikacji, aby rezerwować miejsca postojowe zlokalizowane wzdłuż trasy – z wyprzedzeniem lub już w drodze. Pozwala to na lepsze planowanie przejazdu, z uwzględnieniem przerw po drodze.
eCall. Od kwietnia 2018 rok system automatycznego powiadamiania ratunkowego eCall będzie w standardowym wyposażeniu wszystkich nowych pojazdów silnikowych. Bosch opracował rozwiązanie akcesoryjne retrofit eCall dla pojazdów, które nie są seryjnie wyposażone w urządzenie eCall. Umieszczane w miejscu zapalniczki samochodowej retrofit eCall wykorzystuje czujniki przyspieszenia oraz inteligentne algorytmy w celu wykrycia czy pojazd uległ wypadkowi. W nagłym przypadku specjalna aplikacja przekazuje dane do centrum serwisowego. Pozwala to szybciej reagować służbom ratunkowym, zwiększając tym samym szanse na uratowanie życia.
Integracja smartfonów. Korzystanie z nawigacji, usług streamingu lub kalendarza, nawet podczas prowadzenia samochodu lub jazdy na motocyklu? Tak, dzięki rozwiązaniu mySPIN. Integruje ono smartfon i jego aplikacje w systemie multimedialnym pojazdu. Wkrótce możliwe będzie zintegrowanie i wyświetlanie danych z chmury w czasie rzeczywistym. Te dane mogą ostrzegać kierowców o niebezpiecznych lub nieprzewidzianych sytuacjach, jak choćby korek na drodze.
Aplikacja Driving. Ta aplikacja umożliwia kierowcom bezpieczne korzystanie z aplikacji telefonicznych, nawigacyjnych, komunikacyjnych i muzycznych za pomocą poleceń głosowych i gestów wykonywanych w czasie prowadzenia pojazdu. Teraz kierowcy nie muszą już patrzeć na ekran smartfonu lub go dotykać i mogą skoncentrować się na drodze. Aplikacja Driving firmy Bosch zapewnia wygodę i rozrywkę kierowcom, których pojazdy nie są wyposażone w system multimedialny.
Connected horizon. Horyzont połączony z siecią (ang. connected horizon) sprawia, że jazda jest jeszcze bezpieczniejsza i wygodniejsza. Dostarcza dane o ruchu drogowym, korkach i wypadkach, dane topograficzne tras, w tym wzniesienia i promienie zakrętów oraz dane o infrastrukturze, takie jak znaki drogowe i ograniczenia prędkości – wszystko w czasie rzeczywistym. System pozwala pojazdom myśleć z wyprzedzeniem, zwiększając w ten sposób bezpieczeństwo i komfort.
Radar Road Signature. W przypadku autonomicznej jazdy samochodem  niezbędne są mapy o wysokiej rozdzielczości. Korzystając z informacji dostarczanych przez czujniki radarowe, Bosch opracował usługę lokalizacji pod nazwą Radar Road Signature. Można ją zintegrować z mapami o wysokiej rozdzielczości w celu  precyzyjnego określania pozycji na pasie ruchu.
Usługi prognozowania warunków drogowych. Usługa poprawia bezpieczeństwo na drogach. Przyczepność pojazdu na nawierzchni jest różna w zależności od pory roku i pogody, co wymaga od kierowcy lub auta autonomicznego modyfikacji stylu jazdy w celu uniknięcia krytycznych sytuacji. Bosch opracował własną usługę opartą na danych z chmury, aby zapewnić dostęp do informacji o stanie nawierzchni dróg. Usługa korzysta z czujników układu stabilizacji toru jazdy ESP, aby określić stan nawierzchni i współczynnik tarcia. Dane te są następnie przesyłane w czasie rzeczywistym do podłączonych do sieci pojazdów za pośrednictwem chmury.
Aplikacja do ładowania i płatności. Bosch razem z producentami samochodów, w tym Mercedes-Benz, smart i Renault, opracował aplikacje Charging App do ładowania pojazdów elektrycznych. Klienci korzystający z aplikacji mają dostęp do 17 400 stacji ładowania w pięciu krajach na terenie Europy. Wkrótce aplikacja zostanie zaktualizowana o kolejne miejsca.

Ostatnie newsy Truck&Business więcej newsów »

Jaki będzie 2019 dla polskich przewoźników?

18 stycznia 2019

Pakiet Mobilności wydaje się być najgorętszym tematem dyskusji wśród kierowców ciężarówek i właścicieli firm transportowych. Tymczasem nic jeszcze nie jest pewne i na wieści z Parlamentu Europejskiego trzeba będzie chwilę poczekać. Podobnie jak w przypadku nowych pomysłów dotyczących tachografów. Podczas, gdy jeden przepis nie wszedł jeszcze w życie, urzędnicy już mają kolejne rewolucyjne propozycje. Co więc zmieni się na pewno, a co może stać się nieodległą i niepokojącą przyszłością? Komentują eksperci Inelo i Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

czytaj więcej »


Rok 2018 na budowie polskich dróg szybkiego ruchu

15 stycznia 2019

W mijającym roku oddanych do użytku zostało 275,1 km dróg ekspresowych. Uwzględniając w łącznej kalkulacji inwestycji – wcześniejsze niż zakładano zakończenie prac na niektórych odcinkach – zabraknie wykonania 72 km dróg szybkiego ruchu. Tegoroczne plany udało się zrealizować tylko częściowo.

czytaj więcej »


Najważniejsze zmiany w taryfikatorze dla polskich przewoźników

11 stycznia 2019

Miniony rok upłynął pod znakiem nowych regulacji w polskim prawie drogowym. Nowości uwzględniają między innymi wysokie kary, ale także możliwość utraty licencji czy przepisy dotyczące pracy w godzinach nocnych. Nie wszystkie zapisy są jasne i jednoznaczne dla kierowców oraz przedsiębiorców. Na co warto zwrócić uwagę? Eksperci podsumowują i komentują najważniejsze zmiany dla polskiego transportu.

czytaj więcej »


Ile zapłacić kierowcom?

9 stycznia 2019

Od 5 do 8,5 tysiąca zł na rękę – tyle może zarobić kierowca ciężarówki w polskim przedsiębiorstwie transportowym. Jak to możliwe, skoro będzie zatrudniony na najniższą krajową, która w 2019 roku wyniesie 2250 zł brutto miesięcznie? Na wynagrodzenie truckera składa się jeszcze wiele innych elementów wynikających ze specyfiki zawodu. Na co warto zwracają uwagę kierowcy oraz co może przynieść przyszłość, podpowiadają eksperci Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

czytaj więcej »


Zimowe wyposażenie ciężarówki w pigułce

7 stycznia 2019

Zima to wymagający czas dla branży transportowej. O tej porze roku na drodze liczą się nie tylko umiejętności kierowców, ale też odpowiednie wyposażenie pojazdów. Opony zimowe, łańcuchy, łopata czy worek z piaskiem zwiększają ich szanse w starciu ze śniegiem i oblodzeniem. A stawka jest wysoka, bo jest nią bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchy drogowego. Z tego względu zimowe wyposażenie ciężarówki jest w wielu krajach regulowane przez prawo. Continental zebrał najważniejsze europejskie przepisy, które należy wziąć pod uwagę, planując międzynarodową trasę.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter