Zmienna koniunktura w sprzedaży sam. ciężarowych

Zauważalna na początku 2010 r. poprawa nastrojów na rynku związana ze zwiększeniem sprzedaży używanych samochodów ciężarowych pozwalała na bardziej optymistyczne prognozy na kolejne miesiące. Tymczasem popyt na najbardziej poszukiwane ciągniki siodłowe Euro5 nagle spadł.
Umacniająca się w stosunku do euro złotówka, obniżająca ceny, ale również dochody przewoźników oraz wzrost cen paliw wywołały niepewność wśród firm transportowych, które wstrzymały się z zakupami taboru. Po raz kolejny okazało się, że gwałtowne ruchy kursu euro negatywnie wpływają na rynek transportowy.

Wraz z poprawą pogody ożywił się rynek krajowy, preferujący najmłodsze ciągniki Euro3. Popyt na nie wyraźnie wzrósł, a ceny przestały spadać. Ukształtowały się również nowe tendencje. Poszukiwane są ciągniki z mniejszymi kabinami, lżejszymi i lepiej dostosowanymi do lokalnego charakteru ruchu.

Bez automatycznej skrzyni

Poza tym zdecydowanie preferowane są pojazdy z manualnymi skrzyniami biegów (automatyczna skrzynia biegów praktycznie dyskwalifikuje pojazd w sprzedaży). Takich samochodów nie ma już
wiele na rynku, co może świadczyć o możliwym wzroście cen w najbliższej przyszłości.
Starsze ciągniki siodłowe nadal są eksportowane poza Europę, ale ich podaż gwałtownie spada.

Tutaj również zdecydowanie preferowane są skrzynie manualne. Kłopoty wciąż przeżywa rynek samochodów dystrybucyjnych i budowlanych. Te pierwsze sprzedają się bardzo słabo. Pojazdy konstrukcyjne oczekują na początek sezonu budowlanego i istnieje szansa na stopniowe ożywienie ich sprzedaży.

Stabilizacja cenowa

Wr az z oż ywieniem r ynku import samochodów do Polski powrócił do dawnego poziomu. Sprowadzane są pojazdy, na które istnieje największe zapotrzebowanie, a więc ciągniki spełniające ekologiczną normę Euro5 oraz 4- 5-letnie Euro3. Jednak floty w Europie Zachodniej wstrzymały się z wymianą taboru, stoki powoli wyczerpują się, a ceny zaczynają stopniowo rosnąć. Na razie spadek kursu Euro w Polsce amortyzuje ten trend, ale w dalszej perspektywie należy spodziewać się wzrostów cen także w kraju. Póki co, po raz pierwszy od wielu miesięcy ceny na całym rynku ustabilizowały się, a spadki wartości powróciły do normy sprzed kryzysu. Jedno jest pewne, nie należy się już spodziewać drastycznych ruchów cenowych, z którymi mieliśmy do czynienia w ciągu ostatnich dwóch lat.
Ubiegłoroczny kryzys dotknął również rynek autobusów. W Europie sprzedaż spadła o ok. 20 proc., natomiast w Polsce aż o ponad 45 proc., do poziomu zaledwie 950 sztuk. Szczególnie drastycznie problemy odczuł rynek autobusów międzymiastowych i turystycznych. Przewoźnicy wstrzymali się z zakupami, a wielu musiało zwrócić firmom leasingowym użytkowane już pojazdy. Część importerów uruchomiła w Polsce wynajem autobusów z możliwością ich późniejszego zakupu. 2010 rok zapowiada się już lepiej. Podobnie, jak w przypadku samochodów ciężarowych, nie należy spodziewać się gwałtownego wzrostu popytu, a raczej powolnego odbudowywania rynku.

Marcin Kardas
EurotaxGlass’s Polska

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Dogonione marzenie

Dogonione marzenie

Anna Czubaszek, kierowca zawodowy, wykształcony pedagog, bloger modowy opowiada o tym dlaczego uprawia ten teoretycznie męski zawód i jak jest traktowana w branży. Mówi także o poziomie prowadzenia pojazdów przez użytkowników ciągników siodłowych.

czytaj więcej »

Trudne negocjacje

Trudne negocjacje

Anna Paluszek-Dancewicz, spedytor krajowy i międzynarodowy w transporcie rzeczy i osób w firmie „Anbarden Bartłomiej Dancewicz” opowiada o sytuacji na linii przewoźnik-nadawca transportu, radzeniu sobie z pakietem mobilności oraz problemach z kierowcami.

czytaj więcej »

Dokąd zmierzasz spedycjo?

Dokąd zmierzasz spedycjo?

Rolf-Dieter Lafrenz, prezes Cargonexx GmbH opowiada o zmianach na rynku usług spedycyjnych w Polsce  perspektywach rozwoju „elektronicznych spedycji” oraz ciekawej sytuacji w jakiej znalazły się małe spedycje. 

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter