Półmetek wakacji? Co z cenami paliw na stacjach?

Półmetek wakacji? Co z cenami paliw na stacjach?

Za litr benzyny bezołowiowej 95  płacimy obecnie około 5,61 zł, benzyny bezołowiowej 98 – 5,82 zł, oleju napędowego – 5,58 zł, autogazu – 2,29 zł. Oznacza to spadek średnich cen benzyny Eurosuper 95 o 3 grosze na litrze  i olejunapędowego o 2 grosze na litrze w ciągu ostatniego tygodnia. Pozwala to wciąż na utrzymanie cen poniżej poziomu z roku ubiegłego, jednak benzyna bezołowiowa 95 jest tańsza już tylko o 5 gr/l niż rok temu, a olej napędowy o 2gr/l.  Ceny autogazu spadły natomiast o 1 grosz na litrze i tym samym są na poziomie najniższym od listopada 2010 roku.

Niestety tydzień na rynku hurtowym kończymy wzrostem cen benzyn i oleju napędowego, który może być kontynuowany w przyszłym tygodniu. To sprawia, że zmiana kierunku cen odnotowana na stacjach w tym tygodniu może okazać się krótkotrwała.

Przed rokiem w sierpniu ceny na stacjach rosły.  Benzyna i olej napędowy zdrożały o 16 i 13 groszy.  Czy grozi nam taki scenariusz? Na razie pewne jest to, że nie powrócimy do poziomów z początku wakacji.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 2-08-2013 w Orlenie: Eurosuper 95 – 4432 PLN/1000l (wzrost o 44 PLN/1000l w porównaniu do cen z 26-07-2013), Superplus 98 – 4501 PLN/1000l (wzrost  o 45 PLN/1000l), olej napędowy 4303 PLN/1000 l (spadek o 5 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2999 PLN/1000 l (spadek o 6 PLN/1000l).  

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 2-08-2013 w Lotosie:  Eurosuper 95 – 4422 PLN/1000l (wzrost o 34 PLN/1000l w porównaniu do cen z 26-07-2013),  Superplus 98 – 4491 PLN/1000l (wzrost o 35 PLN/1000l), olej napędowy 4433 PLN/1000 l (wzrost o 69 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 3118 PLN/1000 l (wzrost o 67 PLN/1000l).

Ceny ropy zarówno w Londynie jak i Nowym Jorku kończą tydzień na poziomie wyższym niż przed tygodniem .

Notowania sierpniowej serii kontraktów na ropę Brent w Londynie wzrosły w skali tygodnia o około 2 USD/bbl  do poziomu 109 USD/bbl .W Nowym Jorku tygodniowa skala wzrostu cen ropy WTI sięgnęła prawie 3 USD/bbl, do poziomu 107,5 USD/bbl. Ropa WTI obecnie pozostaje 1,5 USD/bbl tańsza od ropy Brent.

W lipcu indeks PMI dla przemysłu Chin nieoczekiwanie wzrósł powyżej 50 punktów dzięki zwyżce nowych zamówień, wynika z danych opublikowanych w nocy ze środy na czwartek. Oficjalny indeks PMI dla Chin wzrósł w lipcu do 50,3 punktu z 50,1 punktu w czerwcu. Takie dane mogą sygnalizować, że w drugiej połowie roku gospodarka chińska zacznie powoli wychodzić na prostą. Dane PMI z Chin były lepsze niż oczekiwano podobnie jak dane o PKB USA, co w oczywisty sposób stanowi wsparcie dla cen ropy. 

Fed zdecydował o utrzymaniu bez zmian realizowanego obecnie programu luzowania ilościowego, co oznacza, że bank centralny będzie dalej skupował obligacje skarbowe. Fed pozostawił bez zmian „wyjątkowo niskie” stopy procentowe tak długo, jak projekcja inflacji na kolejne 1-2 lata pozostawać będzie poniżej 2,5 proc., a bezrobocie powyżej 6,5 proc.

Wskaźnik aktywności w przemyśle amerykańskim wzrósł w lipcu do 55,4 pkt. z 50,9 pkt. w poprzednim miesiąc.

Baryłka ropy West Texas Intermediate, w dostawach na wrzesień, na giełdzie paliw NYMEX w Nowym Jorku, jest wyceniana na poziomie blisko 108 USD. Z kolei  Brent w dostawach na wrzesień na giełdzie paliw ICE Futures Europe w Londynie kosztuje około 119,5 USD za baryłkę.

Zgodnie z przewidywaniami wczorajsze decyzje Europejskiego Banku Centralnego i Banku Anglii pozostawiły stopy procentowe na dotychczasowych poziomach. EBC podtrzymał jednocześnie deklarację, że oprocentowanie pozostanie na niskim poziomie przez dłuższy okres.

Izba Reprezentantów w Stanach Zjednoczonych przegłosowała wczoraj kolejne sankcje wobec Iranu, które pierwszy raz w historii nakierowane są konkretnie na całkowite zablokowanie eksportu ropy przez reżim w Teheranie. Wejście w życie sankcji, może oznaczać, że z rynku zniknie 1 milion baryłek ropy dziennie, co mogłoby doprowadzić do pojawienia się sporego deficytu surowca w kolejnych miesiącach.

Urszula Cieślak, BM REFLEX

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Marcin Chybiak, dyrektor ds. dystrybucji i logistyki Walstead. –  Jeżeli nadawcy zostawią przewoźników samych sobie, to nikt na tym nie zyska a wręcz wszyscy stracą. Klient decyduje o warunkach nadania, załadunku, czasu, terminów płatności, itp.

czytaj więcej »

Zmiana roli spedytora

Zmiana roli spedytora

Katarzyna Polkowska, dyrektor EMKA Logistics. – Rynek spedycji zostanie poddany dużym zmianom. Szczególnie poprzez duży postęp cyfryzacji i digitalizację. Moim zdaniem wyeliminowanie z rynku spedycji to długotrwały proces, o ile w ogóle realny do zrealizowania.

czytaj więcej »

Opóźnione płatności w transporcie

Opóźnione płatności w transporcie

Marcin Malinowski, dyrektor ds. transportu w firmie Maltrans. – Niestety, problem z płatnościami istnieje cały czas. Wydaje mi się, że transport to jedna z nielicznych branży usługowych, gdzie na zapłatę czasami trzeba czekać ponad 60 dni.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter