Podwyżki cen benzyn przed świętami realne

Podwyżki cen benzyn przed świętami realne

Zmiany cen paliw na stacjach, chociaż korekcyjne w ujęciu tydzień do tygodnia, to utrzymują się już od początku marca tego roku, kiedy za paliwa płaciliśmy najwięcej. Ceny benzyny i autogazu spadły w tym okresie o 7 groszy na litrze, a oleju napędowego o 9 groszy na litrze. Obecnie średni poziom cen paliw na stacjach jest niższy niż przed tygodniem o 1 – 2 grosze na litrze i wynosi odpowiednio: benzyna bezołowiowa 95 – 5,31 zł/l, benzyna bezołowiowa 98 – 5,54 zł/l, olej napędowy  – 5,32 zł/l, autogaz – 2,59zł/l.

 

Coraz częściej będziemy zadawać sobie pytanie o poziom cen w kolejnych tygodniach ze względu na okres wzmożonych wyjazdów na święta  i majowy wypoczynek. Sytuacja nie wygląda szczególnie dramatycznie,  ale dalsze obniżki cen benzyn są bardzo mało prawdopodobne. Już dzisiaj poziom marży detalicznej jest najniższy w tym roku co przy dalszym wzroście hurtowych cen benzyn może skłonić właścicieli stacji do podwyżek cen benzyn jeszcze przed świętami.

Korzystniej sytuacja wygląda dla tankujących olej napędowy i autogaz. O ile ceny diesla mogą pozostać stabilne, to dla autogazu możliwe są dalsze obniżki.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 11-04-2014 w Orlenie:  Eurosuper 95 – 4239 PLN/1000l (wzrost o 71 PLN/1000l w porównaniu do cen z 4-04-2014), Superplus 98 – 4338 PLN/1000l (wzrost o 67 PLN/1000l), olej napędowy 4132 PLN/1000 l (wzrost o 20 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2900 PLN/1000 l (wzrost o 22 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 11-04-2014 w Lotosie:  Eurosuper 95 – 4238 PLN/1000l (wzrost o 70 PLN/1000l w porównaniu do cen z 4-04-2014),  Superplus 98 – 4336 PLN/1000l (wzrost o 64 PLN/1000l), olej napędowy 4130 PLN/1000 l (wzrost o 17 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2899 PLN/1000 l (wzrost o 21 PLN/1000l).

Ceny ropy Brent w Londynie w skali tygodnia wzrosły  ponad 2 USD/bbl i w piątek rano notowania majowej serii kontraktów utrzymują się powyżej poziomu 107 USD/bbl. Wsparciem dla rynku pozostaje utrzymujące się ryzyko geopolityczne i kolejna fala osłabienia dolara.

Tymczasem Amerykańska Agencja Informacji Energetycznej nieoczekiwanie dokonała nieznacznej rewizji w górę o 0,01 mln bbl/d prognoz wzrostu światowej konsumpcji ropy w tym roku. Zgodnie z najnowszymi szacunkami światowa konsumpcja paliw wzrośnie w 2014 roku o  1,23 mln bbl/d (1,4%) do 90,4 mln bbl/d. W roku 2015 tempo wzrostu popytu przyspieszy do 1,4 mln bbl/d. W najbliższych dwóch latach tempo wzrostu konsumpcji będzie jednak niższe niż wzrost produkcji w krajach poza OPEC. Zgodnie z prognozami EIA światowa podaż paliw wzrośnie w tym roku 1,6 mln bbl/d, w przyszłym 1,3 mln bbl/d.

Głównym źródłem  wzrostu produkcji w krajach poza OPEC pozostanie Ameryka Płn. Łącznie w USA i Kanadzie w tym roku produkcja wzrośnie 1,4 mln bbl/d co będzie stanowić 88% łącznego wzrostu produkcji w krajach poza OPEC. Wzrost podaży ropy w krajach poza OPEC automatycznie oznacza mniejszą produkcję OPEC, która w 2013 roku spadła 0,9 mln bbl/d do 30 mln bbl/d. Rok 2014 przyniesie dalszy spadek produkcji kartelu o około 0,2 mln bbl/d, co w konsekwencji doprowadzi do wzrostu wolnych mocy przerobowych OPEC do średniego poziomu 3,6 mln bbl/d w roku 2015 (z około 2,1 mln bbl/d obecnie).

Zapasy benzyn w USA zgodnie z danymi EIA/DoE zmniejszyły się  w minionym tygodniu o 5,2 mln bbl do 210 mln bbl i są naj niższe od 5 miesięcy. Spadek rezerw benzyn to efekt wyraźnego wzrostu konsumpcji wraz z początkiem sezonu wiosennego i przestojów remontowych rafinerii. Aktualny poziom konsumpcji benzyn (9 mln bbl/d) jest 8 proc. wyższy w porównaniu z początkiem stycznia tego roku. Dodatkowo, w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego USA zużywają 6 proc. więcej benzyn.  Zapasy ropy z kolei wzrosły 4 mln bbl do 384 mln bbl/d i cały czas pozostają znacznie powyżej średniej dla tej pory roku.

Natomiast zgodnie z oficjalnymi danymi rządowymi w marcu import ropy do Chin spadł  7,8% m/m do 5,54 mln bbl/d. W skali całego pierwszego kwartału Chiny zaimportowały jednak  średnio 6,06 mln bbl/d czyli 8,3 proc. więcej niż przed rokiem. Co ciekawe w marcu Chiny stały się eksporterem netto produktów gotowych po raz pierwszy od początku 2010 roku.

Komentarz przygotowali: Urszula Cieślak i Rafał Zywert z BM REFLEX

11-04-2014

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Marcin Chybiak, dyrektor ds. dystrybucji i logistyki Walstead. –  Jeżeli nadawcy zostawią przewoźników samych sobie, to nikt na tym nie zyska a wręcz wszyscy stracą. Klient decyduje o warunkach nadania, załadunku, czasu, terminów płatności, itp.

czytaj więcej »

Zmiana roli spedytora

Zmiana roli spedytora

Katarzyna Polkowska, dyrektor EMKA Logistics. – Rynek spedycji zostanie poddany dużym zmianom. Szczególnie poprzez duży postęp cyfryzacji i digitalizację. Moim zdaniem wyeliminowanie z rynku spedycji to długotrwały proces, o ile w ogóle realny do zrealizowania.

czytaj więcej »

Opóźnione płatności w transporcie

Opóźnione płatności w transporcie

Marcin Malinowski, dyrektor ds. transportu w firmie Maltrans. – Niestety, problem z płatnościami istnieje cały czas. Wydaje mi się, że transport to jedna z nielicznych branży usługowych, gdzie na zapłatę czasami trzeba czekać ponad 60 dni.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter