HGV LEVY: nowy podatek drogowy w Wielkiej Brytanii

HGV LEVY: nowy podatek drogowy w Wielkiej Brytanii

Od 1 kwietnia 2014 roku na wszystkich autostradach w Wielkiej Brytanii zacznie obowiązywać nowy podatek drogowy, (ang. HGV LEVY), który obejmie zagraniczne pojazdy o masie powyżej 12 ton.

 

 

 

System bazować będzie na winietach czasowych. Będzie je można zakupić za pośrednictwem międzynarodowych operatorów opłat drogowych, np. DKV Euro Service.

Wysokość opłat
Jeszcze tylko do kwietnia korzystanie z autostrad w Wielkiej Brytanii, o łącznej długości 3600 km, będzie bezpłatne.  Po tym terminie wszystkie pojazdy o masie powyżej 12 ton, podróżujące po Wyspach, muszą liczyć się z nowym, pobieranym elektronicznie podatkiem – tzw. HGV LEV, czyli czyli podatek od pojazdów ciężarowych korzystających z dróg. Stawki będą zależne od kategorii pojazdu. Wyróżniono cztery podkategorie: ciągniki z naczepą powyżej 4000 kg, ciągniki dwuosiowe, ciągniki z trzema lub więcej osiami oraz pozostałe pojazdy ciężarowe.

Wpływ na wysokość opłaty będzie też miała klasa emisji spalin oraz liczba osi danego pojazdu.  Stawki będą wahać się od 1,7 do 10 funtów dziennie. Najdroższa roczna opłata wyniesie 1000 funtów. Brytyjscy kierowcy będą sobie mogli odliczyć wysokość opłaty od płaconego dziś podatku drogowego – co w praktyce oznaczać będzie, że obciążone zostaną wyłącznie pojazdy zagraniczne. Władze tłumaczą konieczność wprowadzenia opłat pogarszającym się stanem brytyjskich dróg, do czego w dużym stopniu przyczyniać ma się tranzyt ponad 130 tys. pojazdów z zagranicy rocznie.

Metody płatności
Elektroniczną winietę będzie można zakupić na trzy sposoby: telefonicznie, online na stronie operatora Northgate Public Services lub za pomocą karty paliwowej – na promie i w wybranych stacjach poza krajem. Niezależnie od metody zakupu, wszystkie dane o pojeździe i terminie ważności winiety będą każdorazowo zapisywane w bazie danych systemu. Znika tym samym obowiązek posiadania papierowej czy naklejanej na szybę winiety. Status jej ważności będzie można każdorazowo sprawdzać online, wpisując szczegółowe dane pojazdu. Brak uiszczenia opłaty drogowej grozić będzie karą w wysokości 300 funtów.

Za pomocą karty DKV możliwe będzie wykupienie winiety dziennej, tygodniowej i półrocznej. Rejestracja i zakup winiet będą możliwe już od 17 marca 2014 roku. Posiadacze karty DKV będą mogli za jej pomocą płacić nie tylko za paliwo, ale też za podatek drogowy HGV LEVY. Przypomnijmy, że karta DKV jest akceptowana w Wielkiej Brytanii na ponad 450 stacjach paliw.

Przewoźnicy podróżujący przez Wielką Brytanię oraz inne kraje Europy teraz analizować wszystkie koszty opłat drogowych dzięki dostępowi do  internetowej platformy DKV eReporting. Aplikacja umożliwia monitorowanie wydatków na paliwo, opłaty drogowe czy zakupy samochodowe poniesione na terenie Unii Europejskiej. Faktury DKV wystawiane są co dwa tygodnie, z 21-dniowym terminem płatności. Przewoźnik może wybrać walutę fakturowania – euro lub złotówki, co oznacza eliminację ryzyka kursowego.

Co dalej z opłatami w Europie?

Wielka Brytania to po Węgrzech i Białorusi kolejny już kraj, który na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy zdecydował się na wprowadzenie opłat drogowych. Na 2014 rok wprowadzenie własnych systemów opłat drogowych zapowiedziały również Rosja oraz Belgia.

Komentarz przygotował: DKV Euro Service Polska

 

 

 

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Marcin Chybiak, dyrektor ds. dystrybucji i logistyki Walstead. –  Jeżeli nadawcy zostawią przewoźników samych sobie, to nikt na tym nie zyska a wręcz wszyscy stracą. Klient decyduje o warunkach nadania, załadunku, czasu, terminów płatności, itp.

czytaj więcej »

Zmiana roli spedytora

Zmiana roli spedytora

Katarzyna Polkowska, dyrektor EMKA Logistics. – Rynek spedycji zostanie poddany dużym zmianom. Szczególnie poprzez duży postęp cyfryzacji i digitalizację. Moim zdaniem wyeliminowanie z rynku spedycji to długotrwały proces, o ile w ogóle realny do zrealizowania.

czytaj więcej »

Opóźnione płatności w transporcie

Opóźnione płatności w transporcie

Marcin Malinowski, dyrektor ds. transportu w firmie Maltrans. – Niestety, problem z płatnościami istnieje cały czas. Wydaje mi się, że transport to jedna z nielicznych branży usługowych, gdzie na zapłatę czasami trzeba czekać ponad 60 dni.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter