Ecotaxe przesunięty na jesień 2013 roku

Ecotaxe przesunięty na jesień 2013 roku

Opóźnia się termin wprowadzenia przez Francję nowego podatku w formie opłaty drogowej – Ecotaxe. Zamiast w lipcu, nowych opłat możemy się spodziewać najwcześniej 1 października 2013r. Obowiązywać będą one samochody ciężarowe o masie powyżej 3,5 t., poruszające się po drogach krajowych i trasach szybkiego ruchu. Podatek będzie pobierany równolegle do działającego dziś systemu opłat za autostrady o nazwie TIS PL.

Jeden kraj. Dwa systemy opłat
Nowy system obejmie ponad 15 tys. km dróg krajowych i szybkiego ruchu, a więc nie będzie już możliwości przejazdu przez Francję z ominięciem dróg płatnych. W praktyce będzie to oznaczać, że przewoźnicy będą musieli odrębnie zarejestrować się do dwóch systemów opłat: TIS PL – obowiązującego na autostradach oraz Ecotaxe obowiązującego na pozostałych drogach.

Czy Ecotaxe zwiększy koszty polskich przewoźników ?
To zależy. Francja ma najlepiej rozwiniętą w Europie sieć dróg równoległych do autostrad, a drogi te do tej pory były bezpłatne. Wraz z wprowadzeniem  Ecotaxe zakończy się więc możliwość darmowego tranzytu przez ten kraj. Opłaty Ecotaxe będą stanowić tym większe obciążenie, im bardziej dana firma starała się w przeszłości omijać płatne drogi. Szacujemy, że spośród polskich przewoźników podróżujących do Francji z płatnego systemu TIS PL regularnie korzystało ok. 75% firm, podczas gdy pozostałe 25% szukało tańszych objazdów. Dla większości podatek Ecotaxe będzie więc stanowić minimalne obciążenie, bo i tak poruszają się po autostradach

W jaki sposób będzie można rozliczać opłaty ?
Najwygodniejszą metodą rozliczania opłat będzie nabycie specjalnych urządzeń pokładowych i zamontowanie ich w pojeździe. Ich dystrybucją zajmują się m.in. operatorzy kart paliwowych. Należy poszukiwać takich, które obsługiwać będą jednocześnie system TIS PL i Ecotaxe. Jedno urządzenie i jedna faktura.  Przykładem jest DKV Box, który daje dostęp do rabatów: w systemie Ecotaxe do 10%, a w TIS PL do 13%. Dzieje się tak, ponieważ DKV jest pełnoprawnym operatorem opłat drogowych we Francji, a tym samym może przenosić na klientów pełną wysokość rabatów.

Na jakie dodatkowe korzyści mogą liczyć firmy rozliczające Ecotaxe z DKV ?
Ciekawą funkcją online dla systemu Ecotaxe jest serwis DKV do planowania trasy wraz z kalkulacją opłat drogowych. Uwzględnia ona wszystkie systemy opłat drogowych działające na terenie Europy. Po wprowadzeniu miejsca rozpoczęcia i zakończenia planowanej trasy, przewoźnik otrzymuje informację o trzech alternatywnych możliwościach przebiegu trasy, a także o kosztach opłat drogowych, odległościach oraz przewidywanym czasie trwania jazdy.

Autorem komentarza jest Mariusz Derdziak, ekspert DKV Euro Service Polska (Fot. DKV).

 

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Marcin Chybiak, dyrektor ds. dystrybucji i logistyki Walstead. –  Jeżeli nadawcy zostawią przewoźników samych sobie, to nikt na tym nie zyska a wręcz wszyscy stracą. Klient decyduje o warunkach nadania, załadunku, czasu, terminów płatności, itp.

czytaj więcej »

Zmiana roli spedytora

Zmiana roli spedytora

Katarzyna Polkowska, dyrektor EMKA Logistics. – Rynek spedycji zostanie poddany dużym zmianom. Szczególnie poprzez duży postęp cyfryzacji i digitalizację. Moim zdaniem wyeliminowanie z rynku spedycji to długotrwały proces, o ile w ogóle realny do zrealizowania.

czytaj więcej »

Opóźnione płatności w transporcie

Opóźnione płatności w transporcie

Marcin Malinowski, dyrektor ds. transportu w firmie Maltrans. – Niestety, problem z płatnościami istnieje cały czas. Wydaje mi się, że transport to jedna z nielicznych branży usługowych, gdzie na zapłatę czasami trzeba czekać ponad 60 dni.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter