Ceny na paliw na stacjach stabilne od 6 miesięcy

Ceny na paliw na stacjach stabilne od 6 miesięcy

Ostatni tydzień maja nie przyniósł znaczących zmian na rynku paliw, zarówno jeśli chodzi o poziom cen hurtowych jak i detalicznych. Co więcej to kolejny tydzień, kiedy możemy powiedzieć, że benzynę i olej napędowy kupujemy taniej niż przed rokiem – komentują eksperci paliwowi z BM Reflex.

 

 

 

 

 

Średnie ceny paliw na stacjach wynoszą obecnie odpowiednio dla: benzyny bezołowiowej 95 – 5,35 zł/l, benzyny bezołowiowej 98  – 5,59 zł/l, oleju napędowego – 5,30 zł/l i autogazu – 2,47 zł. Jest duża szansa, że nowy miesiąc rozpoczniemy w podobnych nastrojach. Na większości stacji powinny utrzymać się dotychczasowe ceny benzyny i oleju napędowego, natomiast  w przypadku autogazu ceny mogą nieznacznie spadać. Biorąc pod uwagę zmiany cen na rynku hurtowym w ciągu ostatnich dwóch tygodni część właścicieli stacji może podnieść ceny na stacjach, jednak bez wyraźnego wpływu na średnie poziomy cen. 

Warto podkreślić, że w okresie ostatnich 6 miesięcy za litr benzyny bezołowiowej 95 płaciliśmy średnio 5,34 zł, a za litr oleju napędowego 5,36 zł.  Oznacza to, że wydatki na tankowanie obu paliw są niższe średnio o 16 groszy na litrze niż w analogicznym okresie poprzedniego roku, kiedy średnie ceny kształtowały się na poziomie odpowiednio 5,50 i 5,52 zł/l.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 30-05-2014 w Orlenie:  Eurosuper 95 – 4289 PLN/1000l (wzrost o 4 PLN/1000l w porównaniu do cen z 23-05-2014), Superplus 98 – 4422 PLN/1000l (spadek o 8 PLN/1000l), olej napędowy 4119 PLN/1000 l (spadek o 34 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2919 PLN/1000 l (spadek o 19 PLN/1000l.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 30-05-2014 w Lotosie:  Eurosuper 95 – 4896 PLN/1000l (wzrost o 5 PLN/1000l w porównaniu do cen z 23-05-2014),  Superplus 98 – 4422 PLN/1000l (spadek o 8 PLN/1000l), olej napędowy 4118 PLN/1000 l (spadek o 37 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2916 PLN/1000 l (spadek o 18 PLN/1000l).

W przypadku zmian samych cen ropy naftowej mijający tydzień okazał się całkiem spokojny. Notowania lipcowej serii kontraktów pozostawały w rejonie 109,40 -110,80 USD/bbl. W piątek  rano ropa Brent w Londynie kosztuje 110 USD/bbl, notowania WTI z kolei pozostają na poziomie 103 USD/bbl. W dalszym ciągu w dużym stopniu  wsparciem dla rynku jest geopolityka. W najbliższej perspektywie  oczywiście istotny dla rynku będzie wynik czwartkowego posiedzenia ECB.

Zgodnie z danymi Departamentu Energii USA, rezerwy ropy naftowej  w minionym tygodniu wzrosły 1,65 mln bbl do 393 mln bbl i ich poziom cały czas jest bliski historycznym rekordom. Zapasy benzyn z kolei zmniejszyły się 1,8 mln bbl do 211,6 mln bbl i są 3 proc. niższe w porównaniu z rokiem ubiegłym. Pozytywnie zaskoczyły dane o konsumpcji paliw.

W minionym tygodniu amerykański popyt na ropę wzrósł 3,7 proc. do 19,6 mln bbl/d i jest to najwyższy tygodniowy poziom konsumpcji od końca stycznia tego roku. Średnioroczne tempo wzrostu konsumpcji kształtuje się obecnie blisko 1,5 proc.  Popyt na benzyny  z kolei osiągnął poziom  9,3 mln bbl/d i ostatni raz tak wysoki poziom konsumpcji obserwowaliśmy w lipcu 2011 roku. W pierwszych trzech tygodniach maja amerykański popyt na benzyny był ponad 5 proc. wyższy w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.

Komentarz przygotowali: Urszula Cieślak i Rafał Zywert z BM REFLEX

30-05-2014

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Marcin Chybiak, dyrektor ds. dystrybucji i logistyki Walstead. –  Jeżeli nadawcy zostawią przewoźników samych sobie, to nikt na tym nie zyska a wręcz wszyscy stracą. Klient decyduje o warunkach nadania, załadunku, czasu, terminów płatności, itp.

czytaj więcej »

Zmiana roli spedytora

Zmiana roli spedytora

Katarzyna Polkowska, dyrektor EMKA Logistics. – Rynek spedycji zostanie poddany dużym zmianom. Szczególnie poprzez duży postęp cyfryzacji i digitalizację. Moim zdaniem wyeliminowanie z rynku spedycji to długotrwały proces, o ile w ogóle realny do zrealizowania.

czytaj więcej »

Opóźnione płatności w transporcie

Opóźnione płatności w transporcie

Marcin Malinowski, dyrektor ds. transportu w firmie Maltrans. – Niestety, problem z płatnościami istnieje cały czas. Wydaje mi się, że transport to jedna z nielicznych branży usługowych, gdzie na zapłatę czasami trzeba czekać ponad 60 dni.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter