BM Reflex: Pierwsze od grudnia podwyżki cen paliw na stacjach. Będą dalsze wzrosty

BM Reflex: Pierwsze od grudnia podwyżki cen paliw na stacjach. Będą dalsze wzrosty

Ostatni tydzień stycznia przyniósł na wielu stacjach podwyżki cen wszystkich rodzajów paliw i chociaż średnie poziomy cen w skali całego kraju zmieniały się od 1 do 3 groszy na lirze, to na części stacji zwyżki sięgały nawet 10 groszy na litrze – komentują Urszula Cieślak i Rafał Zywert z BM REFLEX.

 

Średnie ceny benzyny i oleju napędowego są obecnie o około 2 – 3 gr/l wyższe niż przed tygodniem, a autogazu o 1 gr/l.  Za litr benzyny bezołowiowej 95 płacimy średnio 5,32 zł, tj. o 3 gr/l więcej niż przed tygodniem, ale o 10 groszy na litrze mniej niż w styczniu 2013 roku. Za litr oleju napędowego płacimy 5,36 zł, czyli 2 grosze na litrze mniej niż przed tygodniem i 12 groszy na litrze mniej niż przed rokiem.  Średni poziom cen autogazu wzrósł z kolei o 1 gr/l do poziomu 2,68 zł/l i jest niższy o 4 grosze na litrze niż przed rokiem.

W ciągu ostatnich dwóch tygodni ceny benzyny bezołowiowej 95 i oleju napędowego wzrosły o około 13 – 14 groszy na litrze (brutto). Ze względu na skalę podwyżek na rynku hurtowym w kolejnych dniach odnotujemy dalsze podwyżki cen benzeny i oleju napędowego na stacjach do 5 – 8 groszy na litrze.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 31-01-2014 w Orlenie:  Eurosuper 95 – 4171  PLN/1000l (wzrost o 69 PLN/1000l w porównaniu do cen z 24-01-2014), Superplus 98 – 4264 PLN/1000l (wzrost o 75 PLN/1000l), olej napędowy 4230 PLN/1000 l (wzrost o 56 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 3035 PLN/1000 l (wzrost o 54 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 31-01-2014 w Lotosie:  Eurosuper 95 – 4173 PLN/1000l (wzrost o 70 PLN/1000l w porównaniu do cen z 24-01-2014),  Superplus 98 – 4266 PLN/1000l (wzrost o 76 PLN/1000l), olej napędowy 4232 PLN/1000 l (wzrost o 58 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 3037 PLN/1000 l (wzrost o 57 PLN/1000l).

Ostatni tydzień stycznia na rynku ropy naftowej upłynął względnie spokojnie. Notowania marcowej serii kontraktów na ropę Brent pozostawały w rejonie  106,45 –  108,40 USD/bbl.  Ropa WTI w Nowym Jorku jest około 10 USD/bbl tańsza. Mimo dalszego ograniczenia przez Fed programu skupu aktywów i umocnienia dolara  na rynku ropy naftowej nie obserwowaliśmy większych spadków cen.

Wsparciem dla rynku okazały się dane EIA, po których obserwowaliśmy gwałtowne wzrosty notowań kontraktów na olej opałowy. Od 10 stycznia ceny oleju opałowego na rynku amerykańskim wzrosły 10%. W minionym tygodniu natomiast popyt na oleje w USA wzrósł aż 20% (0,74 mln bbl/d) do 4,52 mln bbl/d i jest najwyższy od lutego 2008 roku. Zapasy olejów z kolei zmniejszyły się 4,6 mln bbl.

Mimo zimowych warunków w większości stanów USA, wzrosła również o 6,5% do 8,5 mln bbl/d konsumpcja benzyn. W efekcie tego łączny popyt na paliwa w USA wzrósł w minionym tygodniu 6% osiągając poziom 20,05 mln bbl/d. Głównie ze względu na styczniowy atak zimy i wysoki poziom konsumpcji paliw grzewczych (wzrost 50% w ciągu miesiąca)  amerykański popyt na ropę jest obecnie 7% wyższy niż przed rokiem. Zapasy ropy natomiast wzrosły w ubiegłym tygodniu 6,4 mln bbl, w dużej mierze dzięki zwiększonemu wolumenowi importu. Amerykański import ropy osiągnął poziom 8,05 mln bbl/d i jest najwyższy od czterech miesięcy.

Komentarz przygotowali: Urszula Cieślak i Rafał Zywert z BM REFLEX.

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Marcin Chybiak, dyrektor ds. dystrybucji i logistyki Walstead. –  Jeżeli nadawcy zostawią przewoźników samych sobie, to nikt na tym nie zyska a wręcz wszyscy stracą. Klient decyduje o warunkach nadania, załadunku, czasu, terminów płatności, itp.

czytaj więcej »

Zmiana roli spedytora

Zmiana roli spedytora

Katarzyna Polkowska, dyrektor EMKA Logistics. – Rynek spedycji zostanie poddany dużym zmianom. Szczególnie poprzez duży postęp cyfryzacji i digitalizację. Moim zdaniem wyeliminowanie z rynku spedycji to długotrwały proces, o ile w ogóle realny do zrealizowania.

czytaj więcej »

Opóźnione płatności w transporcie

Opóźnione płatności w transporcie

Marcin Malinowski, dyrektor ds. transportu w firmie Maltrans. – Niestety, problem z płatnościami istnieje cały czas. Wydaje mi się, że transport to jedna z nielicznych branży usługowych, gdzie na zapłatę czasami trzeba czekać ponad 60 dni.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter