BM Reflex: Mimo wszystko majówka na stacjach nieco tańsza niż przed rokiem

BM Reflex:  Mimo wszystko majówka na stacjach nieco tańsza niż przed rokiem

Właściciele stacji  wstrzymali się przed dalszymi podwyżkami cen paliw na majowy weekend. Co więcej za litr benzyny płacimy średnio 1 gr/l mniej niż na koniec ubiegłego tygodnia, a za litr oleju napędowego o 2 grosze na litrze mniej. Także o 1 gr/l tańszy niż tydzień temu jest autogaz.

 

 

 

 

 

 

Obecnie za benzynę bezołowiową 95 płacimy średnio 5,38 zł/l, za benzynę bezołowiową 98  średnio 5,61 zł/l, za olej napędowy średnio 5,35 zł/l, a za litr autogazu – 2,52 zł. Przed rokiem średnie ceny paliw kształtowały się na następującym poziomie:  Eurosuper 95 – 5,41 zł. oleju napędowego – 5,38 zł i autogazu – 2,44 zł.

Brak podwyżek na stacjach w tym tygodniu, mimo wcześniejszych naszych zapowiedzi, oznacza że rachunki za tankowanie benzyny i diesla podczas majowego weekendu  będą niższe niż przed rokiem, choć już nieznacznie. Więcej będą musieli zapłacić kierowcy tankujący autogaz. Tradycyjnie musimy  liczyć się z tym, że w miejscowościach turystycznych czy przy drogach dojazdowych i autostradach cena litra paliwa może być wyższa nawet o 20 groszy wyższa niż średni poziom cen w kraju.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 30-04-2014 w Orlenie:  Eurosuper 95 – 4300 PLN/1000l (spadek o 9 PLN/1000l w porównaniu do cen z 25-04-2014), Superplus 98 – 4485 PLN/1000l (wzrost o 2 PLN/1000l), olej napędowy 4166 PLN/1000 l (spadek o 13 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2937 PLN/1000 l (spadek o 12 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 30-04-2014 w Lotosie:  Eurosuper 95 – 4300 PLN/1000l (spadek o 8 PLN/1000l w porównaniu do cen z 25-04-2014),  Superplus 98 – 4485 PLN/1000l (wzrost o 2 PLN/1000l), olej napędowy 4165 PLN/1000 l (spadek o 4 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2937 PLN/1000 l (spadek o 4 PLN/1000l).

Ostatnie dni kwietnia na rynku ropy naftowej przyniosły realizację zysków i spadek notowań czerwcowej serii kontraktów na ropę Brent z poziomu blisko 111 USD/bbl w rejon 108,50 USD/bbl. Spadek cen to po części reakcja rynku przed środowymi decyzjami Fed  i oczekiwania wzrostu eksportu ropy libijskiej. Zgodnie z oficjalnymi informacjami pracę wznowił libijski port Zueitina o zdolnościach przeładunkowych 70 tys. bbl/d. Z drugiej strony jest to tylko jeden z czterech głównych, opanowanych przez rebeliantów terminali eksportowych, tak więc przywrócenie  eksportu libijskiej ropy do ubiegłorocznego poziomu 1,4 mln bbl/d jest jeszcze bardzo dalekie.

W USA tymczasem zapasy ropy zgodnie z danymi API wzrosły w ubiegłym tygodniu 3 mln bbl i są najwyższe od 1931 roku. Ze strefy euro w centrum uwagi pozostawały dane na temat inflacji, której dynamika jest coraz niższa przez co wpływa na oczekiwania dalszego  luzowania polityki monetarnej przez Europejski Bank Centralny,  czy wprowadzenia innych niestandardowych narzędzi w sytuacji rosnącego ryzyka deflacji. Dalszy spadek tempa inflacji może skłonić ECB do działania jeszcze przed wakacjami , co bezpośrednio powinno przełożyć się na spadek kursu EUR/USD i osłabienia złotówki do dolara, a to z kolei może wyraźnie wpłynąć na wzrosty hurtowych cen paliw w kraju.

Komentarz przygotowali: Urszula Cieślak i Rafał Zywert z BM REFLEX

30-04-2014

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Marcin Chybiak, dyrektor ds. dystrybucji i logistyki Walstead. –  Jeżeli nadawcy zostawią przewoźników samych sobie, to nikt na tym nie zyska a wręcz wszyscy stracą. Klient decyduje o warunkach nadania, załadunku, czasu, terminów płatności, itp.

czytaj więcej »

Zmiana roli spedytora

Zmiana roli spedytora

Katarzyna Polkowska, dyrektor EMKA Logistics. – Rynek spedycji zostanie poddany dużym zmianom. Szczególnie poprzez duży postęp cyfryzacji i digitalizację. Moim zdaniem wyeliminowanie z rynku spedycji to długotrwały proces, o ile w ogóle realny do zrealizowania.

czytaj więcej »

Opóźnione płatności w transporcie

Opóźnione płatności w transporcie

Marcin Malinowski, dyrektor ds. transportu w firmie Maltrans. – Niestety, problem z płatnościami istnieje cały czas. Wydaje mi się, że transport to jedna z nielicznych branży usługowych, gdzie na zapłatę czasami trzeba czekać ponad 60 dni.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter