BM Reflex: Dalsze wzrosty cen na stacjach

BM Reflex: Dalsze wzrosty cen na stacjach

Drugi tydzień z rzędu drożeją paliwa na stacjach. Skala wzrostów cen benzyny i oleju napędowego  odnotowana w tym tygodniu wynosi 2 – 3 grosze na litrze, czyli podobnie jak w  ostatnim tygodniu stycznia. 

 

 

 

 

 

 

Dzisiaj za litr benzyny bezołowiowej 95 płacimy około 5,34 zł/l, to jest o 5 gr/l więcej niż przed dwoma tygodniami i o 1 gr/l więcej niż na początku tego roku. Olej napędowy kosztuje średnio 5,39 zł/l i podrożał w ostatnich dwóch tygodniach o 5 grosze na litrze, natomiast w porównaniu z początkiem roku jest o 1 gr/l tańszy.

Podkreślenia wymaga fakt, że o ile wzrost średnich cen w kraju sięgał 2 – 3 groszy na litrze, to z analizy  cen w regionach wyłania się inny obraz. Największy wzrost cen benzyny i oleju napędowego odnotowaliśmy w województwach małopolskim i świętokrzyskim, tj. do 5 – 9 groszy na litrze. Ale np. w województwie lubelskim sytuacja kształtowała się odwrotnie. Tu kierowcy w dalszym ciągu mogli obserwować obniżki cen na stacjach, średnio od 1 do 3 groszy na litrze.

Najtańsze benzynę i olej napędowy kierowcy mogą kupować w województwach dolnośląskim i lubelskim, a najdrożej w województwach małopolskim i warmińsko-mazurskim.

Jedynym paliwem, które nie drożało w tym tygodniu był autogaz, za litr którego płacimy średnio 2,67 zł.  Ceny spadły średnio o 1 grosz na litrze i podobnie mogą zachowywać się w następnym tygodniu.

Po podwyżkach jakie notowaliśmy na rynku hurtowym od połowy stycznia, początek lutego przyniósł spadek cen. Wpływ tych obniżek na detal nie będzie na razie widoczny. Ceny na stacjach w przyszłym tygodniu mogą w przyszłym tygodniu drożeć jeszcze o około 2 – 3 grosze na litrze.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 7-02-2014 w Orlenie:  Eurosuper 95 – 4148  PLN/1000l (spadek  PLN/1000l w porównaniu do cen z 31-01-2014), Superplus 98 – 4220 PLN/1000l (spadek o 44 PLN/1000l), olej napędowy 4196 PLN/1000 l (spadek o 34 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 2993 PLN/1000 l (spadek o 42 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 7-02-2014 w Lotosie:  Eurosuper 95 – 4147 PLN/1000l (spadek o 26 PLN/1000l w porównaniu do cen z 31-01-2014),  Superplus 98 – 4219 PLN/1000l (spadek o 47 PLN/1000l), olej napędowy 4197 PLN/1000 l (spadek o 35 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 2993 PLN/1000 l (spadek o 44 PLN/1000l).

Ceny ropy Brent w Londynie wzrosły w skali tygodnia  około 0,70 USD/bbl  w rejon 107,20 USD/bbl.

Po czwartkowej decyzji ECB o utrzymaniu na niezmienionym poziomie  stóp procentowych i kształtu polityki pieniężnej rynek czek na piątkowe  dane z USA. Chodzi głównie o zmianę zatrudnienia w amerykańskim sektorze pozarolniczym. Miesiąc temu odczyt na poziomie 74 tys. okazał się dużym negatywnym zaskoczeniem. Konsensus prognoz zakłada wzrost zatrudnienia w styczniu o około 180-190 tys.

Ocena perspektyw amerykańskiej gospodarki ma bezpośrednie przełożenie na oczekiwania zmian konsumpcji paliw oraz kierunku dalszej polityki Fed w kontekście ograniczania QE3.

Zgodnie z danymi EIA zapasy  ropy w USA wzrosły w ubiegłym tygodniu o 0,4 mln bbl do 358 mln bbl. Rezerwy destylatów z kolei spadły 2,4 mln bbl do 113,8 mln bbl i pozostają na niskim poziomie w porównaniu z poziomami historycznymi. Wyhamowało jednak tempo wzrostu popytu na oleje, których konsumpcja spadła w ubiegłym tygodniu 15% jednak nadal jest 9% wyższa w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Łączna konsumpcja wszystkich gatunków paliw zmniejszyła się natomiast w skali tygodnia 5% do 19,1 mln bbl/d. W porównaniu z rokiem ubiegłym amerykańska gospodarka zużywa jednak 13% więcej ropy.

Komentarz przygotowali: Urszula Cieślak i Rafał Zywert z BM REFLEX

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Marcin Chybiak, dyrektor ds. dystrybucji i logistyki Walstead. –  Jeżeli nadawcy zostawią przewoźników samych sobie, to nikt na tym nie zyska a wręcz wszyscy stracą. Klient decyduje o warunkach nadania, załadunku, czasu, terminów płatności, itp.

czytaj więcej »

Zmiana roli spedytora

Zmiana roli spedytora

Katarzyna Polkowska, dyrektor EMKA Logistics. – Rynek spedycji zostanie poddany dużym zmianom. Szczególnie poprzez duży postęp cyfryzacji i digitalizację. Moim zdaniem wyeliminowanie z rynku spedycji to długotrwały proces, o ile w ogóle realny do zrealizowania.

czytaj więcej »

Opóźnione płatności w transporcie

Opóźnione płatności w transporcie

Marcin Malinowski, dyrektor ds. transportu w firmie Maltrans. – Niestety, problem z płatnościami istnieje cały czas. Wydaje mi się, że transport to jedna z nielicznych branży usługowych, gdzie na zapłatę czasami trzeba czekać ponad 60 dni.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter