BM Reflex: Ceny benzyny w dół, autogaz drożeje

BM Reflex: Ceny benzyny w dół, autogaz drożeje

Zmiany cen na stacjach odnotowane w tym tygodniu potwierdziły nasze prognozy, czyli dalszy spadek cen benzyn i oleju napędowego oraz wzrost cen autogazu. Spadki cen na rynku hurtowym są co prawda niewielkie, ale w dalszym ciągu stanowią wyraźne zabezpieczenie przed wzrostem cen benzyn i diesla na stacjach – komentuje Urszula Cieślak z BM REFLEX.

Średnie ceny paliw w kraju kształtują się obecnie na poziomie odpowiednio:

dla benzyny bezołowiowej 95 – 5,49 zł/l (o 4 gr/l mniej niż przed tygodniem),

benzyny bezołowiowej 98 – 5,72 zł/l (spadek o 4 gr/l),

oleju napędowego – 5,54 zł (spadek o 2 gr/l) i

autogazu  – 2,54 zł/l ( wzrost o 7 gr/l).

Od połowy września, kiedy odnotowaliśmy pierwsze spadki cen z rekordowych dla tego roku poziomów, benzyna i olej napędowy potaniały odpowiednio o 21 i 15 groszy na litrze. spadki cen mogą być utrzymane na przyszły tydzień ale w mniejszej skali średnio 1 – 3 grosze na litrze.

Zdecydowanie mniej optymistyczne wygląda rynek autogazu. Od 20 sierpnia ceny gazu  wzrosły już o 26 groszy na litrze i  nic nie wskazuje na to żeby tendencja wzrostowa już się zakończyła. Należy się spodziewać, ze po ostatnich korektach skala podwyżek będzie już mniejsza ( do 2 -4 gr/l) i nie obejmie wszystkich stacji.

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 18-10-2013 w Orlenie: Eurosuper 95 – 4159 PLN/1000l (spadek o 6 PLN/1000l w porównaniu do cen z 11-10-2013), Superplus 98 – 4316 PLN/1000l (spadek o 2 PLN/1000l), olej napędowy 4261 PLN/1000 l (spadek o 22 PLN/1000l), olej napędowy grzewczy 3004 PLN/1000 l (spadek o 32 PLN/1000l).

Poziom hurtowych cen paliw (netto) na dzień 18-10-2013 w Lotosie:  Eurosuper 95 – 4159 PLN/1000l (wzrost o 24 PLN/1000l w porównaniu do cen z 11-10-2013),  Superplus 98 – 4318 PLN/1000l (wzrost o 34 PLN/1000l), olej napędowy 4302 PLN/1000 l (wzrost o 29 PLN/1000l), olej napędowy do celów opałowych 3036 PLN/1000 l (wzrost o 60 PLN/1000l).

Uwaga rynków w tym tygodnia była skoncentrowana rozmowach w kwestii podniesienia limitu zadłużenia USA.

Właśnie ze względu na obecną sytuację nie został publikowany cotygodniowy raport Amerykańskiej Agencji Informacji Energetycznej na temat zmiany zapasów paliw i konsumpcji w USA. Natomiast w środę Amerykański Instytut Paliw poinformował z kolei o kolejnym z rzędu wzroście amerykańskich rezerw ropy naftowej. W ubiegłym tygodniu ich poziom zwiększył się 5,9 mln bbl.

Wiadomości o osiągnięciu tymczasowego porozumienia budżetowego w USA do 15 stycznia i podniesieniu limitu zadłużenia do 7 lutego wpłynęły na wzrost cen ropy naftowej Brent z poziomu 109 USD/bbl w rejon 111 USD/bbl.

W Genewie we wtorek odbyły się rozmowy szóstki największych mocarstw światowych z Iranem w kwestii jego programu nuklearnego. Można je traktować jako pierwszy od dłuższego czasu przełom. Z rozmów zadowolony jest zarówno Iran jak i przedstawiciele szóstki mocarstw światowych. Jest to istotne z punktu widzenia ryzyka geopolitycznego. Kolejna runda rozmów w sprawie programu nuklearnego Iranu będzie kontynuowana w przyszłym miesiącu. Iran gotowy jest na wyraźne ustępstwa aby złagodzić sankcje i zwiększyć dzięki tempu eksport ropy naftowej.

Ostatnie komentarze więcej komentarzy »

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Nadawca a współpraca z przewoźnikiem

Marcin Chybiak, dyrektor ds. dystrybucji i logistyki Walstead. –  Jeżeli nadawcy zostawią przewoźników samych sobie, to nikt na tym nie zyska a wręcz wszyscy stracą. Klient decyduje o warunkach nadania, załadunku, czasu, terminów płatności, itp.

czytaj więcej »

Zmiana roli spedytora

Zmiana roli spedytora

Katarzyna Polkowska, dyrektor EMKA Logistics. – Rynek spedycji zostanie poddany dużym zmianom. Szczególnie poprzez duży postęp cyfryzacji i digitalizację. Moim zdaniem wyeliminowanie z rynku spedycji to długotrwały proces, o ile w ogóle realny do zrealizowania.

czytaj więcej »

Opóźnione płatności w transporcie

Opóźnione płatności w transporcie

Marcin Malinowski, dyrektor ds. transportu w firmie Maltrans. – Niestety, problem z płatnościami istnieje cały czas. Wydaje mi się, że transport to jedna z nielicznych branży usługowych, gdzie na zapłatę czasami trzeba czekać ponad 60 dni.

czytaj więcej »

Eurologistics Newsletter