Relacja z konferencji Supply Chain Networking

16 grudnia 2014
Relacja z konferencji Supply Chain Networking

Elitarne grono uczestników przybyło na Konferencję Supply Chain Networking, która odbyła się 11 grudnia 2014 roku w hotelu Sofitel Victoria Warsaw. Spotkanie miało przynieść odpowiedź na pytanie, w jaki sposób można usprawnić outsourcing w łańcuchu dostaw. Chętnych na dyskusję na ten temat nie zabrakło.

Kluczowym punktem konferencji były wystąpienia, podczas których liderzy rynku handlu i produkcji przedstawiali swoje zapotrzebowanie na usługi logistyczne w obszarze magazynowania, co-packingu, transportu drogowego, kolejowego, kontenerowego, lotniczego i innych specjalistycznych potrzeb w łańcuchu dostaw. Konferencja była zarazem preludium do wieczornej Gali Logistyki, Transportu i Produkcji, podczas której przyznano nagrody dla najlepszych firm oferujących usługi w ramach łańcucha dostaw.

Pozytywne wnioski

Konferencję rozpoczęło wystąpienie Piotra Szretera z Data Group Consulting, który prowadził badania dzięki którym mogliśmy poznać tegorocznych liderów logistyki i transportu. Prelegent przedstawił kierunki rozwoju usług logistycznych, pokazał jak wygląda outsourcing usług logistycznych w cyklu koniunktury oraz zaprezentował wyniki sprzedaży, segmentację rynku i perspektywy wzrostu.

Wnioski były bardzo pozytywne – wyniki badania pokazują, że najgorszy okres kryzysu mamy już za sobą. Ankietowani przedstawiciele firm zaskakująco dobrze ocenili sytuację, czego nie zmieniły pogarszające się z kwartału na kwartał wyniki finansowe. Widać przy tym, że większy optymizm panuje wśród firm logistycznych niż transportowych. Niezmiennie istotnym elementem rynku logistycznego pozostaje walka za pomocą oręża, jakim jest niska cena. Prelegent zwrócił jednak uwagę, że coraz większe znacznie zyskują firmy kurierskie, co wiąże się m.in. z rozwojem e-commerce.

Fabryka dla e-commerce

Artur Zakrzewski z firmy Zaparoh, należącej do grupy sofa.com, wspólnie z Piotrem Bzowskim z P3 Logistic Parks przedstawili innowacyjna fabrykę przyszłości, przygotowaną z myślą o kliencie działającym w branży e-commerce. Na początku wystąpienia gości poznali platformę obiektów magazynowych. P3 posiada w Polsce dwa parki logistyczne – P3 Park Mszczonów oraz P3 Park Poznań. Do dyspozycji jest aktualnie niemal 200 tys. m.kw, ale w obu lokalizacjach istnieje możliwości znaczącej rozbudowy, P3 posiada już ważne pozwolenia na budowę kolejnych magazynów.

Zaparoh Sp.z.o.o należy do angielskiego dystrybutora mebli tapicerowanych sofa.com. To jeden z najdynamiczniej rozwijających się dystrybutorów mebli tapicerowanych. Kluczem do sukcesu jest postawienie na e-commerce, zakup odbywa się w sposób, który najlepiej odpowiada klientom – online, przez telefon czy w dedykowanym show room. Artur Zakrzewski podkreślił, że systematycznie wzrasta ilość klientów, którzy rezygnują z wizyty w salonie przed zakupem i do podjęcia decyzji wystarcza im zapoznanie się z nadesłanymi próbkami.

Dynamiczny rozwój sprawił, że sofa.com postanowiła uruchomić nową fabrykę, zaś jako lokalizację wybrano P3 Park Poznań w Robakowie. Ze względu na nowy model działania biznesu, opierający się na e-commerce i produkcji na zamówienie, powstał całkiem nowy model fabryki. Zrealizowanie zamówień z sofa.com to produkcja i logistyka sztuki zamiast produkcji i logistyki wielu sztuk, zaś indywidualne zamówienia jeszcze bardziej zmieniają potrzeby w zakresie elastyczności, a czas reakcji musi być natychmiastowy.

Przewóz bez cła

Wojciech Weiss z Graphene Partners omówił zapotrzebowanie na usługi logistyczne Baltony, sieci sklepów duty free, znanej głównie z obiektów na lotniskach. Uczestnicy konferencji dowiedzieli się, że możliwość dokonywania zakupów bezcłowych mają także dyplomaci i sieć obsługuje również ich placówki, za pośrednictwem belgijskiej firmy Chacalli De Decker. Baltona ma polskie korzenie, ale w 2010 roku została przejęta przez Grupę Flemingo z Dubaju, co doprowadziło do ponownego rozkwitu i wejście na warszawką giełdę.

Łańcuch dostaw opiera się na dwóch centrach dystrybucyjnych, w Atwerpii i Warszawie. Każda lokalizacja z europejskiej sieci Travel Retail obsługiwana jest raz miesięcznie, zaś polskie oddziały oraz dyplomaci i ambasady otrzymują dostawy 1-2 razy w tygodniu.

Optymalizacja siatki magazynowej

Magdalena Sierzputowska, Project Manager PepsiCo Logistics, przedstawiała potrzeby logistyczne doskonale znanego producenta napojów i przekąsek. Do przedstawienie skali działań PepsiCo wystarczył jeden slajd – koncern skupia 22 marki, z których każda przynosi ponad 1 mld. dolarów rocznie.

Polski oddział koncernu na przełomie 2012 i 2013 roku dokonał optymalizacji siatki magazynowej, zmniejszając swoją powierzchnię o połowę i stawiając na wykorzystywanie magazynów crossdockowych. PepsiCo posiada w Polsce cztery fabryki, przy każdej z nich znajduje się magazyn przyfabryczny. Towar jest przewożony następnie do 9 centrów dystrybucyjnych, skąd trafia do klientów lub magazynów crossdockowych.

Firma współpracuje już z dwoma operatorami logistycznymi, dzieląc swoje operacji w Polsce na dwie strefy – wschodnią i zachodnią. Poszukiwani są kolejni partnerzy, którzy będą w stanie zaoferować obiekty multi-user, usługi pakietowe i crossdocki.

Rozproszone zapotrzebowanie

Ciekawie swoje zapotrzebowanie zaprezentował Wojciech Brzeziński, wiceprezes zarządu Konsorcjum Biuro Klub. Konsorcjum to, specjalizujące się w dostawie materiałów biurowych, skupia 23 firmy z całej Polski, a prelegent jest zarazem prezesem jednej z nich (Inter-Hurt, Zgorzelec).

Już sam fakt, iż należy prowadzić obsługę 23 różnych podmiotów, sprawia liczne trudności w realizacji działań logistycznych. Konsorcjum planowało stworzenie centralnego magazynu, lecz póki co nie udało się zrealizować tego założenia. Aktualnie planowane jest uruchomienie magazynu dla produktów wolno schodzących – takich, zapotrzebowanie na które pojawia się 1-2 razy w roku.

Wojciech Brzeziński przedstawił zapotrzebowanie na usługi logistyczne w dwóch etapach – dostaw wyłącznie do udziałowców oraz dostaw do klienta ostatecznego. Mówił tez o obawach i trudnościach, jakie mogą się pojawić i liczył na to, że obecni na sali przedstawiciele operatorów logistycznych pozwolą je rozwiać.

Palety zostają u przewoźnika

Huhtamaki Foodservice Poland zaprezentował zapotrzebowanie w zakresie eksportu wyrobów gotowych do Niemiec, Austrii, Szwajcarii i Holandii. Kwestię tę omówił Wojciech Lewandowski, kierownik działu zakupów i logistyki.

Huhtamaki produkuje kubki do napojów, które można spotkać m.in. w znanych restauracjach sieciowych czy na stacjach benzynowych. Miesięcznie powstaje 100 mln kubków, do działającego już wcześniej zakładu produkcyjnego w Siemianowicach Śląskich dołączyła niedawno nowa fabryka w Czeladzi.

Z magazynu wysyłane jest miesięcznie 8-9 tys. palet. Interesujący był fakt, iż Huhtamaki poszukuje m.in. możliwości wysyłki swoich wyrobów do Niemiec z wymianą palet 1:1. W ramach umowy przewoźnik zatrzymuje palety i może je zagospodarować według uznania, Huhtamaki zapewnia też, iż w ramach tej usługi używane będą palety nowe lub w bardzo dobrym stanie.

Specyficzne wymagania Unipetrolu

Leszek Szelerski, dyrektor logistyki Unipetrol, przedstawił zapotrzebowanie na specjalistyczne usługi dla spółki należącej do Grupy Orlen. Unipetrol działa w Czechach, gdzie posiada dwie rafinerie, centrum petrochemiczne i 338 stacji benzynowych Benzina.

Unipetrol posiada wyjątkowo specyficzne zapotrzebowanie. Podczas konferencji Supply Chain Networking poszukiwane były firmy dysponujące izolowanymi cysternami i będące w stanie transportować w płynną siarkę. Spółka posiada także zapotrzebowanie na przewozy w Europie etylenu, bardzo wybuchowego materiału, poszukiwani byli jednocześnie partnerzy do transportu wody amoniakalnej w cysternach kwasoodpornych.

Unipetrol szuka ponadto firm spedycyjnych zajmujących się intermodalem auto-kolej-auto dla palet przemysłowych oraz kontenerów do Azji, a także baz magazynowych w Czechach. Leszek Szelerski nie krył, że Unipetrol wysoko ceny partnerów z Polski. Wśród dziesięciu firm realizujących największą ilość przewozów dla spółki, dwie pochodzą z Polski.

Lider produkcji PCW

Nadszedł czas na kolejną prezentację, co jednak nie oznaczało rozstania z Grupę Orlen. Anwil S.A także należy do polskiego koncernu petrochemicznego, a goście konferencji mogli dowiedzieć się, jakich usług potrzebuje ta firma w ramach specjalistycznego transportu drogowego, transportu kolejowego, obsługi logistyki wewnętrznej oraz usług spedycyjnych. Prelekcję prowadził Lech Zobniów, dyrektor logistyki Anwilu.

Grupa Anwil wchodzi w skład segmentu petrochemicznego Grupy Kapitałowej Orlen i jest jedną z największych firm chemicznych w regionie. Produkuje PCW, nawozy azotowe, tworzywa sztuczne, kaprolaktam i inne chemikalia. Zajmuje pierwsze miejsce na rynku PCW oraz drugie miejsce na rynku nawozowym w Polsce, jest dobrze znana także za granicą.

Podczas Supply Chain Networking istniała możliwość nawiązania współpracy w obszarach transportu międzynarodowego PCW i jego granulatów luzem w silosach, transportu wodorotlenku sodu w autocysternach (głównie na terenie Polski), transportu kolejowego PCW. Anwil poszukuje ponadto m.in. magazynu lub terminalu przeładunkowego dla nawozów azotowych w Tójmieście lub północno-wschodnich Niemczech.

Logistyka dla DYI

Dachser, czołowy operator logistyczny, skupił się w swojej prezentacji na rozwiązaniach wykorzystywanych podczas obsługi marketów DYI we Francji. Francuski rynek marketów z materiałami do budowy i wykańczania domów w 2013 roku wygenerował obroty w wysokości 24,5 bln euro.

Trendy sprzedażowe wskazują m.in. na zmniejszenie się minimum logistycznego, zwiększanie częstotliwości i skracanie czasu realizacji zamówień. Efektem są wysyłki palet do pojedynczych sklepów, czasy realizacji skrócone nawet do 7 dni i obsługa wielu zamówień w jednej dostawie. Rozwiązania Dachsera dla sieci DYI oprócz magazynowania i transportu obejmują także merchandasing w sklepie.

Szybki czas dostawy gwarantuje stosowanie kontenerów wymiennych, przewożonych etapami przez różne pojazdy. Prze dostawie z Polski, kontenery są przewożone do Drezna, następnie do Überherrn pod granicą z Francją, gdzie następuje rozdzielenie kontenerów przeznaczonych dla północnej i południowej Francji.

Dla siebie i dla IKEI

Lamela od 28 lat produkuje wyroby codziennego użytku z tworzyw sztucznych dla domu i ogrodu. Michał Modrzejewski, dyrektor produkcji polskiej firmy, omówił potrzeby logistyczne związane z działalnością jego przedsiębiorstwa.

Lamela oferuje wyroby pod własną marka, jak też dostarcza je dla sieci IKEA. Dystrybucja prowadzona jest we własnej sieci sprzedaży a także do magazynów i sklepów IKEA na całym świecie. Obsługa sprzedaży obejmuje transport do hurtowni w kraju (wymagana jest jego realizacja w ciągu 24 h od załadunku), dostawy do klientów giełdowych (muszą być one realizowane w godzinach 6:00 – 10:00), dostawy do klientów sieciowych oraz dostawy do klientów przygranicznych w Czechach i na Słowacji.

Lamela poszukuje ponad firm realizujących dostawy FTL do centrum dystrybucyjnego w Ociążu, a ponadto podczas konferencji zaprezentowało projekt obsługi dostaw surowców i opakować do fabryki w Łowiczu. Zainteresowani mogli porozmawiać o założeniach, obejmujących dostawy na zasadzie pętli mleczarza, uwzględniającej pięciu głównych dostawców.

Niepotrzebne konkursy piękności?

Podsumowaniem konferencji były dwie prelekcje przygotowane przez Graphene Partners. Wojciech Weiss zajął się kwestią przetargów logistycznych, zastanawiając się, czy w ogóle warto je organizować i kto na nich może najwięcej skorzystać.

Prelegent omówił kulisy przetargów i podkreślił, iż operator logistyczny zawsze stoi na wygranej pozycji jeśli chodzi o doświadczenie, gdyż bierze udział w 20 takich procedurach rocznie, podczas gdy klient prowadzi je raz na 2-3 lata.

Adam Chazanow zajął się z kolei kwestią zapisów, jakie znajdują się w umowach logistycznych. Po raz kolejny wskazano, iż operatorzy logistyczni dysponują znacznie większym doświadczeniem podczas ich konstruowania, co może stawiać operatorów na z góry wygranej pozycji.

Prowadzący wystąpienie przeanalizował niezbędne elementy, jakie muszą znajdować się w umowie oraz zwrócił uwagę na to, że negocjacje zapisów należy rozpocząć na jak najwcześniejszym etapie rozmów. Wraz z upływem czasu, pozycja operatora logistycznego jest coraz silniejsza i może on forsować korzystne dla siebie rozwiązania. Nie zabrakło kilku słów o konsekwencjach rozwiązywania umów.

Adam Chazanow zwrócił uwagę, że niemal wszystkie zapisy w umowach mogą być negocjowane. Graphene Partners służy pomocą klientom firm logistycznych, poszukującym wsparcia podczas rozmów z operatorami.

Długie rozmowy

Po części konferencyjnej organizatorzy przygotowali sesję networkingową, podczas której goście konferencji mogli porozmawiać z przedstawicielami firm produkcyjnych i handlowych o możliwości współpracy przy realizacji usług logistycznych. Z przyjemnością odnotowaliśmy, że ta część cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, a rozmowy przeciągnęły się poza ramy wpisane w harmonogram.

Dziękujemy za pomoc w przygotowaniu konferencji naszym partnerom – firmom PepsiCo, Huhtamaki, DSV Solutions, Biuro Klub, Anwil S.A., Unipetrol, Baltona, P3, Link Leaders, Melvit S.A., Lamela, Knauf, Dachser, Delphi, Carlsberg.

Prezentacje prelegentów dostępne są na portalu LOG.24.pl

Galeria zdjęć

Ostatnie relacje więcej relacji »

Gdzie bije serce produkcji?

12 listopada 2019

Gdzie bije serce produkcji – takie było hasło przewodnie szóstej edycji konferencji Manufacturing Summit. Całodniowe poszukiwania nie dały jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ale zapewniły gościom wydarzenia ogromną dawkę wiedzy z wielu obszarów, związanych z funkcjonowaniem zakładów produkcyjnych i ich otoczenia.

czytaj więcej »


Kongres Transportowy 2019: Wyjątkowa debata

29 października 2019

Nie wahamy się tego napisać – to była jedna z najciekawszych konferencji transportowych ostatnich lat. Prelegenci nie chcieli kończyć swoich przemówień, bo też uczestnicy ich z uwagą słuchali. Debata rozgrzała salę niemal co czerwoności i nikt nie zwracał uwagi, że pora lunchu już dawno wybiła. Rozmowy handlowe między przewoźnikami i nadawcami można było zaobserwować podczas całego eventu, finalny moment (dokładnie kilkadziesiąt minut) nastąpił podczas Sesji Handlowej. Wreszcie dialogi między partnerami a klientami – wcale nie stanowiły marginesu spotkania. Ale po kolei…

czytaj więcej »


W pogoni za technologią

2 października 2019

Spotkanie dwóch światów – świata praktyki ze światem nauki, łączące tradycję międzynarodowej konferencji logistycznej Advanced Supply Chain oraz międzynarodowej konferencji naukowej Euro-Trans – to idea tegorocznej konferencji zorganizowanej przez Wydawnictwo Eurologistics, BVL International – Chapter Poland – międzynarodowe stowarzyszenie wiodące prym we wdrażaniu założeń Przemysłu 4.0 oraz Szkołę Główną Handlową w Warszawie i Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego.

czytaj więcej »


Produkcja 4.0 na wyciągnięcie ręki

1 lipca 2019

Ostatni czwartek czerwca był okazją do niezwykle intensywnego spotkania z tematyką digitalizacji zakładów produkcyjnych. Logistyka Produkcji zorganizowała tego dnia we Wrocławiu warsztat „Produkcja 4.0. Jak dokonać krok po kroku cyfrowej transformacji swojej fabryki?”

czytaj więcej »


Truck Forum 2019 alfabetycznie

4 czerwca 2019

Alfabet zna każdy, niektórzy nawet w kilku wersjach językowych. Postanowiliśmy stworzyć swój własny, na okazję zrelacjonowania Truck Forum 2019. Działo się wiele, oj bardzo wiele, stąd kilka liter ma „zwiększoną obstawę”.

czytaj więcej »