Solaris chce zagospodarować zużyte baterie z autobusów

27 stycznia 2021

Konsorcjum firm Solaris Bus & Coach sp. z o.o. oraz Impact Clean Power Technology S.A. wspólnie z firmą TAURON Polska Energia, będą realizować projekt „Second Life ESS”, którego celem jest stworzenie prototypu systemu magazynowania energii elektrycznej w oparciu o zużyte baterie z autobusów. Projekt współfinansowany jest ze środków NCBiR.

Solaris pierwszy autobus elektryczny zaprezentował w roku 2011. Od tego momentu firma zakontraktowała ponad 1000 sztuk elektrobusów w 18 państwach, w kilkudziesięciu miastach. Pierwsze z dostarczonych wiele lat temu pojazdów pokonały już po ponad pół miliona kilometrów. Oznacza to, że w niektórych z nich konieczna będzie wymiana pakietów baterii.

„Baterie wraz z upływem czasu i w wyniku eksploatacji tracą część swojej pojemności. W uproszczeniu można przyjąć, że zużyta bateria w autobusie elektrycznym ma jej poniżej 80%. Wciąż może być doskonałym magazynem energii elektrycznej w aplikacjach stacjonarnych. Stąd idea projektu drugiego życia baterii, którą będziemy wspólnie realizować z firmami TAURON oraz Impact” – wyjaśnia Łukasz Chełchowski, Dyrektor Biura Rozwoju Solarisa.

Celem projektu jest wykorzystanie ogniw litowo-jonowych, których parametry nie są już optymalne do zasilania pojazdów. Dzięki zastosowaniu ich w magazynach energii, mogą zyskać drugie życie. W ten sposób wydłuża się cykl życia baterii, które trafiają do ponownego użytku zamiast do utylizacji. Magazyn powstały z ich wykorzystaniem stanowi ważny składnik nowoczesnej infrastruktury energetycznej, łączącej wytwarzanie energii w tradycyjnych i odnawialnych źródłach z jej przechowywaniem i dostarczaniem do odbiorcy końcowego. Współczesne bateryjne magazyny energii są także elementem stabilizującym pracę sieci, ze stale rosnącym udziałem OZE. Są też czynnikiem wpływającym na jakość dostarczanej energii, wspierają rozwój elektromobilności, a także mikro-sieci.

Second Life jest projektem badawczym, realizowanym przy współpracy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Zakończenie prac, w ramach którego ma powstać prototyp systemu magazynowania energii elektrycznej, zaplanowano na rok 2022.

Firma Solaris w ramach tego projektu przekaże na potrzeby budowy prototypowego magazynu energii baterie o znamionowej energii 160 kWh, które wcześniej były wykorzystywane w autobusie elektrycznym PKM Jaworzno. Przypomnijmy, że PKM Jaworzno jest jednym z liderów elektromobilności w Polsce. Już dzisiaj we flocie tego przewoźnika jeżdżą 23 autobusy bateryjne, a kolejnych 20 marki Solaris jest w trakcie dostawy. Oznacza to, że już wkrótce blisko 80% floty tego przewoźnika będą stanowić autobusy bateryjne.

Ostatnie newsy Logistyka Produkcji więcej newsów »

Sumika Polymer Compounds zbuduje fabrykę pod Poznaniem

3 marca 2021

Japońska firma z branży chemicznej, Sumika Polymer Compounds Europe, ogłosiła plany pierwszej inwestycji w Polce. W podpoznańskich Plewiskach powstanie zakład, w którym wytwarzane będą mieszanki na bazie polipropylenu, z myślą o klientach działających w obszarze elektromobilności.

czytaj więcej »


Fabryka Johnson Matthey tylko na energię odnawialną

28 lutego 2021

Johnson Matthey poinformował, że budowany w Koninie zakład produkcji materiałów do katod akumulatorowych w Koninie od pierwszego dnia będzie zasilany wyłącznie energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych. Spółka Johnson Matthey podpisała umowę z Axpo, wiodącym europejskim producentem i dystrybutorem energii odnawialnej, który koncentruje się na inwestycjach w energię słoneczną i wiatrową.

czytaj więcej »


Lafarge kupuje fabrykę nawozów wapniowych

24 lutego 2021

Lafarge w Polsce podpisał wstępną umowę kupna od firmy Polcalc zakładu produkcji granulowanych nawozów wapniowych i rozszerza swoją działalność w obszarze produktów dla rolnictwa. Dzięki temu Lafarge stworzy kompleksową ofertę wysokiej jakości nawozów wapniowych i wapniowo-mineralnych.

czytaj więcej »


Pilkington IGP na finiszu rozbudowy zakładu w Ostrołęce

22 lutego 2021

Lider produkcji szyb zespolonych, Pilkington IGP rozbudowuje swój zakład w Ostrołęce. Inwestycja nie tylko zwiększy moce produkcyjne spółki, ale także zapewni nowe miejsca pracy.

czytaj więcej »


Problemy w transporcie hamowały branżę słodyczy

18 lutego 2021

Bardzo istotna w segmencie spożywczym branża słodyczy ucierpiała podczas pandemii, przede wszystkim ze względu na początkowe zakłócenia w łańcuchach dostaw, ale też utrudnienia w transporcie. – Nawet jeśli mieliśmy produkt gotowy do sprzedaży, to były problemy z jego dostarczeniem ze względu na brak kontenerów. To zamieszanie cały czas się utrzymuje – mówi Marek Moczulski z Unitopu, producenta sezamków i chałwy. Według szacunków analityków PKO BP sprzedaż w sektorze słodyczy spadła w 2020 roku o 1,8 mld euro. Jednak w tym roku wzrost sprzedaży przez internet i odmrożenie rynków powinny przełożyć się na obroty wyższe niż w 2019 roku.

czytaj więcej »


Eurologistics Newsletter